מחקר חדש בצרפת גילה שצריכה כרונית של פחמימות מזוקקות (ריקות) בין הארוחות קשורה לתפקוד קוגניטיבי ירוד יותר אצל גברים ונשים כאחד. עוד עלה כי ההשפעה השלילית של אכילת פחמימות מזוקקות נמשכה גם לאחר פיקוח על צריכת האנרגיה ומספר גורמים נוספים. 

כל היצורים החיים מותאמים לתזונה ספציפית. תהליכי עיכול נוטים להיות מיוחדים כדי לעכל ביעילות סוג מסוים של מזון. לכן, כאשר התזונה משתנה באופן פתאומי, זה בדרך כלל מוביל לבעיות בריאותיות מכיוון שמערכת העיכול שלה לא מסתגלת לסוגי המזון החדשים. שינוי גדול בתזונה התרחש במחצית השנייה של המאה ה-20, לאחר שמאכלים תעשייתיים שהכילו לרוב ריכוזים גבוהים של פחמימות מזוקקות הפכו לפופולריים.

שינוי בתזונה נקשר עם שכיחות מוגברת של השמנת יתר, סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, עששת דנטלית, לחץ דם גבוה ומחלות רבות אחרות. המנגנונים הפיזיולוגיים המעורבים בהתפתחות מחלות אלו נחשבים כיום ככרוכים בריכוזים מופרזים תכופים של גלוקוז (היפרגליקמיה) ואינסולין (היפר-אינסולינמיה) בזרם הדם מלווה בתאים שנעשים פחות מגיבים להשפעות האינסולין (תנגודת לאינסולין). גלוקוז הוא סוכר פשוט המהווה את מקור האנרגיה העיקרי לגופנו, בעוד אינסולין הוא הורמון המקל על ספיגת הגלוקוז לתאים.

המחבר הראשי של המחקר, לאונרד גיליו ועמיתיו מאוניברסיטת מונפלייה, רצו לחקור האם צריכת פחמימות מזוקקות משפיעה על קוגניציה אצל מבוגרים בריאים. הם מציינים שמחקרים על ההשפעות ארוכות הטווח של צריכת פחמימות עד היום נערכו בעיקר בקשישים ובהקשר של מחלות ספציפיות. אין נתונים על ההשפעות של צריכה כרונית של פחמימות מזוקקות על מבוגרים צעירים ובריאים. 

התוצאות הראו שצריכה גבוהה יותר של פחמימות מזוקקות בין הארוחות וקלוריות גבוהות יותר בחטיף אחר הצהריים היו קשורות לביצועים קוגניטיביים גרועים יותר. צוין כי ערכי BMI גבוהים יותר היו קשורים לביצועים גרועים יותר בהערכות קוגניטיביות. החוקרים הגיעו למסקנה שבהתחשב במספר ההולך וגדל של אנשים שנפגעו ממחלות אלו והכישלון התכוף של טיפולים רפואיים רבים, תוצאות המחקר מחזקות את האמונה שהבדיקה צריכה להתמקד במניעה בקרב אנשים בריאים. 

המחקר תורם תרומה חשובה לידע מדעי על הקשרים בין בחירה תזונתית וביצועים קוגניטיביים. עם זאת, יש לציין שתכנון המחקר אינו מאפשר מסקנות כלשהן לגבי סיבה ותוצאה. ייתכן שצריכה גבוהה יותר של פחמימות מזוקקות בין הארוחות מובילה לביצועים קוגניטיביים נמוכים יותר. יכול להיות גם שאנשים עם ביצועים קוגניטיביים גרועים יותר נוטים לאכול יותר פחמימות מזוקקות בין הארוחות, בין סיבות אפשריות רבות.