לאורח החיים והתזונה שלנו יש השפעה רבה על היבטים רבים בחיי היומיום שלנו, החל ממשקל, ועד רמת האנרגיה שלנו. למרות זאת, רובנו מתקשים לעיתים לשמור על תזונה מאוזנת, זאת בשל הלחץ והעומס המלווים את החיים של רובנו כיום. נעמה דגן, סטודנטית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, פיתחה רובוט מיוחד שיסייע למשתמשים לשנות את אורח חייהם ולהקפיד על תזונה מאוזנת - בין היתר על ידי התאמת תפריט שבועי, המלצה על מקומות בהם כדאי לרכוש את חומרי הגלם ואף סיוע והדרכה בהכנת הארוחות הבריאות, זאת בעזרת הקרנת ההוראות על השיש.

תשאיר מקום לעוד סוכריה? כך תמנעו עליות חדות ברמת הסוכר בדם
תרופת-הסבתא לא עובדת? הנה שמונה דרכים יעילות להפסיק לשהק

ברי (Bari) הוא רובוט בעל שני חלקים שיושב במטבח - אחד על השיש (כולל מצלמה ומיקרופון) והשני יושב על התקרה או באחד הארונות הגבוהים, ומקרין - באמצעות מקרן זעיר - את מה שמכונה extended reality) XR). כך הוא מייצר שכבת מציאות על גבי השיש במטבח, ומסייע לנו בתהליך של בניית הרגלי התזונה הבריאה. למערכת ארבע יכולות, היא לומדת את המצב הבריאותי של בני הבית על ידי הזנת נתונים, בדיקות רפואיות והמלצות תזונאי.

לאחר מכן, היא מסייעת למשתמש להזמין את חומרי הגלם הטריים והטבעיים ביותר מחקלאים הנמצאים באזור של המשתמש ועל בסיס המלצות התזונה שלו. בהמשך, המערכת בונה תפריט שבועי לכלל בני הבית ולאחר מכן עוזרת ומלווה בהכנת המתכונים מתוכו. ברי לומד את הצרכים התזונתיים השונים של בני הבית, מקשר אותם להזמנת מזון טרי מחקלאים בסביבת המגורים, בונה יחד תפריט שבועי מומלץ, מנהל את המלאי בבית, ומעודד לחיות אורח חיים פעיל של בישול כתהליך יצירה.

"הרעיון התפתח תוך כדי המעבדות והקורסים השונים בבצלאל. העיסוק בשכבת מידע נוספת שתסייע לנו על גבי המציאות שלנו מעסיק אותי כבר הרבה שנים בחיי היומיום והמחשבה שאפשר לבנות רובד מציאות חדש שלא יושב בתוך משקפיים אלא בתוך מערכת ביתית רובוטית עלתה אצלי במהלך שניים מהקורסים בבצלאל אצל פרופ׳ עידו ברונו ואצל המנחה שלי שלומי אזולאי, והחלטתי שזה יהיה מוטיב מרכזי בפיתוח", סיפרה דגן.

''רוצה להאמין שזו רק תחילת הדרך'' (צילום: נעמה דגן)
''רוצה להאמין שזו רק תחילת הדרך'' (צילום: נעמה דגן)

היא הוסיפה: "מחקרים חדשים מחמש השנים האחרונות מראים שהמוח שלנו, וכתוצאה מכך גם התפקוד שלנו, עשויים ממה שאנחנו אוכלים ואיך שאנחנו מנהלים את התזונה שלנו. בניתי את המבנה האלגוריתמי של הפרוייקט על עקרונות של תרפיה בבישול ליווי, אימון ואינטראקציה מיטיבה, וכן על בסיס המלצת המערכת על הזמנת מזונות טבעיים מוכחים מחקרית להפחתת סטרס ושיפור הבריאות".

"מה הלאה? אני רוצה להאמין שזו רק תחילת הדרך בדרך להביא אל הבתים שלנו סיוע טכנולוגי מתקדם לשיפור אורח החיים שלנו, ולמעשה לרתום את הטכנולוגיה החדשה, בינה מלאכותית בין היתר, שכולנו חוששים ממנה ברמה כזו או אחרת לעבוד אצלנו. זה הכי חשוב. שהיא תהיה מיטיבה עבורנו ותיקח אותנו עוד צעד לעבר חיים בריאים וחיוניים יותר", סיכמה.