היום הבינלאומי ללא עישון המצוין ברחבי העולם היום (רביעי) נועד לעודד יממה שלמה של התנזרות מעישון טבק כדי להעצים את המודעות הציבורית להשפעות הבריאותיות השליליות של העישון, שגורמות למיליוני מקרי תחלואה ומוות בקרב האוכלוסייה.

נזקי העישון ידועים כבר היטב ומזה שנים, והינם בעלי השפעה על מספר רב של מערכות בגוף, כאשר העיקרית שבהן היא מערכת הנשימה - חלל הפה, הלוע והריאות. קיימים למעלה מ-7,000 כימיקלים שונים הנפלטים מעשן הסיגריות, ביניהם: ניקוטין - חומר רעיל וממכר הידוע כגורם למומים מולדים, אמוניה - חומר רעיל לרקמות שמוסיפים לטבק בכדי להגביר את השפעת הניקוטין, חד תחמוצת הפחמן - תרכובת המתחרה עם החמצן על מקומו בהמוגלובין, דבר שמפחית את אחוזי החמצן המגיעים לרקמות, וציאניד - תרכובת כימית רעילה.  

ד"ר איילת זלוטוגורסקי-הורביץ, מומחית לרפואת הפה, מסבירה: "עישון טבק פוגע בבריאות הפה בהרבה מאוד היבטים. רקמות הפה הרכות (כמו החניכיים והרירית המצפה את פנים חלל הפה)  והקשות (כמו שיניים ועצמות לסת) מושפעות לרעה מהחום הנפלט בעישון אך בעיקר מההשפעות הכימיות והמולקולריות של החומרים הנוצרים מתהליך שריפת הטבק ומשתחררים אל חלל הפה. 

חלק מהחומרים מעודדים דלקת ובכך, מעלים משמעותית את הסיכון למחלת חניכיים מתקדמת (פריודונטיטיס) שעלולה להוביל לנסיגת חניכיים, לניידות שיניים ולאובדן שיניים מוקדם כמו גם להחמרה של מחלות כלליות כמו סוכרת. העישון גם מוביל לשינוי בהרכב החיידקי של הפה ולפגיעה בתהליכי ריפוי שעלולים מצידם להגדיל את הסיכוי לכישלון שתלים דנטליים.  

עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')
עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')
 

רעלנים שונים המשתחררים בזמן עישון קשורים להופעת נגעים טרום ממאירים בחלל הפה ואף להתפתחות של סרטן הפה. מחקרים מראים שכ-75% ממקרי סרטן הפה בארצות הברית, קשורים לעישון. זאת ועוד, לצרכני טבק, בעישון או בדרכים אחרות, יש עד פי 7 יותר סיכוי לפתח ממאירות באזור ראש-צוואר, בהשוואה לאלה שלא.

עישון עלול לפגוע בחלל הפה גם בדרכים נוספות – הכתמה חיצונית של שיניים, שינוי צבע הרקמות הרכות לחום (מלאנוזיס של מעשנים), יובש פה, מועדות רבה יותר לפטרת וריח פה רע (הליטוזיס)". 

סיגריה, עישון, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
סיגריה, עישון, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

בשנים האחרונות, גובר השימוש בסיגריות אלקטרוניות, בעיקר בקרב צעירים ובני-נוער. הסיגריות האלקטרוניות משווקות כתחליף בטוח יותר לעישון טבק, אולם, חשוב לזכור שבתהליך האידוי של הנוזל הכימי משתחררים, נוסף לניקוטין, גם חומרים מסרטנים בעלי השלכות בריאותיות על חלל הפה ועל כלל הגוף.

תופעה נוספת המוכרת בקרב מעשנים היא הפגיעה בחוש הריח, משום שעשן הסיגריות מכיל כימיקלים ורעלניים המהווים רעל והרס עבור הריריות שבחלל האף. כאשר העשן בא במגע עם הרירית בתקרת חלל האף שבה נמצאים קולטני חוש הריח, נוצרת בצקת מקומית שמתנפחת ואז הקולטנים "טובעים" בתוך הבצקת והם אינם נגישים לקשור קשר עם מולקולות חוש הריח שהן מולקולות כימיות. 

ד"ר אריאל מרגוליס, מומחה לניתוחים אנדוסקופיים של האף, הסינוסים ובסיס הגולגולת, מסביר על רמת תפקודו של חוש הריח בקרב מעשנים: "אנו יודעים שהפגיעה בחוש הריח בקהל המעשנים הרחב היא עד כ-25% מבין המעשנים וטווח הפגיעה הוא בין פגיעה קלה ועד לאובדן מלא של היכולת הבסיסית להריח. השכיחות של אובדן חוש הריח בקרב מעשנים הולכת ועולה עם הגיל, כאשר גברים סובלים מכך יותר מנשים. קיים גם הבדל משמעותי בפגיעה בחוש הריח בקרב מעשנים 'כבדים', המעשנים יותר מחפיסת סיגריות אחת ביום, לעומת מעשנים 'קלים', המעשנים פחות מחפיסת סיגריות ביום. מעבר לכך, בקרב מעשנים 'כבדים' ישנה גם פגיעה בחוש הטעם, מה שלא מאופיין בקרב מעשנים 'קלים'". 

ד"ר מרגוליס מוסיף כי הפגיעה בחוש הריח היא הרבה יותר משמעותית ואף יותר ממושכת בקרב אנשים המעשנים למעלה מעשר שנים. "על בסיס מחקרים שנעשו, איננו יודעים תוך כמה זמן בדיוק חוש הריח חוזר ומשקם עצמו מרגע הפסקת העישון, אך אנו כן יודעים שמדובר במספר שבועות בודדים. לצערנו, אין טיפול ממוקד לפגיעה בחוש הריח, פרט להפסקת העישון", אומר ד"ר מרגוליס . "קיים טיפול באמצעות תרסיסי סטרואידים עבור הבצקות שנוצרו, אך ההמלצה הרווחת היא לתת לזמן לעשות את שלו".

ד"ר איילת זלוטוגורסקי-הורביץ היא מומחית לרפואת הפה, ביחידה לכירורגיית פה, לסתות ובלוטות הרוק בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון. ד"ר אריאל מרגוליס הוא מומחה לניתוחים אנדוסקופיים של האף, סינוסים ובסיס הגולגולת בא.ר.ם