סופו של עידן? חוקרים גילו נוגדנים חדשים שיכולים לחסל כמעט את כל הווריאנטים המוכרים של נגיף הקורונה. החוקרים מבית הספר לרפואה דיוק-נאס בסינגפור, שהובילו את המחקר, אמרו: "השילוב הייחודי של הדבקה קודמת בנגיף הקורונה וחיסון יצר תגובת נוגדנים רחבה ועוצמתית ביותר המסוגלת לעצור כמעט את כל נגיפי הקורונה שנבדקו".

אנשים רעילים - איך מזהים אותם וכיצד ניתן להתמודד?
"אוכלת עם הקליפה": מאיה רוזמן חושפת כל מה שלא ידעתם על המנגו

הצוות זיהה שישה נוגדנים שיכולים לנטרל וירוסים מרובים: קורונה והווריאנטים שלו אלפא, בטא, גמא, דלתא ואומיקרון, נגיף הסארס המקורי, ומספר נגיפי קורונה אחרים של בעלי חיים המועברים מעטלפים ופנגולינים.

החזק ביותר, ה-E7, חוסם את תהליך שינוי הצורה הדרוש לווירוס כדי להדביק תאים ולגרום למחלה.

אחת מהחוקרות, ד"ר צ'יה וואן ני, אמרה: "העוצמה המנטרלת והרוחב של נוגדן E7 עלו על כל הנוגדנים האחרים הקשורים לסארס ונגיף הקורונה שנתקלנו בהם. היא שמרה אפילו על פעילות נגד תת-הווריאנטים החדשים ביותר של האומיקרון, בעוד שרוב הנוגדנים האחרים איבדו מיעילותם".

הממצאים מסייעים לחשוף את נקודות התורפה של נגיף הקורונה ומספקים תבניות לתכנון חיסונים ותרופות אחרות הפועלות נגד וריאנטים והתפרצויות עתידיות פוטנציאליות.

"זה מעניק תקווה לכך שהתכנון לחיסון אוניברסלי לקורונה הוא בר השגה", אמר הסופר והמומחה לנגיפי עטלפים, פרופ' וואנג לינפה.

חיסונים נגד הקורונה (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)
חיסונים נגד הקורונה (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)

פרופ' פטריק טאן, סגן דיקן בכיר למחקר, הוסיף: "המאמץ המשותף הזה בהובלת פרופ' וואנג וצוותו מרחיב את היכולת שלנו להגן מפני איומי נגיף הקורונה המאיימים כיום על בריאות האדם, כמו גם וירוסים חדשים שעלולים לצוץ בעתיד. זה מדגיש את התפקיד המרכזי שמחקר מדעי בסיסי ממלא בקידום ידע, במטרה לגלות גישות חדשות לשינוי הרפואה ולשיפור החיים".

המחקר, בו לקחו חלק חוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור, אוניברסיטת מלבורן באוסטרליה ומרכז פרד האצ'ינסון לחקר הסרטן בארצות הברית, פורסם בכתב העת "Science Advances".