החורף מתקרב ואיתו גם החשש הקבוע ממחלת השפעת. פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ברדיו 103fm על החיסון למחלה שכבר נמצא בקופות החולים וזמין לאזרחים. 

יום כיפור 2023: כמה ליטר מים צריך לשתות לפני הצום?
לאחר המחדלים: משרד הבריאות ידון בחידוש פעילות ההפריות באסותא
 
"החיסון מכוון כנגד מספר זנים של שפעת, שמתוך הניסיון שנצבר בחצי הכדור הדרומי אנחנו יודעים שאלו הזנים שעלולים להגיע אלינו במהלך החורף", אמר. "תופעת הלוואי העיקרית זה באמת סיכוי קטן יותר לחלות בשפעת, סיכוי קטן יותר להזדקק לאשפוז. זו תופעת לוואי העיקרית, כמובן שיש תופעות לוואי בין אם זה כאבים מקומיים, אבל דברים בהחלט נסבלים. המחיר הוא שווה".

"אני חושב שהחיסון מיועד לכולם, כי כל אחד עלול לחלות בשפעת", הוסיף. "יכול להיות שבילדים או בצעירים המחלה תהיה קלה יותר, אבל לכל דבר יש את הנגזרת שלו. כי אם הילד חולה ולא הולך לגן, אז ההורים צריכים להישאר בבית. ואם ההורים חולים בשפעת אז הם לא הולכים לעבודה. זו נקודה מאוד חשובה, כי תמיד יש מחשבה ש'אני לא קבוצת סיכון, אז אני בסדר', לא. זה באמת הבעיה הבריאותית הכלכלית החברתית שהדברים האלה יוצרים, וזה מעין אפקט דומינו שצריך לדעת שהוא קיים. דבר שני, כל שנה יש אסונות של אנשים צעירים בריאים שמתים מסיבוכי שפעת. שפעת היא מחלה קשה שיש בה גם אחוז קטן של תמותה. אני לא רואה שום סיבה שלא לקבל חיסון, להפך". 

בעבר פורסם כי קיים קשר בין חיסון הקורונה לדלקת בשריר הלב. כשנשאל האם גם בחיסון השפעת קיים סיכון כזה, השיב: "לא, הסיכון הוא קטן. אין אף פעם אפס, אבל הסיכון הוא קטן. זה לא אותו סיפור שהיה עם חיסוני הקורונה, לא שייך לענייננו". 

עוד התייחס לכמות החיסונים: "יש פה עניין של עלות תועלת. אתה לא מזמין עשרה מיליון חיסונים, אתה מזמין בכמות שעל פי הניסיון אנשים השתמשו. כדאי ללכת ולהתחסן מבעוד מועד. דבר שני, גם לחיסון לוקח זמן עד שהוא משפיע וכדאי שנהיה מחוסנים לפני שהחורף מגיע אלינו".

"קבוצות החיסון הם כמובן אנשים מבוגרים, אנשים עם מחלות רקע, סכרת, מחלות ריאה, לב וכלי דם, חולים אונקולוגיים. הם בעיקר האנשים שבסיכון גבוה, גם ילדים שבאים במגע בגן או בבתי הספר. לקופות החולים יש אינטרס גדול שאנשים יגידו, ויש את כל המנגנונים איך להגיע לאנשים הביתה כדי לחסן אותם, כי לאנשים האלה במיוחד זה מונע סיבוכים, אשפוזים. זו אותה שפעת שאנחנו מכירים, זו מחלה קשה עם חום גבוה, כאבי שרירים, חולשה, תסמינים של דרכי הנשימה העליונות. זו אותה שפעת שכולנו מכירים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm