כילדה אחד החלקים השנואים עליי בחופש הגדול היתה חוברת העבודה. הצורך לשבת לעבוד, ולהמשיך את שגרת הלימודים גם בחופשות היה מעיק ומתסכל. כיום, כאמא וכמורה אני מבינה את הצורך הגדול בהמשך תרגול ועבודה גם בחופשות. אנו רוצים להעניק לילדנו זמן תרגול נוסף אשר יסייע להם לבסס את הרגלי הלמידה, ולחזק את הידע שלהם לפני החזרה לבית הספר.

המלצות מד"א: כך תעברו את צום תשעה באב בשלום

יסייעו לירידה במשקל? חוקרים גילו גנים שמשפיעים ישירות על מה שאנו אוכלים

מתוך השילוב של שני הגורמים האלה בי אספתי שלושה טיפים שיוכלו לסייע לכם ההורים להתמודד טוב יותר עם מטלות בית הספר השונות בחופשה, וגם במהלך שנת הלימודים.

1. עולמו של הילד

חשוב מאוד לתרגל מתוך עולם התוכן של הילד. נסו לכוון את משימות הלימודים סביב נושאים שמעניינים את הילד. לדוגמה, אם הבת שלכם אוהבת לאפות הכינו לה מתכונים המבוססים על תרגילי חשבון לפי נושאי הלימוד שלה. בשברים נכתוב- 0.5+0.5 כוסות קמח במקום כוס אחת, בכפל נוכל לכתוב 5X2 כפות סוכר במקום 10 וכו'. כך גם אצל ילדים שאוהבים חיות, כדורגל או כל דבר אחר. נתאים את התרגילים וקטעי הקריאה השונים לעולמם של הילדים. כאשר ניתן להם משהו שקרוב עליהם תגדל המוטיבציה שלהם לעסוק בזה.

2. גיוון

בעידן שבו יכולת  הריכוז והעניין מצטמצמות לכדי סרטון של 30 שניות, קשה לדרוש מן הילדים למלא דף ועוד דף בכל יום מחדש. נסו לקחת את התוכן של חוברות העבודה למשחקים ופעילויות שונות. אחד הדברים הקלאסיים ביותר הוא הכנת משחק זיכרון, משחק כזה יכול להתאים לכל נושא- מילים נרדפות, תרגילי חשבון שונים, לימוד שפה שנייה ועוד. ניתן לילדים להכין את המשחק על גבי כרטיסיות בריסטול או במחשב ונשחק יחד איתם, כך נרוויח גם זמן איכות וגם לימוד משמעותי יותר. כמובן שניתן לתרגל גם באמצעות משחק כדורגל, כל גול דורש מענה על שאלה ועוד אפשרויות רבות.   

3. אחריות אישית ומוטיבציה

אחד מעקרונות הלמידה החשובים ביותר הוא ההבנה שלמידה טובה נעשית כאשר קיימת מוטיבציה אליה. אצל כל ילד קיימים גורמים אחרים שיגבירו את המוטיבציה. נשב ונשוחח יחד עם הילדים על החשיבות של הלמידה ומה יכול לסייע להם להתמיד בה, לדוגמה כל מספר עמודים שהוא יסיים הוא יקבל 'פרס' קטן או יצבור נקודות לצורך פרס גדול יותר, אולי זמן הלמידה יהיה זמן איכות של הורה וילד לבד בלי אחים נוספים. כאשר הדברים יבואו מהילד הוא יהיה מגויס יותר לצורך המשימה וייקח עליה אחריות רבה יותר. 

הכותבת היא מומחית לקויות למידה, מכללת תלפיות, מכללה להוראה וחינוך בחולון