מסוכן לצום כשיש סוכרת! גופנו זקוק לאינסולין גם כשלא אוכלים. בנוסף - קשה להעריך כמה אינסולין גופנו צריך. רמת הסוכר בדם עלולה לעלות מדי או לרדת מדי. המעוניין לצום זקוק לאישור רפואי ולליווי צמוד במהלך הצום.

מדוע קשה לאזן את רמות הסוכר בצום?
סוכרת היא אחד מהמצבים בהם אסור לצום! ההלכה היהודית מתירה לסוכרתיים להימנע מצום בהתאם להמלצה רפואית. כשיש סוכרת, מצב צום עשוי לגרום שיבושים קשים ברמות הסוכר כמו היפוגליקמיה או היפרגליקמיה וחמצת מטבולית – הקרויה "קטואצדוזיס" ובכך לסכן את בריאותנו.

מדוע קשה לאזן את רמות הסוכר בצום?
חשוב להדגיש עובדה חשובה: גם כשאנו לא אוכלים גופנו זקוק לאינסולין! הקושי העיקרי הוא לדעת מהי כמות האינסולין לו זקוק גופנו ביום צום?: בגלל שינויים בתגובת הגוף לאינסולין במצב צום, מאוד קשה להתאים את מינון האינסולין לצורכי גופנו בכל שעה במהלך הצום. מינון לא מתאים של אינסולין כמו מינון גבוה מידי עשוי להוריד את רמות הסוכר ולגרום להיפוגליקמיה. מינון נמוך מידי של אינסולין עשוי להעלות את ערכי הסוכר ולגרום לחמצת מטבולית-קטואצדוזיס .

בצום, כשגופנו לא מקבל אספקת פחמימות שעות רבות, אוזלים מאגרי הפחמימות ומתפתחת עמידות לאינסולין. עמידות לאינסולין היא מצב בו גופנו זקוק לכמויות גדולות יותר של אינסולין על מנת לאזן את רמות הסוכר. עמידות לאינסולין עשויה לגרום למשל, לכך שגופנו יזדקק לכמויות אינסולין גבוהות מהרגיל בארוחת פתיחת הצום.

מי שמאוד מעוניין לצום זקוק לאישור רפואי מיוחד מהרופא המטפל שלו ורצוי גם פיקוח רפואי צמוד במהלך הצום, על מנת לנסות "להלך על החבל הדק" של התאמת מינון האינסולין ביום צום. גם כשמדובר בצומות של יממה שלמה כמו יום כיפור וגם בצומות קצרים יותר כמו צום הרמדאן (מזריחה עד שקיעה 12-16 שעות) נחוץ יעוץ וליווי רפואי מקצועי.

למי אסור לצום?
הקביעה אינה הלכתית אולם במצבים הבאים ראוי לשאול ולקבל יעוץ פרטני

  • · סוכרתיים שאינם מאוזנים.
  • · סוכרתיים שיש להם נטייה לקטואצידוזיס.
  • · סוכרתיים בעלי עבר או נטייה למקרי היפוגליקמיה קשים,או חוסר מודעות להיפוגליקמיה.
  • · סוכרתית בהריון.
  • · סוכרתיים המטופלים בזריקות אינסולין מסוג NPH ורגולר.
  • · במצב של מחלה.

 במצב צום נדרשת בדרך כלל הפחתה של מינוני האינסולין הבסיסי או הבזלי במשתמשים במשאבות. השינוי הנדרש שונה מאחד לאחד ויש לפנות ליעוץ אצל רופא הסוכרת המכיר אותך לשם התאמת מינוני האינסולין ביום שקודם לצום, בצום וביממה שלאחריו.

עצות וכללי זהירות במהלך צום לסוכרתיים המטופלים באינסולין, מאת אתי אמיר, מנהלת המחלקה לתזונה בבית החולים זיו:

1. להרבות בבדיקות סוכר במהלך הצום. אם רמת הסוכר מתחת ל70 הפסק לצום מיד ואכול פחמימות. אם רמת הסוכר בין 250-300 בדוק אצטון בשתן בעזרת מקלונים המיוחדים לכך וצור קשר עם גורם רפואי. אם יש אצטון בשתן עליך להפסיק את הצום מיידית, להזריק אינסולין לאכול ולשתות.  אם רמת הסוכר מעל 300 – הפסק לצום מייד הזרק אינסולין ושתה מים.

2. אם אינך חש בטוב או אם הופיעו בחילות\הקאות יש להפסיק את הצום, לשתות מים ולהיוועץ ברופא.

3. בכל יציאה מהבית הצטייד בגלוקומטר ומאכל או משקה מתוק למקרה של ירידת רמות הסוכר.

4. המנע מכל פעילות גופנית או שהיה בשמש, במיוחד ביום חם.

5. בארוחה מפסקת לפני תחילת הצום, מומלץ לאכול ארוחה עשירה בפחמימות מדגנים מלאים כמו לחם מלא, אורז מלא ,קטניות כמו עדשים, חומוס,ואפונה וכן להרבות באכילת ירקות העשירים בסיבים תזונתיים. לשתות הרבה מים

6. בארוחה המפסקת לפני הצום, למזריקי אינסולין, מומלץ להפחית ממינון האינסולין הרגיל ולכוון את מינון האינסולין הקצר (נובורפיד\הומלוג\אפידרה) לרמת סוכר יעד גבוהה יותר בטווח 200 – 150 מ"ג%.

7. בארוחת פתיחת הצום מומלץ להרבות בשתיית מים, יש לתכנן את מינון האינסולין לפי המלצות רפואיות אישיות (יתכן צורך במינון אינסולין מוגבר עקב תנגודת לאינסולין לאחר צום).

אין לראות בהמלצות אלו תחליף לייעוץ מקצועי מהצוות הרפואי המטפל בסוכרת שלך.