ארגון הבריאות העולמי הגדיר הלילה (בין חמישי לשישי) באופן רשמי את הממתיק המלאכותי "אספרטיים", הנמצא בכמה מהמשקאות המוגזים הפופולריים, כ"גורם אפשרי לסרטן". עם זאת, הארגון לא שינה את ההנחיות לציבור הצרכנים. ד"ר פרנצ'סקה ברנקה, מנהלת המחלקה לביטחון המזון בארגון ציינה על פי כל ההערכות, צריכה של הממתיק המלאכותי לא צריכה להדאיג את הציבור הרחב, אך מומלץ לצרוך אותו במתינות.

ארגון הבריאות עולמי מצא ראיות "מוגבלות" לכך שהממתיק המלאכותי עלול לגרום לסרטן הכבוד, בהתבסס על סקירה של מספר מחקרים שהשתמשו בצריכה של משקאות ממותקים באופן מלאכותי, כמקור לחשיפה לאספרטיים. הארגון גם סקר את עדויות ממחקר צרפתי שנערך ב-2022, שנצא כי אנשים שרצפו את הממתיק המלאכותי בכמות גבוהה, היו בעלי סיכון מוגבר לחלות בכמה סוגי סרטן, כולל השמנת יתר בההשווה לאנשים שכלל לא צרכו אספרטיים.

ממתיקים מלאכותיים (צילום: אינגאימג')
ממתיקים מלאכותיים (צילום: אינגאימג')

מחקרים נוספים שהצביעו על הסיכון הפוטנציאלי לחלות בסרטון, הביאו את ארגון הבריאות העולמי לבחון מחדש את העדויות על הממתיק המלאכותי. הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן סיווגה את הפוטנציאל של אספרטיים לגרום לסרטן אצל הצרכנים כ-B2 - "גורם אפשרי לסרטן".

האספרטיים הוא ממתיק מלאכותי כימי הנמצא בשימוש נרחב במוצרי מזון ומשקאות שונים מאז שנות ה-80, כולל משקאות דיאטטיים, מסטיקים, גלידה ומוצרי חלב שונים כמו יוגורט, דגני בוקר ואפילו בתרופות. בארגון הבריאות הדגישו כי "בכל שנה 1 מתוך 6 בני אדם מתים מסרטן. המדע מתפתח כל הזמן כדי להפחית את תחלואת הסרטן". מדובר בפעם הראשונה שהסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) סיווגה את הממתיק המלאכותי כגורם אפשרי לסרטון, ובפעם השלישית עבור הוועדה המשותפת לתוספי תזונה (JECFA).

ה-JECFA לא הצביעה על סיבה מספקת לשנות את הצריכה היומית המקובלת, שמומלצת על 0-40 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף. לפיכך, הוועדה אישרה כי זה בטוח לצרוך את הממתיק המלאכותי בצריכה המומלצת. לדוגמא, אם משקה מוגז דיאטטי מכיל 200 או 300 מ"ג אספרטיים, מבוגר השוקל 70 ק"ג, יצטרך לצרוך בין 9 ל-14 פחיות מדי יום כדי לחרוג מהצריכה המומלצת, בהנחה שאין צריכה ממקורות מזון אחרים.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA (צילום:  REUTERS/Andrew Kelly)
מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA (צילום: REUTERS/Andrew Kelly)

כאמור, בשנת 1974 אישר מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) את השימוש באספרטיים בחלק מהמזונות והמשקאות, אך ההחלטה הושעתה לכמה שנים בגלל כמה מחקרים סותרים שהיו בנושא. כמה מדענים אף הציגו מחקרים שהשימוש בממתיק המלאכותי עשוי לגרום לגידול מוחי בבעלי חיים. רק ב-1981 לאחר חקירה מעמיקה, אישר ה-FDA את השימוש בממתיק במזון יבש. ועדת המומחים של ארגון הבריאות העולמי קבע כבר אז את הכמות המומלצת לצריכה. עם זאת, מאז 1981, ההנחיות לא השתנו, כשההמלצה היא שימוש של עד 40 מ"ג לכל משקל גוף. ההמלצה בארה"ב קצת נדיבה יותר, ועומדת על 50 מ"ג.

גם לאחר מחקרים רבים שהראו כי השימוש בממתיק המלאכותי הוא בטוח, ה-FDA וגופים רגולטוריים נוספים המשיכו לבחון מחדש את השימוש באספרטיים. הסקירה האחרונה הייתה הפעם הראשונה שפאנל מומחים החליט לבדוק רשמית את העדויות שנאספו לאורך השנים. לצורך הבדיקה, הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן בחנה נתוני מעבדה מתוך נתונים שנאספו מבני אדם ובעלי חיים. במחקר שנערך בצרפת ובדק יותר ממאה אלף מבוגרים, הציגו החוקרים כי אנשים שצרכו מזון או משקאות עם הרבה ממתקים מלאכותיים, כולל אספרטיים, היו כאמור בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן.