12 מתוך 13 החטופים שהגיעו ארצה בלילה שבין שבת לראשון, פונו לקבלת טיפול רפואי ונפשי בית החולים ספרא לילדים שבתל השומר. אחד הרופאים שהמתין להם שם הוא ד"ר משה אשכנזי, סגן מנהל בית החולים, שסיפר בשיחה עם מעריב: "מעולם לא נתקלתי בכזה מצב, לא אני ולא הרופאים הוותיקים יותר. גם בספרות העולמית הידע ממש דל בנושא. לכן, כחלק מההיערכות הבאנו את המומחים הכי גדולים בארץ, ישבנו וכתבנו את עקרונות הטיפול בחוזרים מהשבי. תרגלנו את זה ולמדנו מהתרגולים".

ישראלי נוסף בעל אזרחות רוסית שוחרר, החטופים מועברים לצלב האדום | שידור ישיר
חמאס טען שלא מצאו אותה, בתה של רעיה שנחטפה לעזה חושפת: "הפרידו בנינו בשבי"

"לא היה לנו ידע מוקדם על מצבם הרפואי, אך הנחת העבודה היתה שרוב הילדים הינם בריאים לחלוטין", ציין, "עם זאת, התכוננו למספר תרחישים אפשריים. בנוסף, דיברנו גם עם בתי החולים וולפסון ושניידר, שקלטו את השבים הראשונים ארצה, ושמענו את הלקחים שלהם - שהיו מאוד דומים ללקחי את התרגול שלנו". הוא הוסיף: "ניהלנו דו שיח חשוב ופורה". בהמשך הוא שיחזר את הרגעים הראשונים לאחר הגעתם לבית החולים: "זה היה מאוד מרגש - הם התאחדו עם בני המשפחה, וקיבלו זמן ומרחב כדי להצליח ולהנות מהרגעים המרגשים הללו".

החטופים הישראלים לאחר השחרור מהשבי (צילום: אבי אוחיון, לעמ)
החטופים הישראלים לאחר השחרור מהשבי (צילום: אבי אוחיון, לעמ)

בתוך כך, ד"ר אורית טויטו מנהלת יחידת האנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי וולפסון, שנמנתה על הצוות הרפואי הרחב שהמתין לשבות ארצה בליל שישי שיתפה בהכנות לרגעים הדרמטיים. "הציפייה וההכנה התחילו כמה שבועות לפני חזרתן ארצה, והכל נעשה בהכנה ובמחשבה למה אנחנו אמורים להיערך. הייתה המון חשיבה של הצוות הרפואי על תרחישים רבים שאנחנו עלולים להיתקל בהם הן מבחינה נפשית והן מבחינה רפואית", סיפרה.

היא הוסיפה: "היינו בציפייה דרוכה ובכוננות קריאה בכל רגע נתון בימים האחרונים, וגם ביום שישי. כשהן הגיעו סופסוף לבית החולים, הייתה המון התרגשות של השבות, של משפחותיהן וגם שלנו הצוות הרפואי. היו הרבה דמעות של התרגשות ושמחה וגם דמעות של עצב, שכן היו נשים שגילו שאיבדו את יקיריהן. בקרב חלק מהנשים ראינו יציאה מאיזון של מצבים כרוניים ובעיות תזונתיות ורפואיות מסוגים שונים שנדרשנו לטפל. המטרה שלנו הייתה להעניק להם מעטפת חמה עם השלמה של כל הצרכים שלהן כמו למשל משקפיים, הליכונים ומכשירי עזר".