לרגל יום האזרח הוותיק הבינלאומי, שצוין היום (ראשון), ממליצה פרופ' דיאן לוין, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות בשירותי בריאות כללית, על שורת המלצות לשמירת אורח חיים בריא: "השמירה על אורח חיים בריא בגיל השלישי, יכולה להוסיף רבות לבריאות ולאיכות החיים".

לא על הקפה לבדו: המאכלים והמשקאות שיתנו לכם בוסט של אנרגיה
היתוש המקולל: מהי קדחת דגני והאם יש סכנת להתפשטות הנגיף?
 
פעילות גופנית

לפעילות הגופנית היומיומית השפעה חיובית הן במישור הגופני והן במישור הנפשי והחברתי. ניתן להתחיל בפעילות הגופנית בכל גיל, זמן ומצב, בתנאי שהפעילות מובנית ומותאמת ליכולת האישית ולמצב הגופני. לכן, אם עד עתה לא עסקתם בפעילות גופנית, חשוב שתיוועצו ברופא המטפל בכם לפני שתתחילו.

אפשר לשלב את הפעילות הגופנית בפעילויות, כמו הליכה לקניות, או עלייה של קומה או שתיים במדרגות במקום במעלית. כדאי לבצע פעילות גופנית באופן מסודר כמה פעמים בשבוע – בצעידה, בשיעור התעמלות וכדומה.

חשוב לפתח את מרכיבי כושר הגופני השונים, כמו סבולת לב-ריאה, גמישות וכוח – הכל לפי תכנית מותאמת אישית וחשוב להתחיל בפעילות גופנית במתינות ולהעלות אותה בהדרגה – מהקל אל הכבד.

כמו כן, יש לבצע חימום לפני הפעילות והרפיה בסיומה.

 תזונה

התזונה והרגלי האכילה נכונים תורמים לתפקודו התקין של הגוף ולשמירה על הבריאות. על מנת שהגוף יקבל את כל המרכיבים הדרושים לתפקודו, צריך לאכול תפריט מגוון שיכלול מזונות מכל קבוצות המזון. הגוף זקוק לפחמימות, לחלבונים, לשומנים, לויטמינים ולמינרלים וכן למים.

מרכיבים אלה ניתן לקבל מאכילת לחם ודגנים מלאים אחרים, ירקות ופירות, קטניות, עוף, הודו, דגי-ים, בשר(רצוי לא שמן), ביצים, חלב ומוצריו (מומלץ עד 5% שומן), מוצרי סויה, שמנים צמחים , כמו שמן זית וקנולה, טחינה, אבוקדו, שקדים ואגוזים וכן מים.

עוד ממליצה פרופ' לוין, לאכול שלוש ארוחות עיקריות ביום ולהוסיף 2 ארוחות ביניים קטנות יותר, לשתות לפחות שש-שמונה כוסות ביום, גם אם לא מרגישים צימאון, מכיוון שתחושת הצמא יורדת עם הגיל.

בנוסף, יש להישקל מפעם לפעם כדי לוודא שאין ירידה לא רצויה במשקל. במקרה של ירידה לא מכוונת במשקל, מומלץ לפנות לברור אצל הרופא.

למי שסובל ממחלות, כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, רמה לא מאוזנת של כולסטרול ושומנים בדם, או מחלות כליה, צריך להיות במעקב רפואי סדיר ולפנות למרפאה לקבלת יייעוץ דיאטטי מתאים.

הפסקת עישון

עישון סיגריות ומוצרי טבק אחרים מזיקים למעשן ולמי שנמצא בקרבתו. אף פעם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן.