בימים אלה אנו שומעים לא מעט את ההבטחה הידועה: "אחרי החגים אתחיל דיאטה". אם נחפור קצת לעומק, נגלה שהמסר שבין השורות הוא לא רק דחייה, אלא גם בחירה להוריד לחץ בינתיים ולרופף את המשמעת בזמן הקרוב. אחרי החגים אתפנה לפתור הכל בבת אחת. האם זה הגיוני ומציאותי?

דיאטה היא אורח חיים, כלומר התנהלות מתמשכת. לא עונתית, לא תקופתית. קשה לרכוש הרגלים כשיש תנועה קיצונית בין קצוות: תקופות שמתירים רסן ותקופות שמקפידים על תפריט מדוד ומדויק. אז איך באמת נוכל לאפשר לעצמנו יותר היצע בחגים וגם נצליח "להחליק" ביתר קלות אל ימות החול שאחריהם?

דיאטה, משקל, אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
דיאטה, משקל, אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

התשובה לשאלה הזאת היא איזון והליכה בדרך האמצע: מחד, גמישות סבירה ויכולת להתאים את השינויים למצב הקיים כעת, ומאידך גבולות סבירים שישמרו עלינו מהתפתוּת או היגררות לשינויים קיצוניים. שינויים קיצוניים מעוררים התנגדות, מחזיקים מעמד זמן קצר בלבד, ובדרך כלל משאירים אותנו עם תחושת החמצה.

ארבעה עקרונות מרכזיים לתזונה מאוזנת וחיים בריאים שכדאי לאמץ בחגים וגם בשגרה:

1. מתי אוכלים?

הקשבה לתחושת הרעב ולתחושת השובע שמשדר לנו הגוף, מבטיחה אכילה מותאמת אישית המומלצת לכל אחד. במהלך השנים רובנו איבדנו את הקשר בין אכילה לתחושת רעב. כדי לפתח מחדש את הקשב לעצמנו, נוכל להתכוונן לאכילה בארוחות מסודרות במקום נשנושים קטנים לאורך היום - המלצה חשובה גם למי שמעוניין לרדת במשקל וגם למי שמעוניין להוסיף משקל.

"לא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו, אלא יפחות כמו רביע משבעתו" (כך כתב הרמב"ם) - תחושת השובע מגיעה רק אחרי כעשרים דקות מסיום האכילה, ולכן כדאי לסיים ארוחה - גם את ארוחת החג - לפני שהגענו לשובע מלא. 

דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

2. איך ואיפה אוכלים?

אכילה איטית, בישיבה וליד שולחן האוכל. בנחת וללא התעסקות או צפייה במסכים. 

אכילה המשלבת לעיסה נכונה מיטיבה עם הגוף. התייחסות חושית לאוכל המשלבת הנאה ממראהו ומריחו, מאפשרת עיכול יעיל יותר. גם אם אוכלים מזונות בריאים ומזינים, אך דרך האכילה חפוזה – ההשפעה על הגוף לא תהיה מיטיבה. היחס למזון בצלחת שלפנינו, צריך להיות בדיוק כמו היחס למי שיושב מולנו: עם תשומת לב, סבלנות והנאה מהאוכל ומהאכילה. 

3. מה אוכלים?

רצוי לקחת בחשבון מראש שבחג יש יותר ארוחות ויותר היצע, ולהחליט שמשנים משהו באופן יחסי לחגים קודמים. כדאי למקד את השינויים בהפחתת מזונות תעשייתיים או עתירי שומנים וסוכר ולהציע להם תחליפים.

דיאטה, משקל (צילום: אינג אימג')
דיאטה, משקל (צילום: אינג אימג')

דוגמאות:

- אם בחג קודם שילבנו מאפים עם בצק עלים, הפעם נבחר להכין תבשיל בייתי ללא שימוש במרכיבים תעשייתיים.

- אם הגשנו לשולחן בחג הקודם 4 ליטר שתייה מתוקה, השנה נפחית ככל האפשר הגשת שתייה מתוקה ונשלים עם קנקן מים - רצוי עם פלחי לימון, עלי נענע או פרי חתוך כלשהו.

- נפחית תדירות טיגון ונבחר בצלייה בתנור במקום.

שינויים הדרגתיים שנעשים מתוך אהבה והקשבה יגרמו לשיתוף פעולה, ויתרמו לשיפור הרגלי האכילה של כל בני המשפחה.

4. תנועה ופעילות גופנית – גם במהלך החג כדאי לשלב פעילות בהנאה

פעילות גופנית צריכה להוות חלק בלתי נפרד משגרת היומיום, לאו דווקא לצורך שריפת קלוריות או בניית מסת שריר וחיטוב – אלא כדי לחזק את השרירים, לשמור על גמישות הגוף וליהנות מהתנועה שהגוף מאפשר לנו. דוגמא לפעילויות שאפשר לשלב גם בחג: לעלות במדרגות במקום במעלית, ללכת ברגל בטיילת, לשחק עם הילדים בגן שעשועים, משחקי כדור, טרמפולינה ועוד. 

הכותבת היא בתיה שהרבני, תזונאית קלינית, מכבי שירותי בריאות. בעלת קליניקה פרטית, ועוסקת בליווי אישי ובהנחיית קבוצות הורים במכבי אקטיבי (מכון לטיפול בעודף משקל בילדים).