לרגל היום הבינלאומי למניעת אלימות, שצויין היום (שני) ועל רקע גל האלימות הגואה, ממליצה דליה גורביץ', רכזת פסיכיאטריה בסיעוד במרכז לבריאות הנפש רמת חן של שירותי בריאות כללית במחוז תל אביב, על שורת דרכי התמודדות עם מצבי אלימות שמשתוללים לאחרונה.

"כלום לא היה קורה בלעדיה": חוקר ישראלי בכיר על שיתוף הפעולה עם זוכת פרס נובל
"לא יעלה על הדעת": ההחלטה של משרד הבריאות שמפקירה את הסיעודיים בחברה
 
גורביץ' מתריעה מהצורך של רבים במידיות ובחוסר סבלנות. "והרמזור עוד מספר שניות בודדות יתחלף לירוק, הוא עדיין צהוב אך הרכבים בצומת כבר מתחילים לצפור לרכבים שלפניהם ומרמזים להם בצורה גלויה שיתחילו לנסוע. אסור לבזבז שניה", היא ממחישה את המציאות. "הכול צריך לקרות מיד. לבזבז זמן זה בגדר אסון, אסור להתמהמה. זמן הוא כסף. והנה נהג אחד שולח 'דברי ברכה' לאחר, כי לקח לו שניה אחת יותר מידי ללחוץ על הגז".

לדבריה, הצורך במידיות וחוסר סבלנות גורם לסיטואציות בשניות להתלקח לידי אלימות, לעיתים ברחובות, בבתים, בכבישים  בגני שעשועים ובמקומות נוספים. "תגובות מהירות שבשניות  מגיעות לידי אלימות הפכו לתופעה נפוצה ומרגיש שכמעט איבדנו שליטה על ההגה". עוד מתריעה גורביץ': "סיבה אחת לתופעה ניתן למצוא בהשלכות ארוכות טווח של תרבות האינסטנט, המספקת נגישות מידית לכל דבר. מידע מהיר, כביש מהיר, אינטרנט מהיר, כל דבר כאן, עכשיו ומיד".

להערכתה, לצד אלה, קשה להתעלם מיוקר המחיה שמנתב למערבולת אין סופית של דאגות שמעלות את  מפלס הלחץ. "גם חוסר יציבות במצב הביטחוני משפיע על הרווחה נפשית של כל אחד מאתנו", היא אומרת. "כולנו מאחלים לשינוי גלובלי של תופעת האלימות העוטפת אותנו ובינתיים מה עושים להפחתת מפלס התגובות האישיות הבלתי רצויות של כל אחד מאתנו?" 

כחלק מההתמודדות עם מצבי לחץ, היא ממליצה על עצירה לחשיבה מחודשת להפחתת מפלס הכעס. "כשמפלס הכעס מתחיל לעלות והוא מתחיל להיות  מורגש בכל חלקי הגוף , חשוב לעצור רגע ולדרג מאחד עד 10 עד כמה הסיטואציה שנמצאים בה חשובה, עד כמה קריטית לחיים שלנו. ברגעים אלה הכעס  מועבר דרך מסננת", היא ממליצה.

עוד ממליצה גורביץ' על הרפיה. "נשימות עמוקות והעברת תשומת הלב לחושים שונים בגוף, ראייה, שמיעה, טעם, מגע, יכולות להפחית בצורה משמעותית את מפלס הכעס", היא מסבירה – "מיקוד בחושים אלה מרחיק  מאירוע המכעיס ומפיג את המתח".

לדבריה, מומלץ להתבונן בתמונה שאוהבים, וחשוב לשמור אותן בנייד לזמינות מידית. בנוסף, להקשיב לשיר אהוב, שאף הוא כדאי שיהיה בזמינות מידית בנייד ולדמיין מקום אהוב ובטוח.

עוד היא ממליצה להקדיש 15 דקות קבועות ביום לפעילות קטנה שעושה טוב. "גם כוס קפה ברוגע ובשקט יכול להספיק. לכל אחד יש במגירה דברים קטנים שיכולים לעשות טוב".

לדבריה, יש לפנות לעזרה מקצועית בעת הצורך. "הכעס מציף והתמודדות עמו באופן עצמאי בלתי אפשרית חשוב לפנות לעזרה מקצועית. באופן פרטני או קבוצתי בעזרת אנשי מקצוע ניתן ללמוד לנהלו בצורה יעילה", היא מסבירה – "כעס הוא רגש חזק .התייחסות אליו בצורה נכונה  יכולה לשנות את חיינו ללא היכר".