איזה מאכל הייתם לוקחים איתכם לאי בודד? יש להניח שלכל אחד תהיה תשובה אחת לפחות. עבור רבים אוכל הוא אחד מתענוגות החיים, וטוב שכך.

מחקרים טוענים: היתרונות הבריאותיים המפתיעים באחזקת כלב בבית
רוצים עצמות בריאות וחזקות? זה מה שכדאי שתאכלו

הקשר בין ההנאה מאוכל לתזונה נכונה הוא מורכב ורב־פנים. שני ההיבטים ממלאים תפקיד משמעותי ברווחתנו הכללית ויכולים להיות בעלי השפעה מהותית על התזונה ועל הבריאות שלנו.

תזונה נכונה ומאוזנת כוללת צריכה של מגוון רכיבי תזונה הנדרשים לתפקוד תקין של הגוף, כמו פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. יצירת איזון בין הנאה מאוכל והשגת תזונה נכונה היא דבר חשוב. התמקדות בהיבטים הפונקציונליים של האוכל (תזונה) תוך התעלמות מההיבטים התחושתיים והרגשיים (הנאה) עלולה להביא לניתוק מהנאות האכילה, ולהוביל לדפוסי אכילה לא רצויים, לגישה שלילית כלפי האוכל ואף להפרעות אכילה.

מבחינה פיזיולוגית, ההנאה שאנשים מפיקים מאוכל מתרחשת גם בפינו וגם במוחנו. ההנאה מהטעם, המרקם, הארומה והחוויה החושית הכוללת של האוכל היא חלק מהותי מהחיים ומהתרבות. הנאה שמקורה באכילה היא לא רק מקור לסיפוק רגשי, אלא גם תורמת לרווחה הנפשית והרגשית שלנו. שיתוף ארוחות והתענגות על טעמים יכולים לשפר את הקשרים החברתיים ולתרום לקשר חיובי עם אוכל.

איך זה עובד?

הנאה מכל סוג שהוא, כולל הנאה מאוכל, מובילה לשחרור ההורמון דופמין במוח. דופמין מכונה לעתים קרובות “הורמון ההרגשה הטובה", מכיוון שהוא מפעיל את מסלולי התגמול במוח, מה שעוזר לקדם אושר, רוגע, מוטיבציה ומיקוד.

כאמור, דופמין הוא טוב לנו כאשר רמתו עולה, אך ייתכן שתהיה בעיה כאשר במקביל לעלייתו יש עודף בהורמון קורטיזול, הורמון שמופרש בגוף בזמן של לחץ ועומס. הבעיה מתגברת כאשר הסטרס הוא כרוני. שילוב של דופמין גבוה עם קורטיזול גבוה מסמן לגוף כי יש צורך להפיק עוד ועוד הנאה כדי להוריד את רמות הסטרס. מערכת התגמול, הגורמת להנאה שבה מעורב דופמין, חשובה מאוד לקיום ולתפקוד בתוך עומס החיים. עם זאת, בחברה שלנו יש בלבול לעתים בין הנאה לאושר.

הנאה או אושר?

הנאה היא חוויה זמנית, קצרת טווח, חושית או רגשית, המאופיינת בדרך כלל בתחושות חיוביות ובסיפוק מיידי. לעתים קרובות החוויה קשורה לפעילויות המספקות הנאה חושית, אכילה של מנה טעימה או האזנה למוזיקה, למשל. ההנאה מתמקדת בדרך כלל ברגע הנוכחי, לעתים על ידי תחושות פיזיות, רגשות או גירויים חיצוניים.

אושר, לעומת זאת, הוא מצב הוליסטי, מצב רגשי רחב ומורכב יותר. אושר כרוך בתחושה של רווחה כללית, שביעות רצון וסיפוק מהחיים. אושר אינו תלוי רק בסיפוק מיידי או בחוויות חושיות. לעתים קרובות מדובר בשילוב של תחושות של משמעות, מטרה והגשמה בחיים. אושר יכול להקיף רגשות חיוביים, תחושת הישג, מערכות יחסים חיוביות והשקפה כללית חיובית על החיים. בניגוד להנאה, אושר נחשב לעתים קרובות למצב רגשי מתמשך וארוך טווח יותר.

להשגת הנאה יש צורך לעתים בחומרים כמו אוכל, אלכוהול וסמים. באושר אין צרכים כאלה. הנאה יכולה להיגרם גם מפעולות כמו קניות או משחקי מחשב, ובמצבים מסוימים ההנאה יכולה להגיע להתמכרות. לאושר לא ניתן להתמכר.

הנאה מאוכל חשובה כל עוד היא במינון ובאיזון. ובתקופות של לחץ נפשי מתמשך חשוב ללמוד דרכים נוספות ומגוונות להפחתת סטרס. שיחות משמעותיות עם חברים או עם איש מקצוע, פיתוח תחביבים, התנדבות שנותנת משמעות ועוד.

לא רק פיזיולוגיה

התפקיד של האוכל בחיינו הוא לא רק אספקת אנרגיה ורכיבים חיוניים לגוף. האוכל והארוחות הם חוויה מקרבת חברתית ותרבותית - לחיבה, לנוסטלגיה ולמסורת. תרבות ומסורת משמשות צורה של חיבור עם הסביבה ועם עצמנו. הגבלה או מניעת מזונות המקדמים חיבור עלולות להוביל להתנתקות ולבדידות. בהשמטת מאכלים תרבותיים, אנו אומרים לא רק שהאוכל הוא “רע" אלא שהזהות הבסיסית הקשורה לאוכל היא “רעה".

לכן גם ברבים מהאירועים המקבצים אנשים - יהיה אוכל: יום הולדת, חתונה, קידום בעבודה, סיום לימודים או להבדיל שבעה ואזכרה. האוכל הוא סוללה הטוענת אותנו רגשית ולא רק פיזית.

הנאה מאוכל מסוכסכת עם תפיסת הדיאטה המקובלת. לתרבות הדיאטה יש הגדרות מרובות, אבל סימן היכר בולט הוא שבדיאטה צריך להגיד לא למאכלים שאוהבים, במיוחד אם הם עשירים בקלוריות או בשומן. הבחירה ליהנות ולהעניק תשומת לב לאוכל עוזרת לשבור את התפיסה הזו.

כאשר כל המאכלים מותרים - כולל הטעימים ביותר, הגוף לומד לסמוך על כך שהוא יקבל את מה שהוא צריך. זהו מסר חשוב גם להורים שמוטרדים מהשמנה של ילדיהם. “הכשרת" המזונות ה"אסורים" היא שלב חשוב בקידום לשיפור ולתיקון ההרגשה הטובה, הביטחון והחופש בכל הקשור לאוכל.

השורה התחתונה

הנאה מדי פעם מפינוקים או ממזונות מפנקים (בדרך כלל יהיו עשירים בסוכר, בשומן ונתרן או גם, גם וגם) כחלק מתזונה מאוזנת כוללת יכולה לתרום לקשר חיובי עם אוכל. במילים אחרות, הנאות קטנות כחלק מאורח חיים בריא ותזונה מאוזנת יצמצמו את תסכולי הדיאטה ויספקו לכם עוד תחנה בדרך אל האושר.

ולפני פיזור

גם שינויים קטנים ישפרו את הטעם, ההנאה והתזונה. הנאה מהאוכל יכולה לשפר את התזונה גם אם רק נשדרג את הטעם או המראה של האוכל. סלט צבעוני עם מגוון ירקות ולא רק עגבנייה ומלפפון, אלא גם גזר, בצל סגול ופטריות יעלה את הפרופיל התזונתי של המנה, כמו גם תוספת של זיתים על פרוסת לחם מרוחה בגבינה או שפע פטרוזיליה קצוצה בטחינה.