מחקר שנערך לאחרונה מצא כי שמן סויה יכול לגרום לקוליטיס - מחלה דלקתית כרונית שפוגעת ברירית של המעי הגס, ולהרס המעיים. המחקר, שנערך על עכברים באוניברסיטת קליפורניה שבארצות הברית, מצא כי תזונה עשירה בשמן סויה מגבירה את שכיחות הסיכונים לבריאות המעי.

תשאיר מקום לעוד סוכריה? כך תמנעו עליות חדות ברמת הסוכר בדם
גורל ידוע מראש: חובב טיפוס על גורדי שחקים מת כשנפל מקומה 68

החוקרים בחנו מעיים של עכברים שניזונו מתזונה עשירה בשמן סויה במשך 24 שבועות במעבדה. הם גילו כי החיידקים המועילים פוחתים, בעוד החיידקים המזיקים שיכולים לגרום לקוליטיס - גדלים.

בונמגוט דאול, עוזר חוקר מקצועי במחלקה למיקרוביולוגיה ופתולוגיה של צמחים ואחד ממחברי המחקר, אמר: "העבודה שלנו מאתגרת חשיבה בת עשרות שנים שמחלות כרוניות רבות נובעות מצריכת עודפי שומן רווי ממוצרים מן החי. בעוד הגוף שלנו זקוק ל-2-1% חומצה לינולאית, האמריקאים כיום מקבלים 10-8% מהאנרגיה שלהם מחומצה לינולאית מדי יום, בעיקר משמן סויה. עודף חומצה לינולאית משפיע לרעה על מיקרוביום המעי".

דאול ועמיתיו גילו כי תזונה עשירה בשמן סויה מעודדת צמיחה של חיידקי אי קולי במעיים. חיידקים מועילים רבים במעיים אינם מסוגלים לסבול חומצה לינולאית ולכן מתים, מה שמוביל לצמיחה של חיידקים מזיקים. חיידקי האי קולי זוהו בבני אדם כפתוגן של מחלות מעי דלקתיות.

"זהו תהליך של מוות חיידקי טוב וצמיחת חיידקים מזיקים שהופך את המעי לפגיע יותר לדלקת ולהשפעותיה. יתר על כן, חומצה לינולאית גורמת למחסום האפיתל של המעי להיות נקבובי", ציין דאול והוסיף כי תפקודו של מחסום אפיתל המעי הוא קריטי לשמירה על מעי בריא. "כאשר הוא אינו פעיל הוא עלול להוביל לדליפה, שכן רעלים יכולים לדלוף מהמעי ולהיכנס לזרם הדם, מה שמגדיל באופן משמעותי את הסיכון לזיהומים ולמצבים דלקתיים כרוניים, כגון קוליטיס".

מחלת מעי, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
מחלת מעי, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

צריכה גבוהה של שמן סויה נקשרה בעבר למספר בעיות בריאותיות, בהן השמנת יתר, סוכרת, אוטיזם, אלצהיימר, חרדה ודיכאון. שמן סויה הוא שמן המאכל הנפוץ ביותר בארצות הברית ונעשה בו שימוש הולך וגובר במדינות אחרות, בעיקר בברזיל, סין והודו.