מתווה קיצור משך תורנויות המתמחים ברפואה נכנס הבוקר (ראשון) לתוקף בעשרה בתי חולים בפריפריה: העמק בעפולה, סורוקה בבאר שבע, לגליל בנהריה, זיו בצפת, פדה־פוריה בטבריה, ברזילי באשקלון, יוספטל באילת, המשפחה הקדושה בנצרת, ביה"ח הסקוטי בנצרת וביה"ח הצרפתי בנצרת.

לקראת גל קורונה חדש? "יש עלייה בתחלואה שצריכה להדאיג אותנו"

במסגרת המתווה, תורנויות המתמחים במחלקות הפנימיות, בחדרי המיון ובמחלקות הגריאטריה בעשרה בתי חולים בפריפריה יקוצרו - מ־26 שעות ל־21 שעות. בהמשך, המתווה צפוי להתרחב למקצועות נוספות, כאשר במרץ 2024 יקוצרו גם התורנויות של המתמחים בנוירולוגיה, דימות, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, שיקום, נפרולוגיה והמטולוגיה, ובחודש יוני 2024 – גם במחלקת ילדים.

באופן לא מפתיע, למרות העובדה שהדיונים על המתווה כולו היו ממושכים, וכל הצדדים המעורבים בהם ידעו מהו המועד שבו הוא אמור להיכנס לתוקף – הפתרון לפגיעה בשכר המתמחים שתורנויותיהם יקוצרו הושג רק ביום רביעי האחרון. במסגרת ההבנות שהושגו, המתמחים הללו יבצעו תורנות נוספת – "תורנות רבע" בת ארבע עד שש שעות – אשר התשלום עליה יעמוד על 300%.

הצדדים טרם חתמו על ההסכם שיהפוך את ההבנות הללו לדבר רשמי, כך שאיום השביתה שהעלתה ההסתדרות הרפואית בסכסוך העבודה שהוכרז בחודש שעבר – עדיין נמצא על הפרק. "אנחנו יוצאים לדרך חדשה בזהירות ובדאגה רבה בשל המחסור ברופאים בארץ", ציין יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי.

על רקע תחילת יישום המתווה, ארגון הרופאים המתמחים מרשם ערך לפני זמן קצר מסיבת עיתונאים בבית החולים אסותא באשדוד. "אני רוצה לפתוח את הדברים בזה שלא סתם אנחנו כאן באסותא אשדוד. אומנם הוא לא נכלל בין בתי החולים שהתחילו היום את הקיצור. אבל זה הבית שלי. וזה ביה"ח ששם לעצמו כמטרה לדאוג לתנאי המתמחים ושתמך לאורך כל הדרך במאבק שלנו לקיצור התורנויות. הוא ערוך ומוכן להתחיל את הקיצור גם כאן ברגע שיורחב המהלך- וזו הזדמנות, גם שלי,  להגיד תודה", אמרה ד"ר ריי ביטון, יו"ר הארגון. 

עוד הוסיפה: "כוחות גדולים וחזקים עשו הכל כדי לפגוע במאבק שלנו ולסכל את קיצור התורנויות. הילכו עלינו אימים, קראו לנו בכיינים, אמרו שמערכת הבריאות תקרוס, איימו עלינו בתוך ביה"ח, ספגנו גידופים והודעות נאצה- ויכולנו לכל אלה. ונוכל גם בעתיד. לעולם לא נוותר ולעולם לא נתעייף מלהגן על זכויות הרופאות והרופאים המתמחים. קיצור התורנויות שיוצא היום לדרך, הוא רק ההתחלה".

מסיבת העיתונאים של ארגון הרופאים המתמחים  (צילום: ללא קרדיט)
מסיבת העיתונאים של ארגון הרופאים המתמחים (צילום: ללא קרדיט)

היא התייחסה להצלחת המתווה, לתפיסתו: "בשעה זו ממש מגיעים לתורונות הרופאות והרופאים המתמחים. מגיעים לתורנות מקוצרת של 21 שעות, מגיעים בשעה 13:00 במקום בשעה 8:00. המתמחים והמתמחות האלה זכו היום בבוקר לקחת את הילדים שלהם לגן או לביה"ס - זכות שלא היתה מנת חלקם כמעט מעולם. זכו לנוח, לאכול כמו שצריך, לצבור עוד שעות שינה, להגיע לתורנות הזו אחרת, ממה שהם הגיעו עד היום. פה הבשורה. והיא בשורה גדולה וחשובה והיסטורית".

כמו כן, למגרעות של המתווה החדש, שעדיין קיימות: "מדינת ישראל יכולה היתה לתת למתמחים שלה קצת יותר, קצת יותר תנאים של בני אדם. וגם לדאוג לקצר להם את התורנויות בלי לבקש שישלימו את השעות. אפשר היה אחרת. ראוי היה אחרת. אבל בתנאים שנוצרו, עם הר"י שלא באמת דואגת למתמחים- הפעלנו את הלחץ שלנו והצלחנו לפחות לשנות קצת את רוע הגזרה. השלמת השעות תעשה בתורנות רבע. פעם בחודש. כשערך התורנות הזו יהיה 300% . לא מושלם. לא מדהים. אבל בוודאי טוב יותר ממה שהוצע רק לפני שבוע".

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם, הדגישה: "זה לא מתווה קיצור התורנויות שעליו חלמנו. נלחמנו על קיצור תורנויות משמעותי הרבה יותר, אבל המהפכה מתחילה, ואי אפשר יהיה לעצור את המהלך ההיסטורי הזה. ראוי היה שממשלת ישראל וההסתדרות הרפואית יתאמצו קצת יותר למען הרופאות והרופאים המתמחים, גם במתווה רחב יותר וגם מבלי לפגוע בשכרם ומבלי לדרוש מהם תורנות נוספת כדי להשלים שכר. בזכות המהלך הזה, יתווספו למערכת מאות תקני רופאים חדשים, בבתי החולים בפריפריה ולאחר מכן גם במרכז. דבר שלא התרחש שנים ארוכות".