התחושות הקשות שמלוות את המצב הבטחוני לא פוסחות גם על הישראלים. נכון להיום, 4 מכל 10 ישראלים שעברו את גיל 40 חוו לפחות התקף אחד של ורטיגו – מצב בו הגוף חווה סחרחורת קשה ותחושת אשליה של תנועה, גם כאשר הוא עומד במקום. אל תחושת הסחרחורת הקשה מתלוות לעיתים אחת או יותר מהתופעות הללו: בחילה, הקאה, עיניים מרצדות, הזעה מוגברת ואולי יותר מכל - תחושת חרדה עד פניקה של ממש.

איך נתמודד עם ורטיגו, באדיבות כללית רפואה משלימה (צילום :באדיבות כללית רפואה משלימה)

כאשר הכל מסתובב סביבנו, האינסטינקט האנושי הוא לקפוא במקום, לעצום עיניים ואולי לשבת או לשכב, אלא שבזמן התקף ורטיגו, הפעולות הללו לא עוזרות לנו לחזור לפוקוס. מי שסובל מהתופעה עלול לחוות מספר התקפים ויתקשה לתפקד עד שהוורטיגו יעבור. בזמן התקפים כאלה חשוב מאוד לפנות לטיפול רפואי כדי לחזור לתפקוד מלא, ואותו מומלץ להשלים באמצעות הכלים של הרפואה המשלימה האינטגרטיבית שתוכל לסייע במניעת הישנות התופעה. ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה, ממליץ כיצד לפעול בזמן התקף וגם על שיטת הטיפול שתוכל לסייע לחזור לשגרה אחרי מספר מפגשים.

סחרחורות - אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
סחרחורות - אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

את מי זה תוקף יותר: נשים או גברים?

ההערכות הן כי ורטיגו פוגע בכ-20% עד 40% מהאוכלוסייה. לפי מה שאנחנו רואים במרפאות הרשת יש יותר פנייה של נשים מגברים, בנוסף רוב הפונות הן מעל גיל 50 לאחר הפסקת הווסת. יש לציין כי אין לכך ביטוי בספרות הרפואית, אלא באבחנה המבוססת על הפניות של המטופלות והמטופלים למרפאות.  

אילו טיפולים יש לוורטיגו?

לאחר שפניתם לרופא הוא יבחר באחת או יותר מ-3 אפשרויות הטיפול: טיפול תרופתי להקלה על התסמינים, טיפול נקודתי בהתאם לגורם ופיזיותרפיה. לרפואה המשלימה יש שיטות רבות שיוכלו לסייע במקביל, כאשר כולן מציעות טיפול טבעי ובטוח העשוי לקצר את זמני ההתקפים ולהגדיל משמעותית את הזמנים שבין ההתקפים (תקופת ה"רמסיה"). בין הטיפולים המשלימים ניתן למנות:

כירופרקטיקה
דיקור סיני
שיאצו
רפלקסולוגיה
הומאופתיה
עיסוי רפואי הוליסטי
נטורופתיה
ועוד.

סחרחורת (צילום: אינג אימג')
סחרחורת (צילום: אינג אימג')

הרפואה המשלימה מציעה טיפול בהסתכלות כוללת הבוחנת את כל היבטי החיים בחיי המטופל ולא רק את התלונה או הבעיה הנקודתית. בהסתכלות הוליסטית הרבה פעמים יש קשר בין מערכת העיכול למצבי ורטיגו. אנחנו מטפלים "מלמטה למעלה" במיוחד כשאין שום ממצא רפואי אחר.

כירופרקטיקה – לטפל בוורטיגו דרך הגב והעצמות

מלבד האוזן הפנימית האחראית על שיווי המשקל, גם בשרירי הצוואר נמצאים חיישנים עצביים שזהו תפקידם. הם מובילים מידע אל המוח וממנו אל מנגנוני התנועה בגוף. כירופרקטיקה היא רפואה טבעית המתמחה באבחון וטיפול בבעיות עמוד השדרה. כירופרקט מיומן לומד להכיר היכרות עמוקה עם כל חוליות הגב והצוואר ומבצע מניפולציות שונות לאורכן בצורה מהירה ומבוקרת כדי לסייע לסחרחורת לחלוף מהר יותר. 

לפי שיטת טיפול זאת, בעזרת שמירה על שלמות עמוד השדרה נוכל לסייע לבריאות הגוף כולו ולעודד תהליכי ריפוי עצמי של הגוף. העבודה הנעשית על עמוד השדרה בסדרת הטיפולים אצל הכירופרקט נועדה לייעל את פעולת מערכת העצבים ולשפר את זרימת הדם בגוף.

איך נראה טיפול כירופרקטי למצבים של סחרחורת ו-ורטיגו?

תחילה על הכירופרקט לערוך תשאול מעמיק כדי לאבחן את מקור הבעיה ובאופן כללי את הבעיות הקיימות בחוליות עמוד השדרה לאחר מכן יתרכז הטיפול בסדרת מניפולציות ידניות ובאמצעות מכשור ייעודי כדי לשחרר את הלחץ מהחוליות הגורמות לסחרחורת. הניסיון הטיפולי ודיווחי מטופלים מלמדים שניתן לצפות לשיפור ברוב המקרים לאחר סדרת מפגשי טיפול. כדי לבנות תוכנית טיפול אישית יש לפנות תחילה לפגישת ייעוץ עם רופא/ה ברפואה משלימה.

סחרחורות, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
סחרחורות, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

לגזור ולשמור: כך תתמודדו בזמן התקף

כאשר הכל מתחיל להסתובב ואתם בתחושה של אובדן שליטה נסו למקד את המבט באובייקט שנמצא במרחב שלכם. הקפידו להסתכל רק עליו המשיכו לבהות בו ואל תזיזו ממנו את העיניים עד שאתם חשים שהסחרחורת עברה. כעת קחו נשימה עמוקה, ואפילו כמה נשימות ארוכות שיכניסו חמצן לגוף ויסייעו לו להירגע אחרי הטראומה הקטנה. המתינו מספר שניות גם לאחר שהסחרחורת חלפה, הסדירו את הנשימה ורק אחר כך כשאתם רגועים ניתן לקום.

אם אתם בתוך תקופה של התקפים ותחושה לא טובה זה הזמן להסדיר את התזונה (תזונה מאונת מומלצת גם לאנשים בריאים כמובן ויכולה לסייע רבות למערכת החיסון של הגוף, או להקשות על פעילותה במצבים של תזונה לא מאוזנת). הקפידו להימנע מאלכוהול, עישון וקפאין וכן מצריכה של מזונות מעובדים ומתועשים.

בזמן התקף ניתן לנסות תרגיל קטן הנקרא בפי המטפלים "חצי גלגול" – תחילה יש לכרוע  על הברכיים, להוריד את הראש כאילו הגוף מתכונן לגלגול לפנים, ואז יש להפנות את המבט לכיוון מרפק שמאל שלכם. לאחר שהוורטיגו פוסק – יש להזדקף ולהמתין שהסחרחורת תעבור לגמרי, ואז ניתן לשבת ולהירגע.

עושים שינוי – כך נימנע מוורטיגו

בהסתכלות הוליסטית ישנם גורמים רבים שיכולים להתבטא בין היתר בוורטיגו. אם חוויתם התקף כזה בעבר ואתם לא מעוניינים לחוות אותו שוב, יש כמה עקרונות חשובים שיוכלו לסייע לכם: 

תחילה חשוב מאוד להקפיד על תזונה מאוזנת ולהימנע כמה שניתן מתזונה קלוקלת ובמיוחד האמור הוא במזונות מתועשים וחריפים. עוד גורם הרסני לגוף הוא מתח מתמשך, נסו להפחית סטרס מהשגרה ומצאו דרכים להעניק לעצמכם רגיעה באמצעים "פנימיים" וגם חיצוניים כמו טיפולי מגע. הזכרנו קודם את הקשר בין בעיות במערכת העיכול לוורטיגו, אם אתם מתמודדים עם בעיות כאלה חשוב לא להזניח אותן ולפנות לטיפול מתאים. 

לצד כל אלה דעו כי ניתן גם "לקחת יוזמה" ולהקפיד על טיפולי דיקור סיני על בסיס קבוע (אחת ל-3-2 שבועות). טיפול שכזה יכול להגדיל משמעותית את הזמן שבין ההתקפים (רמסיה) ובמקרים רבים אף למנוע את הישנותם.