יש כאב ראש ויש מיגרנה, ואלו שני דברים שונים בתכלית, כך יכול (בעיקר יכולה) להעיד כל מי שמתמודד עם מיגרנות חוזרות או שסבל ממיגרנה בעבר. מיגרנה (צִלְחָה בעברית) היא כאב ראש חד או מתמשך (לעיתים עד 72 שעות) המקשה על התפקוד עד כדי השבתה. במצב הנוכחי הסטרס וחוסר השינה יכולים להביא להתפרצות מוגברת של התופעה. לעיתים לפני המיגרנה עלולים להופיע תסמינים מוקדמים כמו טשטוש בראייה, הבזקי אור וכדומה, תופעה זאת נקראת "מיגרנה אאורה". 

יותר נשים מגברים, יותר צעירים ממבוגרים. המיגרנה אופיינית יותר בקרב נשים, ועד 30% מהנשים סובלות או יסבלו מהתופעה, פי 2 משיעור הגברים שמתמודדים עם מיגרנה. התופעה נפוצה בעיקר בין הגילים 20 ל-40, אך המיגרנה עלולה ואף תוקפת גם ילדים, והיא נחשבת לסיבה השכיחה ביותר לכאבי ראש אצל ילדים. אם עברתם את גיל 50 ואתם סובלים מכאבי ראש חזקים, עליכם לפנות לבירור רפואי שכן רוב הסיכויים שלא מדובר במיגרנה. 

אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)

טל אליאס, רכז תחום רפואה סינית בכללית רפואה משלימה, מסביר כי הטיפול הרפואי למיגרנה כולל אבחון נוירולוגי והתאמה של טיפול תרופתי או טיפול ביולוגי והמלצות לאורח חיים תומך. לצד הטיפול הרפואי כדאי לנסות לשלב גם טיפולים אינטגרטיביים מעולם הרפואה הסינית, והנה כמה סיבות לכך.

לרדת לשורש הבעיה – בזמן התקף מיגרנה יש לתת מענה ומזור שיביא להקלה בכאב. היתרון של הרפואה הסינית בפרט, ורפואה משלימה בכלל הוא היכולת והניסיון להבין מדוע הופיע התופעה מלכתחילה. לכן, חלק ניכר מהטיפול, בעיקר בתחילת התהליך יהיה אבחון מעמיק בראי הרפואה הסינית שינסה להבין היכן הופר האיזון הפנימי בגוף שהוביל למיגרנה.

גורמים שעלולים להביא להתפרצויות מיגרנה הם: סביבת עבודה לחוצה, חשיפה גבוהה למסכים, גם מצבים אמוציונליים משברים ותקופות אישיות לחוצות, כעסים ופחדים יכולים להוות טריגר למיגרנה. גם תזונה לא מאוזנת או צריכה מוגברת של מזון עתיר שומן, מוצרי חלב, אלכוהול ועוד נמצאת ברשימה השחורה.

אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)

איתור האיברים המקושרים להתפרצויות הכאב – כדי שניתן יהיה להתאים את תוכנית הטיפול יש קודם לאבחן איזה איבר סובל מחוסר איזון – כך על פי הרפואה הסינית. תקיעות במרידיאן (מסלול אנרגיה) הכבד למשל מביאה כאבים בצדי הראש, ברקות וטשטוש ראייה. שינויים הורמונליים מביאים להתקפי מיגרנה אצל נשים לפני או בזמן המחזור החודשי, הכאב חל לרוב בבוקר המוקדם או במהלך השינה ונגרם לפי הסיניים כתוצאה ממחסור בדם ובצ'י. איבר נוסף המקושר למיגרנה הוא הקיבה, אם החולשה היא בקיבה נראה מיגרנה שמתבטאת בחלקו הקדמי של הראש.

כיצד נראה הטיפול למיגרנה ברפואה סינית?

כאמור הטיפול יחל תמיד באבחון מעמיק כדי להבין מהם הגורמים להתפרצויות המיגרנה ולאחריו תיבנה לכל מטופלת או מטופל תוכנית טיפול אישית העשויה לכלול אחד או יותר משיטות הטיפול הבאות:

דיקור סיני: דיקור באמצעות מחטים סטריליות ועדינות על גבי ערוצי האנרגיה בגוף כדי להניע דם וצ'י ולשחרר תקיעויות (סטגנציה) באיברי המטרה (הכבד, הקיבה, הכליות ועוד) יסייעו לגוף לשחרר חומרים נוגדי כאב טבעיים כמו סרוטונין ואנדורפינים.

טווינא: הפיזיותרפיה הסינית מהווה טיפול משלים לדיקור, לצמחי המרפא להתאמות התזונתיות. הטווינא מיועדת לפתור מצבים נלווים הקשורים בעיניים סיניות למיגרנה כמו: כאבי מחזור, בעיות שינה, כאבי שרירים ועוד. 

צמחי מרפא: בהתאם לאבחון, ניתן יהיה להתאים אישית פורמולות של צמחי מרפא שיסייעו בתהליך הטיפולי, בין אם מדובר על צמחים המסייעים באיזון הורמונלי, או כאלה המאזנים את פעילות הקיבה, צמחים העוזרים במצבי דחק וסטרס ועוד – הכל בהתאמה אישית על ידי המטפל/ת.

התאמות והמלצות תזונה: למזון שאנו צורכים עשויה להיות השפעה מרובה על ריבוי התקפים של מיגרנה. יש להפחית בצריכה של מזונות מעובדים ומתועשים, כדאי להימנע מאוכל חריף, משוקולד ובננות ומצריכה מרובה של מוצרי חלב. 

הפתחת סטרס: זוהי המלצה כללית לחיים, אך היא נכונה לא רק למיגרנה, אלא לכל מצב רפואי אחר. סביבת החיים הלחוצה האופיינית לישראל של המאה ה-21 פוגעת קשות בזרימת האנרגיה בגוף וגורמת לחום פנימי שעולה אל הראש. נסו להפחית מתחים מחיי היומיום שלכם עד כמה שניתן ואמצו גם שיטות ופעילויות מרגיעות כמו פעילות גופנית מותאמת, יוגה או מדיטציה ועוד. 

סדרת הטיפולים למתמודדים עם מיגרנה אורכת לרוב מספר חודשים, ושיפור ניכר נשאף לראות כבר לאחר מספר שבועות, זאת בהתאם לחומרת הבעיה איתה מגיעים לטיפול. מדיווח של מטופלות ומטופלים לעיתים ההצלחה גדולה יותר ועם היחלשות המיגרנה מבחינים בשיפור גם בתופעות נלוות כמו כאבי מחזור, בעיות שינה ועוד.