משרד הבריאות פרסם הבוקר (שני) להערות הציבור, מתווה פעולה לכלל מוצרי הטבק והעישון. המסקנות מתפרסמות כשלושה חודשים לאחר הקמת צוות לאומי במטרה לפעול למיגור הסיגריות האלקטרוניות בקרב ילדים ובני נוער. הרקע להקמת הצוות הוא שני מקרים שהתרחשו בחודשים אפריל ומאי השנה, בהם הנער מידן קלר ז"ל נפטר, ונער נוסף אושפז בבית החולים בעקבות עישון סיגריות אלקטרונית.

הרופאים גילו: ילדים קיבלו בביתם בטעות מינון גדול פי 10 לתרופה פסיכיאטרית
מעשנים ורוצים לעבור ניתוח פלסטי? כדאי לכם לשקול שוב
 
הצוות פעל בארבעה צוותי משנה - מדיניות, אכיפה, הסברה, הכשרה והשפעה, וכלל שותפים מתחומים רבים: משרדי ממשלה, חברה אזרחית, נציגות בני הנוער, נציגות הורים, שלטון מקומי, רופאים שונים בהם רופאי ילדים ופסיכיאטרים, אקדמיה ואנשי מקצוע נוספים. פעולת הצוות נעשתה במקביל לפעולות נוספות שנעשות יחד עם משרדי ממשלה וגורמים חברתיים על מנת להעלות מודעות לנזקי המוצרים המסוכנים האלה.

ההמלצות שהגיש הצוות ואושרו על ידי מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב:
תכולה:
קביעת איסור טעמים
מתן סמכויות לאכיפת מגבלת ריכוז הניקוטין הקיימת היום בחקיקה (ביחס לסיגריות אלקטרוניות) למשרד הבריאות
הגבלת נפח נוזל המילוי המותר לייבוא, שיווק ומכירה

מראה:
החלת אזהרות גרפיות על כלל מוצרי הטבק והעישון
החלת אחידות חזותית על מוצרי העישון והאידוי (מעבר לאחידות של החפיסות)

מכירה:
איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות
מכירת מוצרי טבק ועישון בחנויות ייעודיות בלבד וצמצום מספר נקודות המכירה
העלאת גיל המכירה ל-21
מתן סמכויות למשרד הבריאות לבצע אכיפת איסור פרסום ברשת האינטרנט

מיסוי:
השוואת מיסוי על סיגריות אלקטרוניות ויתר מוצרי הטבק
החלת מיסוי על ניקוטין המיועד לשימוש שאינו רפואי
החלת מיסוי על המכשיר עצמו

שר הבריאות משה ארבל הדגיש כי "תופעת העישון במדינת ישראל הפכה למגיפה של ממש. שיעור המעשנים בקרב האוכלוסייה הבוגרת עומד כיום על יותר מ-20% ואנו עדים לעלייה בחשיפת בני הנוער לסיגריות אלקטרוניות, כל זאת, לצד הנזקים הקשים הנגרמים מעישון פאסיבי. מדובר בתופעה מדאיגה מאוד ומשרד הבריאות בראשותי נחוש לקדם צעדים לצמצומה ולהגביר את המודעות לפגיעה שנגרמת בעקבותיה". הוא הוסיף: "יש בידינו לעשות הרבה כדי להפחית את מספר המעשנים באוכלוסייה מחד, ולמנוע הצטרפותם של חדשים למעגל המעשנים מאידך. המאבק מצריך מאמץ מורכב ומשותף, ואנו מחויבים לפעול ליישום המדיניות במגוון תחומים של מניעה ועידוד הגמילה, כדי להביא לקידום בריאות הציבור - צעירים ומבוגרים כאחד - מפני העישון ונזקיו".

מנכ"ל משרד הבריאות הסביר: "מגפת העישון היא אחד מהאיומים המשמעותיים על בריאות הציבור, כאשר לפי ארגון הבריאות העולמי עישון טבק ומוצריו הוא סיבת המוות המובילה הניתנת למניעה. בשנים האחרונות, תופעת העישון גדלה ומתרחבת, ונזקי העישון החמורים גובים מדי שנה את חייהם של כ-8,000 נשים וגברים בישראל כתוצאה מעישון, 800 מהם כתוצאה מעישון כפוי (פסיבי). הסיגריות האלקטרוניות הן איום חדש וממשי על בריאות הילדים, בני הנוער והמבוגרים כאחד. לפני מספר חודשים, בתוך שבועות בודדים, שני נערים אושפזו בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות. זוהי קריאת השכמה ומשרד הבריאות נחוש לפעול על מנת לצמצם את השימוש בכלל מוצרי הטבק והעישון, לרבות סיגריות וסיגריות אלקטרוניות. נוכח ממדי התפשטות התופעה בחן המשרד את כלל הצעדים האפשריים, פעל ופועל בדרכים רבות על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש במוצרים אלו".

"בצוות הפעולה הלאומי נכחו גורמים רבים ששמו להם מטרה אחת – לצמצם את השימוש בסיגריות ובסיגריות אלקטרוניות, ולשמור על בריאות הציבור בכלל ועל בריאות הנוער שלנו בפרט. אנחנו ממליצים לנקוט במדיניות מחמירה ובצעדים דרמטיים המתחייבים מכורח המציאות.כאשר ברור לכולנו כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן", ציין בר סימן טוב, "אנו קוראים גם להורים להכיר את האיום ולדבר עם ילדיהם על הנושא. משרד הבריאות ימשיך בפעולות נרחבות כדי להעלות מודעות לתופעת העישון הגדלה ונרחבת ולנזקי מוצרי העישון, בפרט לסיגריות אלקטרוניות, שהפכו בשימוש תדיר בקרב בני נוער וצעירים".

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית מסר: "אנו מברכים על פרסום מתווה פעולה להתמודדות עם נזקי מוצרי טבק ועישון. 
עבודת צוות הפעולה רצינית וחשובה לבריאות הציבור. אם ההמלצות (כדוגמת אזהרות גרפיות) תיושמנה בהקדם, יינצלו חיי ישראלים רבים.
חסרה במתווה החלטה על תכנית לאומית רב מערכתית מתוקצבת ומאוישת, בהתאם להחלטת ממשלה שלא יושמה מאז 2011".

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "אנו מברכים על מסמך עקרונות הפעולה. מדובר במתווה פעולה הכרחי למאבק במגפת העישון ועצם קיומו מבטא הכרה של המדינה בצורך במאבק בתופעה. עם זאת, מטריד כי המסמך נעדר כל התייחסות למנגנוני אכיפה לעישון בישראל, בדגש על איסור מכירה לקטינים ואיסור פרסום ושיווק של מוצרי עישון. חקיקה בלבד, ללא הגדרת סמכויות פיקוח ואכיפה, לא יספיקו כנגד כוחן של חברות הטבק והניקוטין. מעבר לכך, כמו תמיד, המבחן של המסמך יהיה ביישום, בדגש על לוחות זמנים, הצעות חוק, תקנות וצווים, הגדרת סמכויות למשרד הבריאות ולרשויות האכיפה השונות ותקציב". ‏