כתב העת "Cell Metabolism" פרסם לאחרונה מחקר שחשף כי אכילה מאוחרת יותר במהלך היום יכולה להשפיע ישירות על ויסות המשקל הביולוגי שלנו בשלוש דרכים עיקריות. אלה כוללות את מספר הקלוריות שאנו שורפים, רמות הרעב שלנו והאופן שבו גופנו אוגר שומן.

"רצינו לבדוק מנגנונים שעשויים להסביר מדוע אכילה מאוחרת עלולה להגביר את הסיכון להשמנה", אמר באוקטובר מדען המוח פרנק שייר כאשר המחקר פורסם. "המחקר הקודם שלנו הראה כי אכילה מאוחרת קשורה עם סיכון מוגבר להשמנה ותכולת שומן מוגברת בגוף והצלחה ירודה בירידה במשקל, רצינו להבין למה".

 המחקר היה מבוקר קפדני, וכלל 16 משתתפים עם מסת גוף (BMI) בטווח של עודף משקל או השמנת יתר.

כל מתנדב עבר שני ניסויים שונים בני שישה ימים, כאשר השינה וצריכת המזון שלו מבוקרות, ובין כל בדיקה עברו מספר שבועות. 

בניסוי אחד, המשתתפים עמדו בלוח זמנים קפדני של שלוש ארוחות ביום בזמנים קבועים - ארוחת בוקר ב-09:00 בבוקר, ארוחת צהריים ב-13:00 בצהריים וארוחת ערב בסביבות 18:00 בערב.

בניסוי השני הוחלפו שלוש הארוחות כאשר הראשונה נאכלה בסביבות השעה 13:00 והאחרונה בסביבות 21:00.

באמצעות דגימות דם, שאלות סקר ומדידות אחרות, הצוות הצליח לבצע מספר תצפיות, מהן עלה כי כשאוכלים מאוחר יותר, רמות ההורמון לפטין - שאומר לנו מתי אנחנו שבעים - היו נמוכות יותר במהלך 24 השעות, מה שמרמז על כך שהמשתתפים הרגישו רעבים יותר. יתר על כן, הקלוריות נשרפו בקצב איטי יותר.

בדיקות הראו גם שביטוי גנים של רקמת שומן - המשפיע על האופן שבו הגוף אוגר שומן - מגביר את הליפוגנזה, הבונה רקמת שומן, ומפחית את הליפוליזה, המפרקת שומן.

"בודדנו את ההשפעות הללו על ידי שליטה במשתנים מבלבלים כמו צריכת קלוריות, פעילות גופנית, שינה וחשיפה לאור, אבל בחיים האמיתיים, רבים מאותם גורמים עשויים להיות מושפעים מתזמון הארוחות", אמר שייר.

המסקנה שעלתה מן המחקר הייתה, כי אכילה מוקדמת לפני 18:00 בזמנים קבועים תמנע השמנת יתר, שעלולה להוביל לבעיות בריאותיות אחרות, ביניהן סוכרת וסרטן.

המחקר מראה כי אכילה מוקדמת יותר ביום יכולה להשפיע על שלושה גורמים מרכזיים לאופן איזון האנרגיה והסיכון להשמנה, שינוי שעשוי להיות קל יותר ליישום עבור אנשים מסוימים מאשר הקפדה על דיאטה או פעילות גופנית.