הודעת רשות שדות התעופה על חזרתן של פינות העישון לנתב"ג, לאחר כשלוש שנים וחצי בהן הוגדר כ"אזור נקי מעישון", עוררה סערה וביקורת רבה בקרב גורמי רפואה רבים - שתקפו את ההחלטה.

עקב העלייה בתחלואה בקורונה: משרד הבריאות בהמלצה חריגה

באיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, שבהסתדרות הרפואית, תקפו: "החזרת העישון לנתב"ג היא החלטה אומללה המשקפת את הנסיגה לאחור במאבק בנזקי העישון, הנובעת מחוסר מחויבות פוליטית לבריאות הציבור. אוזלת היד בהגנה על הציבור מתעשיית הטבק ונזקיה עולה בחיי אדם. מתוך 8000 קורבנות ישראלים שמתים כל שנה מנזקי עישון, כ-800 מתים מעישון כפוי. הוכח במחקרים שקיימת חשיפה משמעותית לעישון כפוי באזורים הסמוכים לחדרי עישון, בנוסף לחשיפה העצומה של המעשנים עצמם.יש לבחון האם בהחלטת רשות שדות התעופה להחזיר חדרי עישון מעורבים אינטרסים זרים ומה היתה מעורבותן של חברות הטבק בהחלטה".

עוד הוסיפו: "מנכ"ל משרד הבריאות, מר משה בר סימנטוב הבטיח לפני חמש שנים לתקן את הליקויים החמורים בחוק איסור עישון במקומות ציבוריים. בין היתר הוא הבטיח לבטל את חדרי העישון, כמקובל בעולם ועל מנת להציל חיי אדם. ראוי שמשרד הבריאות יפעיל את השפעתו כדי להגן על בריאות הציבור בהתאם לחובתו, ולא יסתפק במכתבי בקשה", ציינו בארגון.

ד"ר לירן לוי שמשמש מנהל שירות ההשתלות בבית החולים שיבא, מסר מטעם הנהלת האיגוד הישראלי לרפואת ריאות: "ההחלטה על חזרת פינות העישון בנתב"ג נוגדת את המאמצים הכבירים שנעשים ברמה הלאומית לצמצום החשיפה לעישון. עישון סיגריות מביא לכ-8,000 מקרי מוות בשנה בישראל, מהם נתח של כ-10% בקרב לא-מעשנים, שנחשפו לעישון של אחרים. עישון הוא גורם מוביל במחלות ריאה, מחלות לב וכלי דם, במחלות סרטן ועוד. כפולמונולוג (רופא ריאות), העוסק בתחום של השתלות ריאה, אני נתקל כל יום בחולים קשים שמופנים להשתלה, בעקבות נזק בלתי הפיך לריאותיהם עקב נזקי עישון".

הוא הוסיף כי "למרות המאמצים למיגור העישון, יש יציבות מצערת בשיעור המעשנים בארץ, העומד על כ-20% מכלל האוכלוסייה! יתרה מכך, שיעור בני הנוער המצטרפים למעגל המעשנים לא השתנה משמעותית לאורך השנים, למרות מאמצי הסברה, חינוך ומאמצים לצמצם את הנגישות לסיגריות – על ידי משרד הבריאות. בשנים האחרונות ישנה אף עליה בשימוש בסיגריה האלקטרונית כתחליף רע לסיגריות רגילות. אנו הפולמונולוגים, נחשפים לנזקים חדשים שלא הכרנו שנגרמים על ידי הסיגריה האלקטרונית".

עוד ציין בהמשך דבריו: "רק לאחרונה, נחשפנו לטרגדיה של הנער מידן קלר, שנפטר כתוצאה מסיבוך ריאתי קשה, עקב עישון סיגריה אלקטרונית. בשעה שבמוסדות רבים בארץ ובעולם ישנה מגמה של צמצום שטחים המותרים לעישון, דווקא בנתב"ג לא הופנם המסר, וההנהלה בוחרת לנקוט במדיניות מזיקה. אני תקווה כי יו"ר רשות שדות התעופה ישקול מחדש את ההחלטה האומללה".

באגודה למלחמה בסרטן תקפו אף הם את ההחלטה וציינו: "מדובר ברעיון הרסני, שיחזיר את החברה הישראלית לשנות החמישים, של עישון בספסל האחורי של האוטובוס או איזור עישון במטוסים שהוכחו כגורמים למחלות לב וסרטן. אנחנו יותר חכמים היום ושואפים לגדל פה דור של ילדים נקיים מעישון פסיבי ואקטיבי. לא למדנו כלום בעשורים האחרונים? בעוד כל מדינות העולם צועדות קדימה בקידום החקיקה למניעת עישון ושדות התעופה מרחיקים את תאי העישון, ישראל עושה צעד אחורה... וחברות הטבק והניקוטין מתפרנסות מהמתמכרים החדשים".

עוד טענו: "מחקרים מדעיים הוכיחו שגם במרחק של מעל 9 מטר מאדם מעשן, או במקרה הזה מפינת עישון כולל הימצאות באוויר הפתוח, האדם שאינו מעשן נחשף לעישון וניתן יהיה למצוא בדמו חומרים מסוכנים. מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בכ-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים".

"מחקר שנערך ביפן אף הראה כי חשיפה של 30 דקות בלבד לעישון כפוי גרמה לעלייה משמעותית בסיכון ללקות בהתקף לב. הסיכון לאירוע מוחי עולה ב-30%-20%. בנוסף, עישון כפוי בקרב הסובלים מאסתמה עלול לעורר התקף אסתמה. בטווח הקצר, העישון הכפוי גורם לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לבחילה ולסחרחורת. עישון כפוי מסוכן יותר לחולי סרטן – הוא עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול. ידוע כי תאי העישון אינם אטומים לגמרי והעשן שידלוף לחלל האויר של אולמות השדה הוא סכנה ממשית לכלל הנוסעים העוברים בנתב"ג. באחריות רשות שדות התעופה לשמור על בריאותם של הנוסעים, ולא להפוך אותם לשבויים אשר נאלצים לנשום אויר מזוהם, רעיל ומסרטן. יש לגנוז את הרעיון ויפה שעה אחת קודם", הוסיפו.

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות, מסרה: "הצטערנו מאוד לשמוע על כוונתה של רשות שדות התעופה להחזיר את פינות העישון לנמל התעופה הבינלאומי בן גוריון. צמצום תופעת העישון ונזקיה היא אחת המשימות הלאומיות החשובות בתחום בריאות הציבור, כאשר משרד הבריאות מחויב למאבק בעישון והשלכותיו".