הכתבה נכתבה בשיתוף רוברט שפולנסקי מנכ"ל מדליד

שמירה על בריאות הכליות ועל תפקוד כליות אופטימלי לאורך כל חיינו היא הכרחית. אז איך שומרים על הכליות? ומהם סימני האזהרה המוקדמים של מחלת כליות? כל התשובות במאמר זה.

הכליות ממלאות תפקיד מכריע בשמירה על הבריאות הכללית שלנו, שכן הן אחראיות על פעולה חיונית בגופנו. 

הכליות הן בצורת שעועית, ממוקמות ממש מתחת לכלוב הצלעות משני צדי עמוד השדרה. הכליות אחראיות בעיקר על סינון תוצרי פסולת מזרם הדם, אשר מופרשים לאחר מכן דרך השתן. נוסף על כך, הכליות מווסתות את לחץ הדם ומאזנות את רמות האלקטרוליטים, כמו נתרן, אשלגן וסידן, בגוף.

תפקוד כליות אופטימלי מבטיח כי חומרים מזיקים מסולקים ביעילות, ובכך מונע הצטברות רעילה פוטנציאלית שלהם בזרם הדם. כאשר הכליות מתפקדות כראוי, הן מסייעות בשמירה על מאזן הנוזלים בגוף, ובכך מפחיתות את העומס על הלב ועל מערכת הדם. כתוצאה מכך, תפקוד כליות בריא תומך בעקיפין בבריאותן ובתקינותן של מערכות איברים חיוניות אחרות.

כמה מאפייני אורח חיים עשויים להשפיע על תפקוד הכליות, כולל תזונה, הרגלי פעילות גופנית, עישון וצריכת אלכוהול. צריכת תזונה עשירה בשומנים, סוכרים ומלח לא בריאים עלולה להעמיס על הכליות ולתרום לנזק לאורך זמן. 

לעומת זאת, עיסוק בפעילות גופנית סדירה, הפסקת עישון מיידית והגבלת צריכת אלכוהול יכולים כולם להשפיע לטובה על תפקוד הכליות ובכך לשמור על הבריאות הכללית.

רוברט שפולנסקי אומר: "חשוב להכיר בכך שלפגיעה בתפקוד הכליות עלולות להיות השלכות עמוקות על בריאותנו…" מחלות כליות גורמות בדרך כלל לנזק בלתי הפיך, המוביל לתוצאות מזיקות, כגון סיבוכים קרדיווסקולריים, הפרעות עצם ואנמיה. לכן, הבנת החשיבות של תפקוד כליות תקין היא קריטית כדי שנשמור עליהן, נפחית את הסיכון למחלות כליה אפשריות.

מדוע חשוב לעבור בדיקות תכופות של תפקודי כליות 
ישנה חשיבות רבה לבדיקת תפקודי כליות בכל גיל אך החל מגיל 20 ומעלה, וכמובן שבגילאים מבוגרים יותר. תפקוד הכליות ממלא תפקיד קריטי בשמירה על הבריאות הכללית, ואיתור בעיות הקשורות לכליות בשלב מוקדם יכול למנוע התפתחות של מצבים חמורים. קבוצת בני הגיל השלישי חשופה יותר למחלות כליות בשל גורמים שונים, כגון ירידה תלוית גיל בתפקוד הכליות, מצבים בריאותיים קיימים, הרגלי חיים וחשיפה ממושכת לאורך השנים לחומרים מזיקים.

ישנן סיבות רבות לכך שבדיקת תפקודי כליה צריך להיות חלק בדיקות בריאות קבועות למבוגרים. 

סיבה מרכזית אחת היא כי מחלת כליות בשלב מוקדם מופיעה לעתים קרובות עם מעט או ללא סימפטומים, כלומר אנשים עשויים להיות לא מודעים שיש להם בעיות בכליות עד שיהיה מאוחר מדי. בדיקות תכופות וסדירות מאפשרות לרופאים לזהות סימני אזהרה מוקדמים, ובמידת הצורך להתערב ולהתחיל טיפול מידי, בסופו של דבר בדיקות תקופתיות וסדירות מפחיתות את הסיכון להפרעות כליות חמורות ולמחלות במצב מתקדם.

דבר נוסף שמציין רוברט שפולנסקי שיש לקחת בחשבון הוא כי מצבים רבים יכולים להשפיע לרעה על תפקוד הכליות, כגון לחץ דם גבוה, סוכרת, זיהומים והפרעות אוטואימוניות. מבוגרים שיש להם אחד או יותר מגורמי הסיכון הללו צריכים להיות ערניים במיוחד בניטור בריאות הכליות שלהם. בדיקות תפקודי כליות יכולות גם לסייע בחשיפת מחלות רקע אחרות שעדיין לא אובחנו, ולאפשר טיפול רפואי מתאים בזמן.

בדיקות תפקודי כליות משתנות במורכבות ובספציפיות, החל מבדיקות שתן פשוטות ועד בדיקות דם מתקדמות יותר ומחקרי הדמיה. התייעצות עם איש מקצוע בתחום הבריאות תבטיח שהבדיקות המתאימות ייבחרו ויבוצעו בזמן, כחלק מתוכנית ניטור בריאות מקיפה.

לסיכום, מתן עדיפות לבדיקות תפקודי כליות בקרב מבוגרים, הנו חיוני לשמירה על בריאות טובה ולמניעת מחלות כליות קשות. בדיקות סקר קבועות וייעוץ מקצועי הם מרכיבים מרכזיים בהבטחת גילוי מוקדם וניהול של הפרעות כליות פוטנציאליות.

רוברט שפולנסקי על גילוי מוקדם של מחלת כליות - כל מה שכדאי לדעת
רוברט שפולנסקי אומר שמעקב יזום אחר תפקוד הכליות חיוני למניעת מחלת כליות, שכן גילוי מוקדם משפר מאוד את סיכויי הטיפול המוצלח. בתחילה, מחלת כליות לא יכול להציג סימפטומים. עם זאת, ככל שהוא מתקדם, סימני אזהרה מוקדמים עשויים להתחיל לצוץ, מאותת על הצורך בטיפול רפואי מידי.

סימנים ותסמינים מוקדמים אלה עשויים לכלול שינויים בתיאבון, בתפוקת השתן ובלחץ הדם. נפיחות בגפיים התחתונות, עייפות, קשיי ריכוז וצורך מוגבר במתן שתן, במיוחד בשעות הלילה, יכולים גם הם להצביע על מחלת כליות. 

כדאי להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות אם אתם חווים אחד מהסימנים הללו כדי להבטיח אבחון וטיפול נאותים.

סוגי מחלת כליות והגורמים להם - קיימים סוגים שונים של מחלת כליות, כל אחד עם הגורמים הספציפיים שלו. הסוגים הנפוצים ביותר כוללים מחלת כליות כרונית (CKD), פגיעה חריפה בכליות (AKI) ומחלת כליות פוליציסטית (PKD). מחלת כליות כרונית נובעת בדרך כלל משנים של חשיפה לגורמי סיכון כגון סוכרת, לחץ דם גבוה והיסטוריה משפחתית של מחלת כליות. AKI, לעומת זאת, היא ירידה פתאומית בתפקוד הכליות, בדרך כלל עקב פציעה או מצב רפואי ספציפי כגון אלח דם. PKD היא הפרעה גנטית המאופיינת בצמיחה של ציסטות מרובות בתוך הכליות, מה שמוביל לתפקוד מופחת לאורך זמן.

אפשרויות טיפול במחלת כליות - אפשרויות הטיפול במחלת כליות נקבעות על פי סוג וחומרת המצב. בשלבים המוקדמים, שינויים באורח החיים כגון דיאטה ידידותית לכליות, ניהול לחץ דם ושליטה ברמות הסוכר בדם יכולים באמת לעשות את ההבדל. במקרים מסוימים יתאים טיפול תרופתי כדי לטפל בסימפטומים ספציפיים ולמנוע נזק נוסף לכליות. בשלבים מתקדמים יותר, טיפולים כמו דיאליזה או השתלת כליה עשויים להיות נחוצים. 

זכרו, גילוי מוקדם וניהול נכון של מחלת כליות חיוניים לשמירה על תפקוד הכליות ולהבטחת איכות חיים טובה יותר.

הרגלים בריאים לשמירה על תפקוד כליות אופטימלי ולמניעת מחלות - ע"י רוברט שפולנסקי
שמירה על תפקוד כליות אופטימלי חיונית לבריאות ולרווחה הכללית. אימוץ הרגלים בריאים מסוימים יכול להפחית באופן משמעותי את הסיכון למחלות כליות ולסייע בשמירה על תפקוד הכליות. 

בראש ובראשונה, שמירה על הידרציה (שתיית מים) הינה חיונית לתמיכה בכליות בתפקידן לסנן פסולת ורעלים מהדם. שתיית כמות מספקת של מים בכל יום מסייעת במניעת היווצרות אבנים בכליות ותומכת בתפקוד אופטימלי של מערכת השתן. עם זאת, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל כדי לקבוע את כמות צריכת המים המתאימה לצרכים הספציפיים שלכם.

תזונה מאוזנת ובריאה יכולה גם להגן על הכליות מפני נזק. צריכת תזונה דלה בנתרן, סוכרים מזוקקים ושומנים לא בריאים אך עשירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים יכולה להפחית את הסיכון לפתח מחלת כליות. מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כמו גרגרי יער ועלים ירוקים, יכולים גם לקדם את בריאות הכליות על ידי מאבק בהתפתחות דלקות.

פעילות גופנית סדירה היא גורם חשוב נוסף בשמירה על בריאות הכליות. פעילות גופנית יכולה לעזור לשלוט בלחץ הדם, לשמור על משקל בריא ולהפחית את הסיכון למחלת כליות כרונית. יש לשאוף לעסוק בפעילויות בעצימות בינונית, כגון הליכה או שחייה, לפחות 150 דקות בשבוע, לפי המלצת אנשי מקצוע בתחום הבריאות.

הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול מופרזת חשובה לא פחות. שני ההרגלים עלולים להגביר את הסיכון למחלות כליות, שכן הם עלולים לגרום נזק לכלי הדם ולפגוע ביכולת הכליות לסנן תוצרי פסולת מזרם הדם.

לבסוף, טכניקות להפחתת מתח, כגון מדיטציית מיינדפולנס, יוגה או תרגילי נשימה עמוקה, יכולות לתמוך בבריאות הכליות על ידי קידום הרפיה והורדת לחץ הדם. 

רוברט שפולנסקי, הינו המנהל והבעלים של מדליד (medlead) להתייעצות עם רוברט לחצו כאן.  

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף רוברט שפולנסקי מנכ"ל מדליד