פרופ' רוני סטריאר, יושב ראש המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב־103fm, והגיב לידיעה כי הממשלה תסגור את המועצה המדוברת ותפתח במקומה ועדה מייעצת שתהיה כפופה לרשות למלחמה בעוני.

פיגוע ירי במעלה אדומים: חמישה נפצעו קשה-בינוני, המחבל חוסל
"לבחון את דברי נתניהו מחדש": הפנייה החריגה לקונגרס האמריקאי

בפתח דבריו ביקש סטריאר להסביר על החוק למועצה הלאומית לביטחון תזונתי ואמר: "החוק שנחקק ב־2011 בעצם מסדיר את הגוף הזה כגוף סטטוטורי שצריך לייעץ לממשלה בנושא של ביטחון תזונתי. בעצם מדובר על הזמינות והנגישות ואיכות המזון שאנשים מקבלים או נגישים לרכישה, והמועצה בעצם זה שומר הסף של הנושא הזה.

יושבים בה נציגים של כל משרדי הממשלה, ויו"ר המועצה נבחר על ידי שר הרווחה כאיש אקדמיה שמומחה לנושאים האלה. אני לא מקבל שכר, אני לא שייך למפלגה זו או אחרת, והתפקיד של היו"ר זה לשמור על עצמאותה ויכול באמת להיות הדובר של הנושא ולדבר בשם חצי מיליון משפחות שנמצאות בחוסר ביטחון תזונתי, מחציתן בחוסר ביטחון עמוק. זאת אומרת שהם מדללים מזון, שהם לא מצליחים להגיע לסוף החודש עם מזון".

בהמשך השיב לענת ששאלה האם הוא מפריע למישהו וטען כי "המועצה לא מפריעה. הוצאנו באמת שתי חוות דעת, אחת מהן עסקה בהשפעה של הרפורמה המשפטית על האוכלוסיות המודרות והמוחלשות בישראל וביקשנו להתמקד בעיקר. הנושאים החשובים באמת קשורים לביטחון האישי, התזונתי והחברתי של האנשים ופחדנו שהנושא הזה ירחיק את הנושא החברתי מהאג'נדה הפוליטית וזה מה שקרה. זו הייתה הנקודה הראשונה. נקודה שנייה היא יותר מורכבת - מדינת ישראל בעצם הולכת להשקיע מיליארד שקל בתווי מזון.

כתבנו גם חוות דעת, צריך להגיד שלצד המועצה הצלחנו לאסוף את החוקרים המרכזיים בישראל של האקדמיה הלאומית למדע וכו' שהם הגוף המייעץ של המועצה, וכולם היו תמימי דעים שזו איננה תוכנית לביטחון תזונתי. הקריטריונים הם לא של ביטחון תזונתי, החלוקה בין האוכלוסיות היא לא נכונה. היא מפלה בין משפחות מרובות ילדים למשפחות שיש מעט ילדים, בין יהודים לערבים, היא מפלה בין חרדים ללא חרדים, ואמרנו, 'תשקיעו את הכסף הזה בתוך משרד הרווחה', שעל פי חוק המועצה הלאומית זה הגוף שאמור להוביל את התהליכים, שיש מיזם לאומי לביטחון תזונתי שמגיע לכמעט 30 אלף משפחות, שהמשפחות האלה מקבלות גם הדרכה לתזונה בריאה, העצמה תעסוקתית ואז הם יכולים ללכת לעבוד ולא להיות תלויים באנשים".

כאשר נשאל על הקשר לחלוקת כרטיסי המזון - פרויקט הדגל הפוליטי של אריה דרעי, השיב: "אני מאוד מצר על זה, מצד אחד זה הישג מאוד גדול של מדינת ישראל להשקיע פי עשר ממה שהיא השקיעה בביטחון תזונתי. מצד שני, דרך הפעולה היא לא נכונה. אנחנו לא צריכים שלכל פוליטיקאי ולכל מפלגה תהיה תכנית דגל משלה. יש מדינת רווחה, זה הפתרון. כל אדם ואדם יודע שאם יש תשתית של ביטחון חברתי, שכר הוגן ושירותים חברתיים חזקים, אנשים לא יגיעו לפת לחם. וככה כל אחד לוקח לעצמו איזושהי פינה. מה משרד הפנים יודע על ביטחון תזונתי? באיזו מדינה בעולם משרד הפנים מחלק תווי מזון? תסבירי לי".

על דבריו של שר הרווחה יעקב מרגי, החווה סטריאר את דעתו והבהיר: "זו הסיבה שצריך מועצה עצמאית. כי אני יכול אולי להגיד את הדברים שהשר לא יכול להגיד. 40 שנה השקעתי את החיים המקצועיים והאקדמיים שלי בנושא של שמירה על השירותים החברתיים, ואני חושב שזו טעות גדולה שהכסף הזה לא יעבור דרך בעלי מקצוע שיודעים איך לטפל במשפחות האלו".

בסיום דבריו סיכם ואמר: "אני מאוד מקווה שזה לא נכון שהמועצה תישאר כעצמאית. היא תפעל לצד הרשות הלאומית למלחמה בעוני. אלה בעיות שמאוד מושפעות אחת מהשנייה. אני מקווה שנצליח למנוע את הביטול של המועצה".