הסוכרת אומנם אינה מוגדרת כמחלת מקצוע, אולם מצטברים מחקרים המקשרים תנאי עבודה שונים ותפקידים שונים עם סיכונים מוגברים לפתח סוכרת. 

המחלה מגדילה את הסיכון לאובדן כושר עבודה, לריבוי ימי היעדרות ולפרישה מוקדמת של עובדים חולים, וכפועל יוצא של אלה - לירידת תפוקה בארגוני עבודה.

נוסף על כך, שיעור גבוה של תחלואת סוכרת במדינה קשור לנטל גדול על מערכות הבריאות, הרווחה והסעד, אשר להן נזקקים החולים במדינה, לירידה בתוצר המקומי הגולמי של המדינה ולאובדן הכנסות ממסים. הבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה מדד חדש של המוסד לבטיחות ולגיהות (המוס"ל), המציג את סביבות העבודה בישראל הקשורות לסיכון מוגבר לסוכרת. 

בחלוקה לפי מגדר, גברים בשוק התעסוקה חולים יותר בסוכרת (6.2%) מאשר נשים (4.1%). לאחר ניטרול גיל, מגדר, השמנה ועישון נמצא כי עובדים שנחשפים לחומרים כימיים באוויר נמצאים בסיכון מוגבר פי 2.3 להיות חולים בסוכרת, כמו כן עובדים שעומדים משכי זמן ארוכים נמצאים בסיכון מוגבר של 29% להיות חולים בסוכרת. 

חשיפה תעסוקתית לכימיקלים, למשל חשיפה של חקלאים לחומרי הדברה או חשיפה של עובדי קווי ייצור במפעלי פלדה וברזל לאבק תעשייתי (חלקיקים או אבק מתכות, מעלה את הסיכון של העובדות לפתח סוכרת סוג 2 או סוכרת הריון, ורמת הסיכון עולה עם העלייה במשך החשיפה וברמתה. גם חשיפה לרעש במקום העבודה מעלה את הסיכון לפתח סוכרת (טרום־סוכרת, סוכרת סוג 2 וסוכרת הריון). 

מתברר כי כל עלייה בחמישה דציבלים ברמת החשיפה לרעש תורמת לעלייה של 6% ברמת הסיכון לחלות בסוכרת. נשים בהריון ראשון מצויות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת הריון ככל שהן נחשפות לרמות רעש הגבוהות מ־80 דציבל, האופייניות, למשל, לסביבת עבודה של מורות וגננות, זמרות ומוזיקאיות ועובדות במטבחים תעשייתיים. 

עובדי משמרות מצויים גם כן בסיכון מוגבר לפתח סוכרת. ככל שמספר שעות העבודה במשמרות גדול יותר ותקופת העבודה במשמרות ממושכת יותר, הסיכון לפתח סוכרת עולה. 

רכיבים נוספים המגדילים את הסיכון לחלות בסוכרת, פרט ללחץ מתמשך במקום העבודה, הם תזונה דלה בירקות ופירות, עישון וצריכת אלכוהול ברמה גבוה, השמנה וגיל. המוס"ל ממליץ למעסיקים לקדם תוכניות התערבות במקומות העבודה שצריכות להתאים לעובד ככל האפשר, בהן גם תוכניות להפחתת לחץ בעבודה, שמועילות להפחתת הסיכון לחלות בסוכרת ומשפרות את איכות החיים של העובדים. 

מנכ"ל המוס"ל ד"ר מיקי וינקלר: "המעסיקים והעובדים חייבים להקפיד על הנחיות הבטיחות הנוגעות לחשיפה לכימיקלים מסוכנים, עמידה במדדי רעש במקום העבודה והפסקות יזומות".