מחקר שנערך בדנמרק ותוצאותיו פורסמו לאחרונה, מגלה מדוע תזונה דלה בפחמימות היא כלי טיפולי פשוט ויעיל לטיפול בסוכרת סוג 2, כבד שומני ובתסמין המטבולי. מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של תזונה דלה בפחמימות על סוכרת סוג 2 וכבד שומני ולהשוות את התוצאות לתזונה עתירה בפחמימות. 

חמישה צעירים ישראלים נעצרו בקפריסין בחשד לאונס תיירת בריטית
"אני חי": נתן זהבי הכחיש את השמועות שהופצו על מותו

במסגרת המחקר נבדקה ההשפעה של דיאטה דלה בפחמימות על מתמודדים עם סוכרת סוג 2 במשך שישה חודשים, בניסוי אקראי ומבוקר. במחקר השתתפו 165 מאובחנים עם סוכרת סוג 2 כאשר 89% מהם מאובחנים עם סינדרום מטבולי. בדיקות בוצעו בתחילת המחקר ושלושה חודשים, שישה חודשים ותשעה חודשים לאחר תחילת המחקר. 

בסוף המחקר קבוצת הדיאטה הדלה בפחמימות ירדה במשקל יותר מקבוצת התזונה העתירה בפחמימות, למרות צריכה קלורית גבוהה יותר. רמת הפעילות הגופנית בששת החודשים נשארה זהה בשתי הקבוצות. הנתון החשוב ביותר הוא שהנבדקים שהתנסו בתזונה דלה בפחמימות הפחיתו את התרופות נגד סוכרת במהלך ההתערבות בניגוד למשתתפים שהתנסו בדיאטה עתירה בפחמימות. מבחינת איזון הסוכר בדם - שתי הקבוצות שיפרו את רמת ה-HBa1c  לאחר שישה חודשים, אך בקבוצה הדלה בפחמימה נרשם שיפור משמעותי יותר. 

בניסוי מבוקר אקראי זה, הראו החוקרים שתזונה דלה בפחמימות ללא הגבלה קלורית, למשך שישה חודשים, יעילה יותר בשיפור השליטה הגליקמית ועמידות לאינסולין מאשר תזונה עתירה בפחמימות. בניגוד לקבוצת התזונה עתירת הפחמימה, בקבוצה דלת הפחמימה היו שיפורים משמעותיים יותר בכמה סמנים מטבוליים, כולל משקל, היקף מותניים ותנגודת לאינסולין, אך לא בשאר המדדים. כאמור הקבוצה דלת הפחמימה ירדה במשקל יותר מקבוצת התזונה העתירה בפחמימה, למרות צריכה קלורית גבוהה יותר.

בשנים האחרונות אנחנו מבינים יותר ויותר שסוכרת סוג 2 היא מצב אשר מתפתח במשך תקופה ארוכה ונגרם בשל בחירות אורח חיים כמו תזונה מערבית עתירת סוכרים ומעובדת, סטרס, מחסור בשינה ובקיצור - בחירות היומיום שלנו. לאחר זמן ממושך בו יעילות הספיגה של האינסולין יורדת ויעילות הייצור של האינסולין נשחקת, סוכרתיים מסוג 2 נאלצים להיעזר באינסולין חיצוני או בכדורים על מנת לכפר על מה שהגוף אינו מסוגל לבצע. המצב בו יכולת ייצור האינסולין של הלבלב נשחקת לחלוטין זהה למצב של סוכרת מסוג 1/סוכרת נעורים.

סוכרת סוג 2 ניתנת לריפוי על ידי שינוי אורח החיים ומעבר לתזונה דלה בפחמימות ועתירה בחלבון ושומן. כאשר נגרם נזק בלתי הפיך ללבלב כבר לא ניתן לרפא סוכרת מסוג 2 רק על ידי שינוי באורח החיים ויש צורך בטיפול רפואי משלים. סוכרת סוג 1 ניתנת לניהול מוחלט על ידי הפחתת פחמימות והסתמכות על חלבון ושומן מהחי כמעט באופן בלעדי. כאשר ערכי הסוכר נהיים צפויים במשך כל היום וכל הלילה סוכרתיים מרגישים הכי בריאים, הכי חדים והכי מרוכזים במהלך היום ובו בזמן נמנעים מסיבוכי סוכרת הרסניים. במניעת סיבוכי סוכרת סוכרתיים מצליחים לנטרל את המחלה, בין אם מדובר בסוכרת סוג 2 ובין אם מדובר בסוכרת סוג 1 או סוכרת נעורים. האיזון הוא מעל לכל ולא משנה מה סוג הסוכרת.

סוכרתיים סוג 2 רבים ירדו מאינסולין ומתרופות כגון מטפורמין אך ורק תודות למעבר לתזונה דלה בפחמימות והיום יש מספיק תיאורי מקרה שמציגים את התהליך. חשוב להיעזר באנשי המקצוע הנכונים ומומלץ לבחור באנשי מקצוע בעלי ניסיון מוכח באיזון הסוכרת. זהו תהליך שדורש לא מעט התאמות למצבים ספציפיים וכל גוף הוא שונה.

אפשר לסכם את הדרך לפתירת טרום סוכרת וסוכרת סוג 2 בשני צעדים:
1. בחירה בתזונה דלה בפחמימות ועתירה בחלבון ושומן, בשילוב עם צומות.
2. הוספת תזוזה יומיומית ואימוני כוח לשגרה שלנו.

הכותב הוא סוכרתי סוג 1, מייסד ובעלים של בית הספר לאיזון סוכרת