מחדל ההפרייה: משרד הבריאות עדכן היום (שישי) על מכתב שנשלח להנהלת בית החולים אסותא רמת החייל, וליחידה להפרייה חוץ גופית, זאת לאחר האירועים החריגים שלא דווחו. במסמך נכתב כי המשרד "רואה בחומרה רבה אי דיווח הנוגע לאירועים חריגים לאור ההשלכות המשמעותיות שלהם על בטיחות הטיפול ועל המטופלים".

עם זאת, במשרד הבריאות הדגישו כי לנוכח העובדה שבבית החולים הכירו בטעויות שנעשו, ולאחר שנעשו מספר בקרות וקבלת תיקון הליקויים על ידי יחידת ההפרייה החוץ גופית - הוחלט על הגדלה של היקף פעילות היחידה.

המשמעות היא, כי בשלב זה ניתן יהיה לקיים 20 שאיבות ביציות ביממה, כאשר נוסף ניתן לבצע החזרות עוברים בהתאם להגבלות. במשרד הבריאות הדגישו כי הם מצפים מאסותא לתת תיעדוף בפעילותם לפי קריטריונים רפואיים.

משרד הבריאות בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
משרד הבריאות בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בנוסף, ניתן יהיה לשוב ולקלוט מטופלות חדשות ליחידה, זאת במידה והטיפול בהן יתוכנן כחלק, ובהתאם למגבלות המספריות למתווה משרד הבריאות. לצד זאת, הדגישו במשרד כי על הפעילות להסתיים עד השעה 23:00.

בהמשך, במשרד הבריאות התייחסו לאירוע בו אותרה תוצאה חריגה של בדיקה גנטית, והדגישו כי הנושא ממשיך להתברר במסגרת ועדת הבדיקה שהוקמה. "מצופה היה מאסותא להתייחס אליו כאירוע חריג, עד שלא הוכח אחרת", נכתב.

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות פעל וימשיך לפעול בנחישות כל העת על מנת להבטיח מתן טיפול איכותי ובטוח למען המטופלות והמטופלים. משרד הבריאות ימשיך לבצע בקרות ותהליכי ניטור על מנת להבטיח כי בטיחות הטיפול נשמרת וקיימת עמידה בהנחיות המשרד".

"באסותא מברכים על ההחלטת משרד הבריאות להעלות את הפעילות במחלקת ה ivf ברמת החייל, וזאת לאור העובדה שהיחידה ממשיכה להתנהל באופן מקצועי , איכותי ומיטיבי . החלטה זו מתווספת להחלטת המשרד להעלות את מספר הפעולות גם באסותא ראשל"צ לאור שיפורים שבוצעו במחלקה אשר חלקם מיושמים לראשונה בישראל ומטרתם; הבטחת הטיפול ובטיחות המטופלות. באסותא מבהירים כי לא יתבצע ״תיעדוף״ מטופלות הזכאיות לטיפול במימון ציבורי על פי חוק, ומביעים תקווה שמשרד הבריאות יחזיר את רמת הפעילות לקדמותה".

בתגובה להחלטת משרד הבריאות באשר ליחידת ההפריה באסותא רמת החיל, נמסר מעו"ד גלעד יצחק בר- טל המייצג את רופאי הפוריות: "החלטת משרד הבריאות על הרחבת הפעילות ביחידת ההפריה באסותא רמת החיל היא ההחלטה הנכונה, בראש ובראשונה לטובת המטופלות שיוכלו לחזור לשגרת הטיפולים שלהן. מלכתחילה משרד הבריאות לא צריך היה לקבל החלטה קיצונית כל כך של סגירה כמעט מוחלטת של הפעילות. אנחנו מברכים על ההחלטה שמבשרת על כך שהרופאים והרופאות יוכלו לחזור לעשייה שלהם במלאכת יצירת החיים".

יו״ר איל״ה ( האגודה הישראלית לחקר הפוריות)  פרופ ראול אורביטו : ״אנו מברכים על החלטת משרד הבריאות להסיר את הסנקציות הכואבות מיחידות הפריון באסותא רמת החייל כפי שהוסכם אתמול בפגישתנו עם מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. כפי שנקבע והוסכם בישיבה נמשיך את השיח ושיתוף הפעולה עם משרד הבריאות  על מנת להבטיח תוכנית מתוקצבת להכשרת כח אדם בדגש על אמבריולוגים ותשתיות ליחידות הפריות ברפואה הציבורית״.