ארגון הבריאות העולמי (WHO) הודיע היום (חמישי) על התפשטות הווריאנט החדש של זן האומיקרון של נגיף הקורונה, המכונה "EG51". בהודעה לעיתונות ציין הארגון כי הוא מסווג את הווריאנט החדש כ"וריאנט שחובה לעקוב אחריו", לאחר שבחודש שעבר סיווג אותו כ"וריאנט מבוקר".

פרסום ראשון: האם הנשיאה חיות תודח מהרכב שידון בעילת הסבירות?
אחרי המתנה ארוכה זה קרה: סניף KFC נפתח בתל אביב

"EG51" דווח לראשונה ב-17 בפברואר 2023, וסווג כווריאנט תחת מעקב ב-19 ביולי 2023. בהודעה נכתב כי "בהערכת הסיכונים הנוכחית שלנו, סיווגנו את 'EG51' ואת תת-השרשרת שלו ככאלה שחובה לעקוב אחריהם".

בעולם נרשמה עלייה עקבית בשיעור הנדבקים בווריאנט בהשוואה לזנים אחרים. בשבוע שבין ה-17 ל-23 ביולי, השכיחות העולמית של הנדבקים ב-"EG51" עמדה על 17.4% - עלייה משמעותית לעומת הנתונים שנרשמו לפני ארבעה שבועות (בין ה-19 ל-25 ביוני) ועמדו על 7.6%.

קורונה: ארגון הבריאות העולמי מזהיר מפני וריאנט האומיקרון (צילום: רויטרס)

עוד נכתב בהודעת הארגון, כי "לא דווח עד כה על שינויים בחומרת המחלה, אך עם זאת, בשל תכונת הצמיחה של הווריאנט ותכונות מדכאות חיסון, הוא עלול לגרום לעלייה בשיעור הנדבקים ברחבי העולם".

פרופסור דורית ניצן, שהייתה הישראלית הבכירה ביותר בארגון במהלך ימי הקורונה, הסבירה בשיחה עם מעריב: "הזן החדש מעורר עניין רב, ואנחנו רואים שהוא תופס תאוצה, עולה על הבמה והופך לשחקן רציני. עם זאת, אנחנו עדיין לא רואים עלייה בתחלואה ובתמותה, אבל לא ניתן לדעת לאיזה תתי וריאנטים הוא צפוי להתפתח".

"ארגון הבריאות העולמי מבקש מהמדינה לנטר בצורה ערה את התתפשטות שלו ושל אחרים, להמשיך את הבדיקות לאיתורו ולאפשר למבוגרים - ולמי שמעוניינים בכך - לקבל חיסון", הדגישה, "הכי חשוב זה להקפיד להיות עם יד על הדופק - ובמידה וחולים אז להתרחק מאחרים".

הוא קשה יותר מהווריאנטים האחרים?
"רוב המדינות לא מנטרות את זה, כך שאין כעת מספיק מידע. אנחנו אי אפשר להגיד אם הוא יותר קשה מאחרים, אבל אני יודעת שמשרד הבריאות ינקוט פעולה כשיהיה צריך - ומקווה שהמערכות מוכנות למצב הזה".