ברקע הדאגה במערכת הבריאות על כוונתם של רופאים רבים לעזוב את הארץ בעקבות חקיקת צמצום עילת הסבירות, מפגש חירום מקוון בהשתתפות בכירי תחום הרפואה בישראל עם מאות רופאות ורופאים נערך אתמול. 

"דברים מזלזלים ומנותקים": הרופאים המוחים נגד מנכ"ל משרד הבריאות
"מתכוננים למצב קיצון": הצצה לקבוצת הרופאים ששוקלים רילוקיישן

מנכ"ל בית החולים ברזילי ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, שוחח הערב (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר-און ב-103FM והתייחס לדברים: "תופעה מאוד מדאיגה. אני חושב שזו תופעה מאוד מטרידה, לא יודע כמה יקרה מזה בפועל, אבל בכל מקרה זו תופעה שאסור לזלזל בה". 

"לא שאני יודע על כך, עדיין לא הודיעו לי. בבתי החולים הפריפריאליים זו אפילו מכה שבעתיים. אנחנו במדינת ישראל נמצאים במחסור של רופאים, תוך שנה שנתיים נרד למספרים הרבה יותר נמוכים. התופעה מאוד מדאיגה, אני לא חושב שזה נכון. אנחנו נמצאים במצב חברתי במדינת ישראל, מצב מאוד קשה אמנם, מדאיג, וכרגע אני לא מדבר אמירות פוליטיות אבל אני אומר שאנחנו נמצאים בשסע עמוק ונוראי. אני לא חושב שאנחנו הרופאים צריכים לחפש את מקומנו מחוץ למדינת ישראל, ובאיזשהו מקום לא לטפל בעניי עירי. נכון שלהיות היום רופא במערכת הציבורית זה לא שמחה גדול. הסכם השכר האחרון נחתם באוגוסט ובדצמבר 2011, חלף מן העולם מבחינת תוקפו אבל לא קורה שום דבר כרגע לעצב הסכם אחר", אמר. 

לדבריו, "התקנים לרפואה הציבורית אינם מלווים את הצורך גם הקיים וגם המתפתח. אני חושב שכרגע הבעיה היא לא נושא תוספת השכר או תוספת התקנים, אני רק אומר שהמצב הבסיסי שאנחנו נמצאים בו במערכת הרפואה הציבורית לא מזהיר. תוסיף על זה את הפיתויים מעבר לים, אנחנו יודעים שחלק מלומדי הרפואה באירופה מקבלים רישיון רפואה אירופאי ולא חוזרים ארצה. חלק מהאנשים שיוצאים להשתלמויות ארוכות לא חוזרים. בגלל אותם תנאים קשים שאמרתי שקיימים. תוסיפו על זה את התחושה של הקרע החברתי, הכאוס, הכעס של אנשים על מה שמתחולל פה, כל אלו יחד חוברים שמתעוררת אותה תנועה שמחפשת רילוקיישן בעולם".

עוד טען כי "אנחנו עלולים להגיע למצב שלא יהיו מטפלים או מטפלים עם איכות ראויה כדי לטפל בחולים כאן. אני לא חושב שאנחנו צריכים להגיע למקומות האלה ולחרב במו ידינו מערכת בריאות ציבורית ענייה, קשה אבל מופלאה. עושים את זה רק במצב שבו מגלים אולי אמפתיה לרופאים, מגלים מנהיגות של מערכת הבריאות. זה חלק מאותה תופעה מה שאנחנו קוראים היום סרבנות".

"הטיפול בנישה הזו לא פשוט והוא לא רק של שר הבריאות, יש פה תופעה חברתית נרחבת שמטילה את צילה גם על הרופאים. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות פה אקט של לגלות הבנה ושיח, שיח עם הרופאים ושיח שלא בטוח שנעשה עד כה. כדי לנסות ולייצר איזושהי לכידות. זה הדבר היחידי שכרגע ניתן לעשות, מעבר לתנאי הרופאים. שיח עם הרופאים כדי לדבר, לשמוע וגם לנסות לייצר תנועה אחרת לכיוון אחר של רופאים בהבנה", הוסיף. 

על הרופאים במילואים שהודיעו כי לא התייצבו יותר אמר כי "מקומם בשדה הקרב כל כך חשוב, שהם נשבעו לא לנטוש חבר או פצוע בשדה הקרב, צריכים להמשיך לפעול על פי השבועה שכולנו נשבענו. אנחנו צריכים להמשיך ברוח שנשבענו, שבועת חיל הרפואה והרופא בכלל - לא לנטוש חברים בשדה הקרב".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm