לתמרים יתרונות בריאותיים רבים. הם עשירים בנוגדי חמצון בריאים, סידן, ויטמינים מקבוצת B, מגנזיום, ויטמין K ותכולת הברזל הגבוהה במאכל אף עוזרת להעלות את רמות ההמוגלובין אצל אנשים עם אנמיה. יחד עם זאת, תכולת הסוכר והפחמימות בתמרים גרמה לרבים לתהות - האם תמרים טובים לבריאותינו?

התזונאית, ובי אמידור, מחברת ספר הבישול “The Family Immunity Cookbook”, מספרת "כשגדלתי בישראל, תמרים הם חלק קבוע מהתזונה היומית שלי. שייקים, ארוחת הבוקר עם שיבולת שועל, ועם שקדים כנשנוש מהיר וקל. התשובה לשאלה האם תמרים טובים או לא ואם ההשפעה הפוטנציאלית של תופעות הלוואי גוברת על התועלת התזונתית הפוטנציאלית שלהן תלויה באמת בכמות הצריכה היומית. לכן, הדרך הטובה ביותר לקצור את היתרונות של אכילת תמרים היא לצרוך אותם במתינות בריאה".

תמרים יכולים לעזור להילחם בדלקות

מחקרים רבים הראו כי לתמרים יש פעילות אנטי דלקתית. לא רק שאפשר למצוא את הפעילויות האנטי דלקתיות הללו בכל הפרי, אלא שאתה יכול גם לקצור את היתרונות הטובים עבורך על ידי צריכת מוצרים אחרים שמקורם בתמרים, כמו סירופ תמרים ורסק תמרים.

עוזרים לתפקוד החיסוני

סלניום, מינרל המצוי בפרי זה, נחוץ כדי לסייע בתפקוד החיסוני. הכמות היומית המומלצת של סלניום לגילאי 19 ומעלה היא 55 מיקרוגרם לגברים ולנשים כאחד. כוס אחת של תמרים קצוצים מספקת 4.41 מיקרוגרם של סלניום - או 8% מהערך היומי המומלץ. גם אם תאכלו תמר אחד או שניים ביום, תקבלו עוד מקור מזון שתורם למינרל חשוב זה.

עוזרים לקדם תוצאות חיוביות של לידה

סקירה שיטתית משנת 2020 בדקה את ההשפעות של פרי התמר על תוצאות הלידה בהשוואה לטיפול שגרתי. הנתונים הראו כי אכילת תמרים יכולה להפחית באופן משמעותי את השלב הפעיל של הלידה. משך השלבים האחרים של הצירים ותדירות הניתוחים הקיסריים לא השפיעו. החוקרים הגיעו למסקנה שאולי יש קשר, אבל יש צורך במחקר נוסף. אם את בהריון ורוצה להוסיף כמה תמרים ביום לתוכנית האכילה הבריאה שלך - אז לכי על זה!

הם עשויים לעזור להפחית את הסיכון למחלות לב

תמרים מספקים סיבים מסיסים , שיכולים להוריד את הכולסטרול LDL ("רע"). סיבים מסיסים נקשרים עם כולסטרול LDL אשר מונע ממנו להיספג בדם. בתורו, זה עוזר למנוע משקעי שומן של כולסטרול להצטבר על דפנות העורקים שלך (המכונה טרשת עורקים) ועוזר להפחית את הסיכון למחלות לב.

עשויים לעזור להפחית את הסיכון לסוכרת

לסיבים מסיסים יתרונות רבים, כולל עזרה בשליטה על רמות הסוכר בדם. בנוסף, הפיטונוטריינטים המצויים בתמרים עשויים למלא תפקיד בסיוע בשליטה ואף בשיפור המחלה. על פי מאמר שפורסם ב-2014 על ההשפעות הטיפוליות של פירות תמרים, רכיבים שונים המצויים בפרי מגולענים זה, כולל פלבנואידים, פנולים וספונינים עשויים לשחק תפקיד בשליטה בסוכרת, אם כי מנגנון הפעולה המדויק אינו מובן במלואו. מחקר משנת 2013 על תרכובות פלבנואידים מתמרים הראה שיפורים בחולדות סוכרתיות.

תמרים יכולים לעזור לסגור פערים תזונתיים

על פי הנחיות התזונה לאמריקאים לשנים 2020–2025, ישנם ארבעה רכיבי תזונה שהאמריקאים בכל הגילאים ומחזורי החיים צורכים. ארבעת אבות המזון הללו כוללים סיבים, אשלגן, סידן וויטמין D. ארבעה תמרים (כ-100 גרם) מספקים 27% מכמות הסיבים היומית המומלצת ו-20% מכמות האשלגן היומית המומלצת. אכילת מעט יותר מדי מהפרי הזה מספקת מקור מצוין לשני רכיבי התזונה הנצרכים בחסר, מה שעוזר לסגור את הפער התזונתי הזה.

יכולים לעזור להילחם בחיידקים

תמרים והאלמנטים הקיימים בפרי הוכחו כמסייעים בשליטה בזיהום. מחקר אחד משנת 2012 הראה שתמצית מהעלים והבורות מעכבת את הצמיחה של מספר סוגים של מיקרואורגניזמים. מחקר נוסף משנת 2010 מצא שהתמצית מהבורות עוזרת לעכב את הצמיחה של חיידקים גראם חיוביים וגראם שליליים. מכיוון שאנשים לא אוכלים את העלים והגלצנים של התמרים, בהחלט יש צורך במחקר נוסף.

עלייה במשקל

 ארבעה תמרים (כ-100 גרם) מספקים כמות עצומה של 277 קלוריות. עם זאת, זכרו כי כמות המשקל באמת תלויה בכמה תמרים אתה אוכל בו זמנית. לכן, כדי להימנע מכך, שימו לב למנות שלכם בעת צריכת תמרים, ולשמור על מתינות