בישראל ישנם כ-250,000 אנשים מתמודדי נפש הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות שונות כמו דיכאון - ממנו סובלים כ-10-20% מהאוכלוסייה - סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית, אוטיזם ועוד. חיי היום-יום שלהם מתאפיינים לרוב בקשיי תפקוד, תקשורת, סוציאליזציה והשתלבות בקהילה. הם עלולים להתמודד עם סטיגמה, אפליה ובידוד מהחברה. בזמן מלחמה, האתגרים שלהם מתגברים בגלל החשיפה לאלימות, פחד, אובדן וחוסר יציבות ושליטה.

מהם התסמינים שמתגברים במיוחד אצל מתמודדים בזמן מלחמה? 

אנשים עם קשיים נפשיים עלולים לחוות החמרה בתסמינים הקיימים או הישנות של ההפרעה במהלך מלחמה. הם עשויים גם לפתח תסמינים חדשים כגון הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), הפרעת דחק חריפה (ASD), חרדה, התקפי פאניקה, נדודי שינה, סיוטים, פלאשבקים, דיסוציאציה, תוקפנות, פרנויה, מחשבות והתנהגויות אובדניות. תסמינים אלו עלולים לפגוע ביכולתם להתמודד עם המצב ולסכן את שלומם וביטחונם.

דיכאון, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
דיכאון, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

כיצד נכון לעזור להם?

הדבר החשוב ביותר להדגיש עם אנשים המתמודדים עם קושי נפשי בזמן מלחמה הוא שהם לא לבד ויכולים לקבל עזרה - תמיכה רגשית ומעשית. יש לעודד אותם לבקש עזרה מקצועית משירותי בריאות הנפש או ארגונים המתמחים בסיוע למתמודדים. חשוב עבורם להישאר בסביבת אנשים נוספים- בידוד יכול להרע את מצבם ולהחמיר את תחושת הבדידות. מומלץ אף לשאוף לתמיכה על ידי משפחותיהם, חבריהם ומטפליהם שיכולים לספק להם סיוע רגשי, מעשי וכלכלי. 

טיפולים שעשויים לסייע להם בין היתר כוללים:

תרופתי: בהתאם לאבחנה ולסימפטומים שלהם, אנשים בעלי קושי נפשי עשויים להפיק תועלת מתרופות שיכולות להפחית את מצוקתם ולייצב את מצב הרוח. עליהם להתייעץ עם הפסיכיאטר או רופא המשפחה לגבי התרופה הטובה ביותר עבורם ולעקוב אחר המרשם שלהם בקפידה. הם צריכים גם להיות מודעים לתופעות הלוואי והאינטראקציות האפשריות של התרופות שלהם ולדווח על כל שינוי או בעיה לרופא שלהם.
אנשים שונים עשויים להגיב בצורה שונה לאותה תרופה או טיפול בהתאם למבנה הגנטי שלהם ואחד האתגרים בטיפול במטופלים המתמודדים עם קשיים נפשיים הוא מציאת הטיפול הפסיכיאטרי האופטימלי לכל אדם. כדאי מאוד לעשות בדיקה גנטית המנתחת את ה-DNA של המתמודדים עם קשיים נפשיים כדי לעזור להם למצוא את התרופה היעילה והבטוחה ביותר עבור הפרופיל האישי שלהם.

יש מה לעשות במצב נפשי רע, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)
יש מה לעשות במצב נפשי רע, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)

לא תרופתי: ישנם גם טיפולים לא תרופתיים שיכולים לעזור לאנשים עם קשיים נפשיים להתמודד בזמן מלחמה. אלה כוללים פסיכותרפיה, ייעוץ, קבוצות תמיכה, טכניקות הרפיה, מיינדפולנס, מדיטציה, יוגה, טיפול באומנות, טיפול במוזיקה, טיפול בבעלי חיים ועוד. טיפולים אלו יכולים לעזור להם לעבד את רגשותיהם, להתמודד עם הטראומה שלהם, להפחית את הלחץ שלהם, לשפר את ההערכה העצמית שלהם ולשפר את איכות חייהם.

כמו כן, באופן כללי, חשוב לשמור על שגרה קבועה של אכילה טובה, שינה מספקת, פעילות גופנית והירגעות. ובמיוחד הימנעות מאלכוהול וסמים, מכיוון שהם עלולים להחמיר את הסימפטומים ולהפריע לטיפול.