הוא מכונה "רוצח שקט" מכיוון שאין לו תסמינים ברורים, אבל לחץ דם גבוה הוא האחראי למחצית מהתקפי הלב והשבץ. מומחים רפואיים ממליצים על תשע דרכים שיעזרו לכם לשמור על לחץ דם תקין ויפחיתו את הסיכון להתקף לב.

עשה פרסה והאיץ: מחבל דרס למוות צעיר ופצע חמישה נוספים במחסום מכבים
התופעה שמטרידה נשים ברחבי העולם: מה יש לגברים לעשות כל כך הרבה זמן בשירותים?

1. פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה הוכחה כיעילה בהורדת לחץ הדם כמו תרופות.

פרופ' נוויד סטאר, יועץ כבוד לבריאות הלב וכלי הדם וחילוף החומרים באוניברסיטת גלזגו, אמר: "פעילות מסייעת לשמור על כלי דם גמישים יותר, מה שבתורו עוזר לשמור על לחץ דם נמוך".

אף פעם לא מאוחר מדי למצוא פעילות גופנית שתהנו ממנה.

2. להתראות אלכוהול: "יש קו ישר בין כמות האלכוהול הנצרכת לבין לחץ דם גבוה יותר", אמר פרופ' סטאר. "הפחתת כמות האלכוהול בכמות שהיא ברת השגה ובת-קיימא תוריד את לחץ הדם".

שתיית אלכוהול מגבילה את כלי הדם, מה שמעלה את לחץ הדם, ותורם לעלייה במשקל. התחילו בחישוב הכמות שאתם צורכים בשבוע. הכמות המומלצת היא משקה אחד ביום, אבל כמה שפחות, יותר טוב.

3. פינוק מתוק: קקאו, המרכיב העיקרי בשוקולד, הוכח במחקר של אוניברסיטת סארי כמותח כלי דם תוך שלוש שעות.

ד"ר רייצ'ל וורד, מהמרכז הרפואי וודלנדס בדידקוט, אוקספורדשייר, אמרה: "קקאו עשיר בנוגד חמצון שנקרא פלבונולים. יש ראיות לכך שאנשים שאוכלים יותר מזון עשיר בפלבונולים הם בעלי לחץ דם מבוקר טוב יותר".

שוקולד מריר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
שוקולד מריר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

4. הפחיתו את צריכת המלח: מבוגרים צריכים להקפיד על לא יותר מ-6 גרם מלח ביום - כמות שוות ערך לכפית, אבל הרוב אוכלים הרבה יותר.

פרופ' סטאר אמר: "למדו להפחית במלח בהדרגה על ידי אימון מחדש של החיך. מקצצים בכמות של מלח שולחן מוסף ולאחר מכן במזונות עשירים במלח. אחרי כמה שבועות אנשים יכולים להתרגל, ובעיקר ליהנות מאכילת מזונות פחות מלוחים".

5. הגבילו את צריכת הקפה היומית: קפאין הוא הממריץ הנפוץ ביותר בעולם וגורם שכיח ללחץ דם גבוה. משקאות המכילים קפאין כמו קפה, תה ומשקאות אנרגיה, יכולים לגרום לעלייה בלחץ הדם.

קפוצ'ינו (צילום: אינגאימג')
קפוצ'ינו (צילום: אינגאימג')

נכון שהם מגבירים את הערנות ונותנים "בוסט" של אנרגיה, אבל לפי המומחים צריכה של יותר מארבע כוסות קפה ביום עלולה גם להגביר את רמות לחץ הדם שלכם. אז אם אתם שותים יותר מארבע כוסות - נסו להפחית את הכמות.

על פי אתר "NHS" חשוב לא להפוך את המשקאות האלה למקור העיקרי לצריכת נוזלים.

6. בקרת מנות: משקל עודף פירושו שיש צורך בזרימת דם רבה יותר כדי להזין תאי שומן ולספק חמצן לרקמות.

פרופ' סטאר אמר כי "המשמעות היא יותר נוזל גוף, שאחר כך מלחיץ יותר את כלי הדם".

אכילת יותר פירות, ירקות וסיבים, ופחות מזונות עתירי שומן וסוכר, היא הדרך לשמירה על לחץ דם תקין. בצעו שינויים קטנים והדרגתיים שאתם יכולים לדבוק בהם.

פרופ' סטאר ממליץ לאכול מנות קטנות יותר בצלחות קטנות יותר.

7. בננה ביום: אם קשה לכם להוריד את המלח מהתפריט, אכלו בננות, עלים ירוקים, סלמון, אבוקדו, משמשים, טונה ושעועית.

בננות (צילום: אינגאימג')
בננות (צילום: אינגאימג')

מדענים מהולנד טענו ב-2022 כי מזונות עשירים באשלגן מבטלים את ההשפעה של צריכה של יותר מדי נתרן, במיוחד אצל נשים. המחקר שבדק 25,000 מבוגרים מצא כי אלה שאכלו באופן קבוע מזון עשיר באשלגן היו בסיכון נמוך ב-13% ללקות בהתקף לב או שבץ.

התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

8. אל תוותרו על סקס: על פי מחקר של אוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה שבארצות הברית אורגזמות יכולות להוריד את לחץ הדם בכ-13%.

סקס סדיר הוא גם סוג של פעילות גופנית שמומלץ מאוד לשמירה על בריאות הלב.

9. ותרו על הסיגריות: עישון סיגריות גורם נזק לדפנות כלי הדם, מגביר את הסיכוי לקרישיות הדם והיצרות עורקים, ומאלץ את הלב לעבוד קשה יותר.