חוקרים ניתחו את הדם של ילדים עם נטייה גנטית לסוכרת מסוג 1 וזיהו קבוצה של חלבונים המנבאים אוטואימוניות, שלדעתם מעוררת את המחלה חודשים לפני הופעת התסמינים.

להבין טריגרים ומנגנונים

בסוכרת מסוג 1, המערכת החיסונית של הגוף תוקפת והורסת תאי בטא מפרישי אינסולין בלבלב. זהו מצב כרוני חשוך מרפא המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם, אך הטריגרים והמנגנונים מאחורי התגובה האוטואימונית שמעוררים אותה אינם מובנים היטב.

פרוטאומיקה

בפרוטאומיקה משתמשים כדי לחקור מתי והיכן חלבונים מתבטאים, מקיימים אינטראקציה וכיצד הם משתתפים במסלולים מטבוליים. ניתוח פרוטאומי יכול לספק אמצעי לזהות סמנים ביולוגיים של מחלות.

תוצאות מחקר, שבוצעו על ידי מדענים מהמעבדה הלאומית של צפון-מערב פסיפיק (PNNL) בוושינגטון, מדווחות על הפוטנציאל לסימנים ביולוגיים שעשויים לזהות את התהליך האוטואימוני שמוביל לסוכרת מסוג 1.

תוצאות מרגשות

תומס מץ, אחד מהחוקרים, אמר "הדבר המרגש בעבודה הזו שהיא פותחת את הדלת לגילוי אוטואימוניות מוקדם מהזמין כרגע, נותנת הזדמנות ללמוד יותר על מה גורם למערכת החיסון להפעיל את הגוף, וכן הממצאים יכולים לעזור להבין את המנגנונים". הגורם שמשחק תפקיד בהתפתחות סוכרת מובן טוב יותר ממה שיש כעת ומספק יעדים פוטנציאליים להתערבות טיפולית".

הלבלב האנושי מכיל שלושה סוגים של תאים מפרישי הורמונים, אחד מהם הוא תאי בטא. נכון להיום, אין דרך לקבוע אם אדם בעל נטייה גנטית יפתח אוטואימוניות לתאים הקטנים, יהרוס אותם ובכך יפתח סוכרת מסוג 1, שכן האבחנה נעשית בדרך כלל כאשר המטופל מגיע לבית חולים או לרופא כאשר הוא כבר עם סוכרת.

שלב הגילוי

המחקר הנוכחי נערך בשני שלבים, הראשון הוא שלב הגילוי. החוקרים בחנו 2,252 דגימות דם שנאספו באופן קבוע מ-184 ילדים מגיל לידה ועד גיל שש המשתתפים במחקר הסביבתי של סוכרת בקרב נוער. החוקרים זיהו 376 חלבונים שהשתנו בילדים שהוכחו כבעלי נטייה גנטית לסוכרת.

שלב האימות

השלב השני היה שלב האימות, בו בחנו החוקרים 6,426 דגימות פלזמה בדם מ-990 ילדים, תוך שימוש באלגוריתם למידת מכונה כדי לסייע בעיבוד מספר רב של דגימות, וקבוצה של 83 חלבונים המנבאים סט של שינויים בילדים, זוהו ככאלה שהמשיכו לפתח חסינות. החוקרים אומרים כי המחקר הוא רק תחילת העבודה שבאמצעותה הם מקווים להצליח לחזות מי יפתח סוכרת מסוג 1, וכי הם מתכננים להמשיך ולנתח דגימות דם שנלקחו מהילדים במחקר עד גיל 15.

חוויות מקיפות יותר

"בשלב זה, צוות המחקר מנסה להבין כיצד ניתן לחזות סוכרת", אמר ארנסטו נקיאסו, חוקר המחקר, וציין כי "בסופו של דבר, המטרה תהיה למנוע מתאי יצירת אינסולין קריטיים להידרדר ובכך למנוע. סוכרת".