נגיף הקורונה אינו מהווה עוד מצב חירום עולמי, כך הודיע בסוף השבוע ארגון הבריאות העולמי. הצעד מגיע מעט יותר משלוש שנים מאז פרוץ המגיפה, שהובילה למותם של יותר משבעה מיליון בני אדם. 

הקורונה עברה מחיות? נחשף המידע שסין הסתירה מהעולם במשך שלוש שנים

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שוחחה היום (שני) עם ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM והסבירה את הסוגיה: "זה פשוט עוד מחלה מדבקת, מחלה שאגב גם כיום בממוצע חודשי מתים 100 אנשים מקורונה. זו לא מחלה שחלפה מהעולם, אבל מה שזה אומר זה שכל מדינה צריכה להתמודד עם המחלה הזו, שהיא מדבקת ועוברת מאדם לאדם, ויכולה גם להרוג, שזה עובר להיות מצב שבו מערכת הבריאות מתמודדת איתו כמו שהיא מתמודדת באופן רגיל. זה כבר לא מצב חירום שבו יכולים להיות חוקים או הנחיות בינלאומיות שונות".

עוד הסבירה כי מגפת הקורונה אינה כשפעת. "בשפעת לא מתים 100 אנשים כל חודש. גם בשנים מאוד קשות עם שפעת קשה. יש פה מחלה מדבקת שיכולה להיות משמעותית, היא משמעותית גם במובן שאנחנו רואים השפעות ארוכות טווח. אבל אני כן אגיד - יש גבול לכמה אפשר להחזיק מצב שבו יש צווים של בידוד של מדינות, הנחיות בינלאומיות שאסור לטוס ממקום למקום".

"צריך להבדיל בין ההנחיות או הנהלים והצווים המשפטיים לבין המצב הרפואי. יש לנו הרבה מחלות בהן אדם יכול להיות מדבק, וזה המצב שאנחנו נמצאים בו כרגע. הצו הזה הולך לפוג ב־15.05 ואנחנו לא מתכוונים לחדש אותו, אבל אנחנו כן ממליצים מבחינה רפואית", הדגישה, והוסיפה: "הנחיה הרפואית תהיה אותו הדבר בדיוק. בגלל זה המעבר למחלה שהיא מחלה שלא מחייבת בידוד לפי המדינה אלא רק לפי הנחיות קליניות זה דבר שיכול לסייע לנו בזה".

לדבריה, "אם אנשים שלא נבדקים כרגע כי הם מפחדים שיכניסו אותם לבידוד, אז בעצם שכרנו יצא בהפסדנו - לא הגענו למקום שבו אדם שיכול להיות שהוא באמת חולה, שיכול לסכן אחרים, לא עושים את הדבר הזה מחשש שהם יכנסו באופן רשמי לבידוד. לכן עדיף שזה יהיה מצב של מחלה מדבקת, אנחנו נמשיך להמליץ שאנשים שיישארו בבית בוודאי כשמרגישים לא טוב".

על קבלת הודעת משרד הבריאות העולמי בשאר המדינות, סיפרה: "אנחנו מדברים עם קולגות בעולם, כולם נמצאים באותו מקום, ברור שהמגפה לא חלפה מהעולם. ההבנה שיש עדיין וורייאנטים שמתפתחים של הנגיף, ואנחנו חייבים לעקוב אחרי זה ולוודא שלא מתפתח משהו חדש זו אחריות שלנו, וגם להכין את המדינות לכל מגפה שלא תהיה - התדירות של המגפות הולכת ועולה. אנחנו צריכים לוודא שיש לנו את היכולות במדינת ישראל להתמודד עם כל איום כזה כשיגיע, ולהתמודד איתו מוקדם".

לסיום, כאשר נשאלה האם עדיין ישנם אנשים שממתינים לה מתחת לבית, הודתה: "לא, מתחת לבית לא נמצאים. אני בטוחה שברשתות יש עוד כל מיני אנשים שכותבים כל מיני דברים, כי זה אופיין של הרשתות, שאין בהן שום גבול. אני נמצאת ללא מאבטח כבר כמה חודשים. סוג של יציאה מכלא. המגפה נמצאת פה ואנחנו צריכים ללמוד לחיות איתה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm