אתגר משולש ייחודי וחסר תקדים נערך לאחרונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה, לאחר שלא פחות משלושה ניתוחי בסיס גולגולת מורכבים בוצעו בו זמנית בשלושה חדרי ניתוח שונים.

מחקר קבע: אורח חיים בריא מפחית סיכון לחלות בסרטן הערמונית

מתוך מגוון ניתוחי מוח המבוצעים במחלקות הנוירוכירורגיות, ניתוחי בסיס הגולגולת מהווים אתגר מיוחד ונחשבים לקשים ולמורכבים ביותר במקצוע.

מדובר בניתוחים הדורשים משאבים טכנולוגיים רבים ויקרים ביותר, וביניהם מיכשור לניווט ניתוחי, מיקרוסקופים ניתוחיים מתקדמים וצוותים מיומנים שעברו הכשרה ייעודית. למעשה, המחסור במשאבים הללו – כוח אדם מתאים ומיכשור רפואי הולם - הם הסיבה שבגללה מעט ניתוחים מסוג זה נערכים מדי יום.

כאמור, כל אחד מניתוחי בסיס הגולגולת שבוצעו באותו היום על ידי צוותי המחלקה הנוירוכירורגית היווה אתגר כירורגי מורכב בפני עצמו. שניים מהם היו מתוכננים כניתוחים אלקטיביים, כאשר אחד הניתוחים נדרש לצורך הסרת גידולים שפירים גדולים המערבים את חלקו הקדמי של בסיס הגולגולת, והשני נדרש לשם הסרת גידולים דומים שהיו בחלקו האחורי של בסיס הגולגולת.

ברגע האחרון נוסף מקרה שלישי ודחוף של מטופל שהזדקק לניתוח לשם הסרת גידול של מרכז בסיס הגולגולת בגישה אנדוסקופית דרך האף.

במחלקה הנוירוכירורגית, המציינת בימים אלו עשור להקמתה, ניכרו תכונה והתרגשות רבות, לנוכח המקרה הנדיר של שלושה ניתוחים כה מורכבים המתבצעים במקביל.

שלושת המנתחים. מימין: ד''ר סמואל טוביאס, פרופ' ז'אן סוסטיאל וד''ר יובל גרובר (צילום: דוברות המרכז הרפואי לגליל)
שלושת המנתחים. מימין: ד''ר סמואל טוביאס, פרופ' ז'אן סוסטיאל וד''ר יובל גרובר (צילום: דוברות המרכז הרפואי לגליל)

הניתוח הראשון בוצע בהובלתו של ד"ר סמואל טוביאס במטופלת בת 74 מעכו, שהגיעה לחדר המיון כשהיא מתלוננת על כאבי ראש וראייה הולכת ומיטשטשת על רקע גידול שפיר שלחץ על עצבי הראייה ואשר היה עלול לגרום למצב של עיוורון.

המטופלת השנייה, תושבת הגליל בת 46, התקבלה בעקבות גידול גדול שהתגלה בעצב השמע, עם לחץ קשה על גזע המוח, ונותחה ע"י מנהל המחלקה, פרופ' ז'אן סוסטיאל.

המטופל השלישי, תושב הגליל בן 81, נותח בדחיפות עקב גידול גדול שהתגלה בבלוטת יותרת המוח (היפופיזה), שגרם ללחץ קשה על עצבי הראייה. מדובר בבלוטה האחראית על ייצור הורמונים רבים ועל שמירת המאזן ההורמונלי בחלקים ובאיברים רבים בגוף האדם. הניתוח בוצע על ידי ד"ר יובל גרובר בגישה אנדוסקופית דרך האף, בשיתוף עם ד"ר טל מרשק ממחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש-צוואר.

הניתוחים הסתיימו בהצלחה ושלושת המטופלים, שאושפזו במחלקה, שוחררו לבתיהם כעבור ימים ספורים.

בתום יום הניתוחים המורכב סיפר מנהל המחלקה, פרופ' סוסטיאל: "זה לא מובן מאליו שבמרכז רפואי הנמצא בפריפריה בוצעו בו זמנית שלושה ניתוחים מורכבים של בסיס גולגולת בדפוס פעולה והתארגנות המאפיין את המחלקות הנוירוכירורגיות הגדולות בארה"ב ובאירופה. אני מבקש להודות לכלל הצוותים שהשתתפו בשלושת הניתוחים".

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' מסעד ברהום, הוסיף: "שלושת הניתוחים המורכבים שבוצעו בו זמנית, מהווים תעודת כבוד למחלקה הנוירוכירורגית בפרט ולמרכז הרפואי בכלל, שהפך בשנים האחרונות למרכז כירורגי ייחודי בגליל, המעניק שירותים ל-650 אלף תושבים באופן ישיר".