קשה להיגמל מניקוטין וזה דבר ידוע. ניקוטין אינו המרכיב המזיק בסיגריות, אלא מאות הכימיקלים שבטבק. פעולת הניקוטין במוח יכולה להשפיע על תפקודי המוח לטווח קצר, להצר את כלי הדם, להעלות את לחץ הדם ואת קצב הלב. המוח מתמכר להשפעות של הניקוטין וגורם לאדם להתמכר להרגל המזיק.

מנהל בית ספר בתל אביב חשוד כי קיים יחסי מין עם בן 17
בעולם חוגגים את יום הקפה, אך האם המשקה האהוב עומד להיכחד?

מחקר בו השתתפו כ-1,000 מעשנים אשר פורסם בכתב העת "Nicotine and Tobacco Research", מצא כי אלו מביניהם שאכלו הכי הרבה פירות וירקות הצליחו להימנע מעישון במשך 30 יום. מדוע? כי חלקם מכילים ניקוטין ויכולים לעזור להיגמל מעישון.

מרקוס לינדבלד, מנהל באתר מכירת הסיגריות האלקטרוניות "Haypp", אמר: "ניקוטין נמצא באופן טבעי בפירות, ירקות ומזונות אחרים שאנו אוכלים על בסיס יומי ברמות קטנות, כך שאי אפשר להתמכר אליהם. כשצורכים את המזונות האלה, הריכוזים הזעירים של הניקוטין עוברים דרך המעיים והגוף מעכל אותם בקלות. לשם השוואה, במוצרי ניקוטין (כמו שקיות ניקוטין) יש כמויות הרבה יותר גדולות של ניקוטין שנספגות בזרם הדם. ניקוטין שנמצא בצמחי לילה ובמזונות אחרים נמדד במיקרוגרם. מיליון מיקרוגרם שווה לגרם אחד, ולכן הרמות מינימליות. עם זאת, טוב שאנשים יבינו מהו ניקוטין והיכן ניתן למצוא אותו".

אלה המאכלים שמכילים ניקוטין ויכולים לעזור לכם להפסיק לעשן:

חציל: לדברי לינדבלד, "אחד המאכלים שמכילים ניקוטין, שנמצא לעתים קרובות במנות צמחוניות, הוא החציל. החציל הוא למעשה צמח גדול ממשפחת הסולניים, ועל כל גרם של הפרי האהוב תמצאו אותו מכיל כמות מפתיעה של 100 מק"ג ניקוטין".

חצילים (צילום: אינג'אימג')
חצילים (צילום: אינג'אימג')

עם זאת הוא הוסיף, כי "צריך לאכול 10 ק"ג חצילים כדי לצרוך את אותה כמות ניקוטין כמו שיש בסיגריה".

תפוח אדמה: "תפוח אדמה ממוצע יכול להכיל כ-15 גרם ניקוטין", אמר לינדבלד. "תפוחי אדמה שעוד לא הבשילו מכילים ריכוז גבוה יותר של ניקוטין (כ-42 גרם), אך מן הסתם זה לא השלב בו אנו אוכלים אותם. עם זאת, אם תחליטו למעוך את תפוחי האדמה שלכם או לרסק אותם, ריכוז הניקוטין יכול לעלות עד ל-52 גרם".

כרובית: לדברי לינדבלד, "למרות שהכרובית אינה נמנית עם משפחת הצמחים הסולניים (היא ממשפחת המצליבים), היא עדיין מכילה כ-16.8 גרם ניקוטין".

פלפל ירוק: פלפלים ירוקים רגילים יכולים להכיל בין 7.7 ל-9.2 גרם ניקוטין", אמר לינדבלד.

עגבנייה: "בעוד עגבניות לא בשלות נוטות להכיל ריכוז גבוה יותר של ניקוטין, ככל שהן מבשילות הריכוז נוטה לרדת", אמר לינדבלט. "עגבנייה ממוצעת שתמצאו בסופר עשויה להכיל כ-7.1 גרם ניקוטין".

עגבניות (צילום: אינג'אימג')
עגבניות (צילום: אינג'אימג')

ממה כדאי להתרחק?

המחקר בחן גם את התזונה של אלו שהתקשו להפסיק לעשן ומצא כי הם אכלו יותר מוצרי בשר ושתו כמויות גדולות יותר של קפה ואלכוהול. 

לדברי החוקרים, צריכתם של מזונות ומשקאות מסוימים מתקשרת לצורך לעשן. לדוגמה, יש אנשים שלא ישתו את הקפה של הבוקר או את הבירה בבר בערב בלי סיגריה לצידם. אז אם אתם רוצים להיגמל מעישון אולי תצטרכו להיגמל מעוד כמה דברים...