למרות שבממוצע אנשים נשארים על כדור הארץ תקופה ארוכה יותר של זמן מאשר בעבר, אין ערובה לכך שכל אדם יחיה עד גיל 70, 80, 90 ומעבר לכך. מעבר לגורמים גנטיים, ישנם גורמים סביבתיים רבים שמשפיעים על תוחלת החיים, החל מאימוץ אורח חיים בריא ועד לנטילת תוספי תזונה.

שטראוס תיאמה מחירים? "מהלך שעלול ליצור קרטל בענף"
האם רותם סלע משנה כיוון בקריירה?

אלה התוספים הטובים ביותר לחיים ארוכים יותר, על פי דיאטנים:

אסטקסנטין

הדיאטנית אליזבת שו אומרת שחומר מזין זה, המצוי בבשרם של מאכלי ים בגוון ורוד כמו סלמון, לובסטר ושרימפס, מגיע למעשה מהמזון שהמינים האלה אוכלים. "למרבה הצער, אנחנו לא אוכלים את הצריכה המומלצת של סוג זה של מאכלי ים כדי לקצור את היתרונות שאסטקסנטין מציע, ולכן התוסף יכול למלא את החסר.

חומר מזין זה מסייע לבריאות העור, השרירים והעיניים, ומשפר את המערכת החיסונית. שו מסבירה כי "בהתחשב בפעילות נוגדת החמצון המדהימה שלו, אסטקסנטין עוזר להילחם ברדיקלים חופשיים בגוף שלאורך זמן יכולים להוביל למצבים כרוניים שעלולים להזיק לבריאות". מחקרים מצאו כי טווח של בין 2 ל-12 מיליגרם ביום מועיל, ומחקר אחד משנת 2014 מצא כי 3.6 מיליגרם ביום יעילים.

קריאטין מונוהידראט

לפי דיאטנית הספורט קלי ג'ונס, התוסף הפופולרי בקרב מפתחי גוף אמנם נקשר לעלייה בשרירים. אבל קיימות עדויות על היתרונות של קריאטין מעבר לתרומתו למסת השריר".

בעקבות מחקר, אמנם ראשוני, שנערך בנושא, ג'ונס ממליצה על התוסף למבוגרים בסיכון לפגיעה קוגניטיבית, כמו גם לאלה המקווים לשמור על מסת שריר "כדי לשפר את יכולותיהם הפיזיות כשהם מזדקנים".

אומגה 3

חומצות שומן אומגה 3 מסוג DHA ו-EPA נמצאות בעיקר בדגים וברכיכות. "אומגה 3 הוכחה כמסייעת בשמירה על לחץ דם בריא ורמות טריגליצרידים בריאות", אומרת לורן האריס-פינקוס, מייסדת האתר NutritionStarringYOU.com. היא מוסיפה כי "אנשים עם צריכת EPA ו-DHA גבוהה יותר נוטים להיות בסיכון נמוך יותר להתקף לב ולתמותה מכל הסיבות, ולכן נטילת תוספי אומגה 3 מסוגים אלה עשויה להפחית את הסיכון למוות מוקדם".

התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

ניקוטינאמיד ריבוזיד

מולקולה שממלאת תפקיד חיוני בתהליכים תאיים רבים, כולל ייצור אנרגיה, תיקון דנ"א והגנה תאית. האריס-פינקוס מסבירה כי "רמות של ניקוטינאמיד ריבוזיד יורדות עם הגיל, וירידה זו נקשרה למספר מחלות הקשורות לגיל. לדוגמה, תפקוד מיטוכונדריאלי בריא (ותפקוד תקין של המוח) קשור ישירות לניקוטינאמיד ריבוזיד". היא מוסיפה כי ללא רמות מספיקות, "המיטוכונדריה שלנו לא מסוגלת לייצר את האנרגיה הדרושה לתאי המוח כדי לשרוד ולבצע את הפונקציות הנדרשות להם".

"ניקוטינאמיד ריבוזיד יורד בשיעור של 50% במהלך הזדקנות מבוגרים ויכול להוביל לירידה באנרגיה התאית, אשר יכולה להשפיע לרעה על תפקוד קוגניטיבי, ועלולה להוביל לבעיות במוח", משתפת האריס-פינקוס. "נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח של התוספים על בריאות האדם ואריכות ימים. עם זאת, הראיות מצביעות על כך שהתוסף עשוי להיות תרכובת חדשה ומבטיחה למניעה וטיפול במחלות הקשורות לגיל".

קולגן

תוספי קולגן הפכו פופולריים כפתרון להפחתת קמטים וסימני הזדקנות אחרים, אבל תוסף זה עשוי להשפיע גם על בריאות המפרקים והניידות. הדיאטנית קתי פייפר אומרת כי "שמירה על בריאות המפרקים שלנו מפחיתה את הסיכון לנפילות, הגורם המוביל למוות הקשור לפציעה בקרב מבוגרים בני 65 ומעלה".

תוספי קולגן עשויים להיות יעילים בהפחתת כאבי מפרקים ובשיפור תנועתיות. ייצור הקולגן יורד ככל שמתבגרים, כך שתוספי קולגן עשויים להעניק יתרונות מסוימים.

כמוסות קולגן (צילום: אינגאימג')
כמוסות קולגן (צילום: אינגאימג')

ויטמין D

"מחסור בוויטמין D נקשר למחלות הקשורות לגיל כמו מחלות לב וכלי דם, סרטן וניוון עצבי", אומרת הדיאטנית מאיה איבאא אואייצ'ק.
על פי נתונים שפרסם המכון הלאומי לבריאות, מחסור בוויטמין D משפיע על 42% מאוכלוסיית ארצות הברית. אולם, לדברי הדיאטנית, על ידי טיפול במחסור, אנשים עשויים "להפחית את הסיכון למחלות ואולי לחיות זמן רב יותר".

ארגותיונין

ארגותיונין היא חומצת אמינו נוגדת חמצון תזונתית המצויה בפטריות רבות. עדויות מצביעות על כך שתרכובת זו עשויה למנוע או להקל על מחלות כרוניות של הזדקנות ומפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ומוות מוקדם. יש מומחים שהרחיקו לכת וקראו לתרכובת הזו "ויטמין לאריכות ימים", הודות לכל היתרונות הפוטנציאליים שהיא קשורה אליהם, אז אין פלא שהיא נמצאת ברשימת התוספים הטובים ביותר לחיים ארוכים יותר.

האמור בכתבה אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד