הפרעת קשב (ADHD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית המתאפיינת בסימפטומים עיקריים של חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. בעוד שגישות קונבנציונליות להתמודדות עם הפרעת קשב כוללות לרוב טיפולים תרופתיים, טיפולי תמיכה התנהגותיים, או שילוב של השניים, חרף יעילותן המדעית המוכחת, גישות אלו לא תמיד צולחות בהשגת ייעודן להבאת איזון תפקודי רצוי בקרב ילדים, נוער ומבוגרים.
 
כך למשל, מטופלים הנוטלים תרופות סטימולנטיות כדוגמת ריטלין ותצורותיו השונות, הממריצות את הפעילות המוחית באזורים הקשורים לתפקודים קוגניטיביים ניהוליים המערבים קשב, תכנון וויסות עצמי, לעיתים קרובות סובלים מתופעות לוואי קשות ומגוונות, כגון תחושת פעימות לב במנוחה (פלפיטציות), שינויים תכופים במצב הרוח, תחושת קהות רגשית, בחילה, חוסר תיאבון, חרדה ואף עצבנות עם התפוגגות השפעת התרופה. למרות השימוש בשיטות הטיפול הקונבנציונליות, מטופלים רבים הנוטלים תרופות אלו, מתקשים להגיע לידי וויסות תפקודי מיטבי ואף מתקשים להתמיד בטיפול התרופתי לאורך זמן על רקע קשיי הסתגלות לתופעות הלוואי.

אחת האלטרנטיבות שזוכה לתשומת לב מחקרית בשנים האחרונות הינה השימוש בפטריות מרפא כתמיכה למגוון מצבים קליניים ורפואיים. שלל מחקרים שבחנו את יעילותן של פטריות מרפא כאמצעי תמיכתי להפחתת סימפטומים של הפרעת קשב הצביעו על שלושה סוגי פטריות מרפא עיקריות המציגות פוטנציאל לסיוע למתמודדים עם קשיי קשב:
 
1. פטריית היריסיום / רעמת אריה (Hericium erinaceus) - נמצאה בעלת יעילות קלינית גבוהה לשיפור תפקודי זיכרון עבודה, שהינו מנגנון קוגניטיבי המשמש לשימור מידע באופן נגיש וקל לשימוש למשך פרקי זמן קצרים של שניות עד דקות בודדות (כמו כשאנו מנסים לזכור בעל פה מספר טלפון עד שנגיע לחייגו).

כידוע, בעיות זיכרון עבודה הן סימפטום עיקרי בקרב המתמודדים עם הפרעת קשב. במחקר שסקר את אופן השפעתה של פטריית ההיריסיום על תפקודי הזיכרון נמצא כי שני מרכיבים בפטרייה זו - ארינאצינים והרצינונים (hericenones and erinacine) הגבירו תהליכי נוירוגנזה (יצירת תאי עצב חדשים במוח מתוך תאי גזע) באזורי ההיפוקמפוס, שהינו בעל תפקיד מרכזי בזיכרון ולמידה, ובאזור המוח הקטן הקשור בין היתר בתפקודים מוטוריים. בהתאם, משוער כי באמצעות תהליכים אלו הפטרייה תורמת לשיפור תפקודי הזיכרון ולהתנהלות מוטורית בהפרעת קשב.

ממצא מעניין נוסף שנמצא בקרב מאובחנים עם הפרעת קשב הינו ירידה ברמות של חלבון ה-BDNF שהוא גורם נוירוטרופי אשר מקורו במוח ומתבטא בקליפת המוח ובהיפוקמפוס. הוא מווסת שני מעגלים בתוך המוח המשפיעים על קשב, מחשבות, רגשות, התנהגות חברתית ושליטה מוטורית. היעדר וויסות במרכיבים אלו בא לידי ביטוי בסימפטומים המוכרים של הפרעת קשב.

מרכיבים המופקים מגוף הפרי של פטריית ההיריסיום הוכחו כמגבירים את רמות ה-BDNF במוח, יחד עם גורמים נוירוטרופיים אחרים, שעשויים לשפר את הסימנים והתסמינים הנצפים בהפרעת קשב. בהתאם, רכיבי פטריית ההיריסיום עשויים לתרום לשיפור תפקודים קוגניטיביים, זיכרון ומיקוד, מה שהופך את פטריית ההיריסיום לתוסף תזונה טבעי ומבטיח בעבור אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב. יש לציין כי פטרייה זו אינה מתאימה לשימוש בקרב מטופלים הסובלים מאפילפסיה.

2. פטריית קורדיספס (Cordyceps) - פטריה נוספת שנחקרה ונמצאה בעלת יעילות בסיוע להתמודדות עם תסמיני ADHD היא קורדיספס. קורדיספס הינה פטריה אדפטוגנית (מסייעת להסתגלות במצבי מתח מתמשכים ומייצבת תהליכים פיזיולוגיים), בעלת שימוש נרחב ברפואה הסינית המסורתית במשך מאות שנים. לפטריה זו השפעות נוירו-פרוקטטיביות המפחיתות הפרעות מצב רוח כגון חרדה, סטרס ודיכאון ובזאת מאפשרת יכולת מיקוד וריכוז על ידי השריית רוגע פנימי.

בנוסף, מחקרים העלו כי ל- Cordyceps סגולות רפואיות נוספות, שכן היא עשירה בנוגדי חימצון ומקדמת תהליכי אנטי-אייג'ינג, מעודדת את תפקודת החמצן בדם, מייעלת את פעולת הכליות, מאזנת את רמות הסוכר בדם, מסייעת לשינה טובה, מפחיתה דלקתיות, מחזקת את המערכת החיסונית, משפרת את זרימת הדם, מווסתת מצבי רוח ובכך תורמת לשיפור תפקודים קוגניטיביים בתהליכי גוף-נפש.

3. פטריית ריישי (Ganoderma lucidum, also known as Reishi) - פטריית הריישי הינה פטריית מרפא אדפטוגנית הידועה בתכונותיה המרגיעות. מחקרים שונים מצאו כי פטרייה זו מכילה תרכובות ביו-אקטיביות בעלות תכונות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון, המשפרות את רציפות ואיכות השינה ומפחיתות מצבי חרדה ודיכאון המופיעים באופן תדיר כתחלואה נלווית להפרעת הקשב. סגולות אלו עשויות להועיל בניהול ההיבטים הרגשיים וההתנהגותיים של ADHD. תכונות אלו של הפטרייה התורמות להרגעה ולייצוב מצב הרוח עשויות לתמוך בהפחתת היפראקטיביות ואימפולסיביות בילדים עם ADHD ואף להעניק להם איכות שינה טובה יותר, דבר המצביע על הפוטנציאל של פטריה זו כטיפול משלים.

פטריות מרפא, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
פטריות מרפא, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

מלבד טיפולים קונבנציונליים ושימוש בפטריות מרפא, טיפולים משלימים נוספים להפרעת קשב עשויים לכלול פעילות ספורטיבית המשפיעה על פעילותם של מוליכים עצביים במוח כגון - דופמין, סרוטונין, נוראפיניפרין וגאבא. אלו מעורבים בוויסות מצב הרוח, רמת האנרגיה ומידת הסטרס לצד שפעול יכולת הלמידה והריכוז שלנו. כמו כן, ניתן לשקול טכניקות מסוג ביופידבק ונוירופידבק, מיינדפולנס, מדיטציה או תרגילי נשימה עמוקה, היכולים לסייע לאנשים עם ADHD לשפר את תשומת הלב, רמת הקשב והמודעות העצמית שלהם.

בנוסף, ביצוע התאמות תזונתיות, כגון צריכת דיאטת דלת פחמימות, הפחתת מזונות מעובדים לצד מעבר לתזונה טבעית מאוזנת ועשירה ברכיבים תזונתיים חיוניים, עשויה אף היא לתרום לתפקוד כללי טוב יותר של המוח. כמו כן, ביסוס הרגלי שינה בריאים והבטחת מנוחה מספקת יכולים להשפיע לטובה על העלאת יכולת המיקוד והריכוז לאורך שעות היום.
 
יש לציין שמידע זה אינו בא להחליף התייעצות רפואית וכי בחירת הגישה הטיפולית צריכה להיות מותאמת באופן אישי לסך צרכיו הרפואיים הספציפיים של כל אדם. בהתאם, ישנה חשיבות מכרעת להתייעצות עם אנשי מקצוע המוסמכים בתחום הרפואה האינטגרטיבית והנטורופתית לשם ביצוע התאמה אופטימלית של סוגי פטריות המרפא וקביעת מינונם המדויק לצד יצירת תכנית טיפול מקיפה המשלבת מספר גישות טיפוליות להתמודדות מיטבית עם הפרעת קשב.
 
ד"ר חן ריידר, חוקרת מוח, מרצה לנוירופסיכולוגיה קוגניטיבית מחקרית, ראשת המכון לחקר המוח וההתנהגות, המכללה האקדמית גליל מערבי, היא אחת המרצים שישתתפו ב-INSPIRATION 2023, הכנס השנתי הגדול בישראל למטפלים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית שיכלול עשרות הרצאות וסדנאות של מיטב המומחים ויתקיים בתאריכים 22-21.6.23 במרכז וואהל ברמת גן