נתונים מדאיגים: התנועה לחופש בחירה בלידה ערכה סקר בקרב 1,200 נשים שילדו בין החודשים מאי 2022 עד מאי 2023, העוסק בנושא היחס לרצון היולדת, לבחירתה וזכותה. כ-64% מהמשיבות דיווחו שפרטיותן הופרה בכך שצוותים רפואיים לא ביקשו את רשותן טרם כניסה לחדר הלידה, 24% דיווחו על דיבור פוגעני או מעליב, יחס לא מכבד והזנחה מצד הצוות ו-13% דיווחו על פגיעה בגופן או פעולה שבוצעה בניגוד לרצונן.

בנוסף, 33% מהמשיבות חשו שהופעל עליהן לחץ לביצוע הליך רפואי מצד אחד או יותר מאנשי הצוות. לצד הפגיעה הפיזית והרגשית, עלו מהסקר גם נתונים המעידים על פגיעה ישירה והפרה של זכויות היולדת. בין היתר, כ-50% מהמשיבות הרגישו שמישהו אחר לוקח את ההחלטות בנוגע ללידה שלהן ו-40% דיווחו שלא תמיד יכלו להתערב בהחלטות הצוות בזמן הלידה מחשש שזה יפגע באיכות הטיפול שיקבלו. בנוסף, 48% מהנשים שעברו ניתוח קיסרי ענו כי לא קיבלו הסבר על ההשלכות והסיכונים במקרה של ניתוח, לפני שהתבקשו לחתום על טופס הסכמה.

חיותה גורן, מנכ"לית התנועה לחופש בחירה בלידה הסבירה כי "הנורמה במדינת ישראל היא שהמערכת הרפואית מקבלת החלטות הנוגעות לגופנו, וזה קורה אפילו יותר כשמדובר בנשים יולדות. רק שלידה, ככלל, אינה מחייבת התערבות רפואית. זהו תהליך חיים פיזיולוגי ולא בעיה שצריך לפתור. חשוב להבין ולהפנים שלידה, כל לידה, היא אירוע מכונן עבור האישה היולדת ולכן יש לה השפעה עמוקה וישירה על רווחתה האישית, ולכל אישה הזכות ללידה בריאה, מעצימה, מכבדת, ובהתאם לבחירותיה".