בעת האחרונה, אנו חווים תחייה מחודשת בתחלואת הקורונה. בישראל, הדבר מצטרף לתחילת החורף ולעלייה שהוא מביא בתחלואה משפעת ומנגיף ה-RSV בקרב תינוקות ובקרב מבוגרים.

תוסיפו לתפריט: אלה ירקות הסתיו הכי בריאים למעיים שלכם | צפו
רגע לפני שהקיץ נגמר: חמש מסעדות לבלות בהן בזמן השקיעה

אומנם מבין שלוש המחלות: שפעת, קורונה ו- (Respiratory Syncytial Virus) RSV, מחלת השפעת היא הידועה ביותר לרפואה, משום שהיא מנוטרת כל הזמן, כיום, יש באפשרותנו לא רק למנוע אותה, אלא גם להציע לה טיפול. גם המחלות ממשפחת הקורונה מוכרות בשנים האחרונות. אך, בעוד שלשפעת יש טיפול אנטי-ויראלי (דוגמת אוסלטאמיביר ודומיו), ולקורונה מצויות בשוק תרופות יעילות, אם כי מעט פחות (דוגמת פקסלוביד או רמדסיביר), אין עדיין תרופות מאושרות לשימוש למי שנדבק בנגיף ה-RSV, אלא רק כאלו המצויות בפיתוח. 

בעוד ששפעת וקורונה יכולות לגרום למגפות עולמיות, הזורעות פחד אצל רבים ויכולות להרוג מיליונים תוך תקופה קצרה, אין מודעות מספקת להידבקות בנגיף מסוכן לא פחות, נגיף ה-RSV, במיוחד בקרב מבוגרים עם תחלואה קיימת, הנמצאים בסיכון גבוה לאשפוזים, ואף למוות, כתוצאה מהידבקות בנגיף ה-RSV.

בעוד שהן השפעת והן הקורונה יכולות לגרום לתחלואה ולהרוג מיליונים רבים במידה שווה ולשתיהן "יחסי ציבור" יעילים - נגיף ה-RSV, השכיח במיוחד בחורף וידוע בעולם הרפואי כמחולל השכיח ביותר למחלות דרכי הנשימה והריאות, אינו מוכר דיו בקרב הציבור הרחב.

חרף הסיכונים הרבים, על פי נתונים מחקריים עכשוויים, המודעות הציבורית הכללית הנוכחית לנגיף ה-RSV היא בגדר מוגבלת, כאשר המודעות הגלובלית לסיכוני המחלה, אם בכלל, מתמקדת ב-RSV בקרב ילדים.

בעוד צימודים של זיהומים ב-RSV ושל קורונה וצימודים של קורונה ושל שפעת לא שכיחים בו זמנית בגוף, צימודים של שפעת ו-RSV כן מופיעים בו זמנית בגוף. 

זו אחת מהבעיות הגורמות לאבחון יתר של שפעת על פני נגיף ה-RSV, כמו גם לאי-המודעות המספקת לגביו ולסימפטומים הקשים שהוא גורם.
עם זאת, כל התירוצים והסיבות אינם מצדיקים את חוסר המודעות המספקת בציבור הרחב לנגיף ה-RSV ככלל, ולתחלואה ולסיבוכים הקשים שהוא גורם בקרב מבוגרים בפרט.

בין שפעת ל-RSV

בכל האמור בשפעת, יש שנים עם תחלואה ותמותה גבוהות יותר, ויש שנים עם תחלואה ותמותה נמוכות יותר. 

כשהחלה התפשטות הקורונה, נגיף ה-RSV נעלם, וגם השפעת נעלמה.

אבל, בניגוד לקורונה ולשפעת, המופיעות בגלים, RSV הוא בגדר נגיף "סטטי", הנמצא בינינו כל הזמן.

יש שנים בהן התחלואה ב-RSV, הגורמת גם למוות בהיקפים משמעותיים, גבוהה יותר מאשר של שפעת. 

בנוסף, ה-RSV עובר מוטציות, העלולות להיות אלימות יותר ביחס לשנים אחרות בהן הנגיף פחות אלים.

על פי נתוני מחקר שנערך בשנה האחרונה ושהוצג במהלך החודש האחרון במסגרת הכנס השנתי של איגוד הריאות האירופי (ERS) שנערך באיטליה, לא רק מבוגרים מעל גיל 60 מצויים בסיכון גבוה לתחלואה קשה בשל הידבקות בנגיף ה-RSV, אלה גם מדוכאי מערכת חיסון בעקבות מחלה או טיפול בחולים עם מחלות רקע, דוגמת COPD, סוכרת, אסתמה, חולי כבד, חולי כליות וחולים במחלות קרדיו-וסקולריות, כאשר מספר ימי האשפוז הממוצע למבוגרים בעלי מחלות רקע כתוצאה מזיהום של נגיף ה-RSV עומד על כ-12 ימים.

הסכנות בהידבקות

וירוס ה-RSV נחשב למידבק מאוד.

וירוס זה, בדומה לקורונה ולשפעת, עלול לגרום לדלקת ריאות ויראלית, המתאפיינת לרוב בדלקת של שתי הריאות. הסימפטומים האופייניים כוללים שיעול, קוצר נשימה וירידה באחוזי החמצן בדם (סטורציה). ניתן למצוא את הנגיף במערכת העצבים, במוח וגם באיברים אחרים, כמו כבד וכליות.

דלקת ריאות ויראלית יכולה להסתבך בדלקת ריאות חיידקית כזיהום משני.

חשוב לדעת כי דלקת ריאות חיידקית יכולה להרוג, בוודאי אם היא מלווה בדלקת ריאות ויראלית, כשהסכנה המשמעותית היא אצל חולים עם גורמי הסיכון שפורטו לעיל.

ככל שמתווספים עוד ועוד גורמי סיכון, כך הולך וגובר הסיכון להופעת המחלה בצורה קשה יותר.

החשיבות במתן חיסון ל-RSV ולמניעת הידבקות בנגיף

בכל הנוגע לשפעת, הרי שהחיסונים הראשונים שנוצרו נגד שפעת הופיעו בשוק כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת. יחד עם זאת, יעילותם משתנה, משום שהנגיף משתנה כל הזמן, והחיסונים פועלים רק נגד החלבונים הספציפיים. על כן, אם קיבלתם חיסון נגד החלבונים שלא עברו מוטציות והם דומים לחלבונים הנכללים בחיסון, אזי החיסון יעיל. לכן החיסונים כנגד שפעת צריכים לעבור שינוי מדי שנה ושנה, ויעילותם משתנה בין השנים בהתאם להתאמה למוטציות באותה שנה. 

בקורונה החלבון יציב יותר, כלומר, הוא אינו עובר כל כך הרבה מוטציות, או לפחות כך חשבנו, עובדה שיש צורך לבצע עדכון לחיסון נגד קורונה, כך ש"יכסה" את המוטציות החדשות. בנוסף יעילותו מוגבלת בזמן.

פוטנציאל המניעה של זיהום בנגיף ה-RSV טוב יותר משפעת ומקורונה. לאחרונה נמצא חיסון יעיל נגדו במבוגרים, וחשוב מאוד להתחסן בו כצעד מניעתי. הדבר יחסוך חיים וכסף רב למחלקות האשפוז ולמערכת הבריאות. קבלת החיסון יכולה למנוע אשפוזים, ואף למנוע מוות בקרב מבוגרים עם תחלואה קיימת, היכולה להחמיר כתוצאה מהידבקות בנגיף ה-RSV.

מערכת חיסונית חזקה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
מערכת חיסונית חזקה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

תמיד יש לזכור כי הכלל הוא שעדיף למנוע מחלה מאשר לטפל בה. 

מניעת מחלה חוסכת תחלואה, מוות וכסף, ועל כן החשיבות העליונה בהתחסנות נגד הנגיף.

קבלת חיסון שכזה חוסכת כסף הן לפרט והן למדינה, משום שבתקופות של תחלואה קשה וגבוהה, כפי שעלולות להתרחש בחורף הקרוב, הדבר עלול להביא לקריסת מערכות הרפואה, כפי שקרה ויכולנו לראות זאת בישראל ובאיטליה במהלך שיא תחלואת הקורונה.

הכותב הוא מומחה בחקר זיהומים בדרכי הנשימה ובמניעתם, מנהל בית החולים סבן לילדים, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי האוניברסיטאי "סורוקה"

ד''ר דוד גרינברג (צילום: פרטי)
ד''ר דוד גרינברג (צילום: פרטי)