רק 41% מבני 65 ומעלה התחסנו בחורף הנוכחי נגד שפעת, מול כ-49% מאוכלוסייה זו בעונה שעברה. כך נחשף היום (שני) בדיון ועדת הבריאות. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) הדגיש כי שפעת עלולה להעמיס על בתי החולים, לכך משמעות מסוכנת בזמן מלחמה. הוא קרא למשרד הבריאות לתמרץ את קופות החולים לרכוש כבר כעת את חיסוני השנה הבאה, המעודכנים יותר ולעודד את האוכלוסייה-שבסיכון להתחסן. 

פסיכולוגית על טראומת בשבי: אביגיל עלולה לסבול מההשלכות כל חייה

על פי הד"ר רוני בלנק, חוקר במרכז המידע והמחקר של הכנסת, בחורף הקודם היו בישראל 7,287 חולים מאושפזים מאומתים לשפעת ונפטרו 266 (כ-3.6% מכלל המאושפזים המאומתים). כ-80% מהנפטרים היו בגיל 65 ומעלה, כאשר התחסנות מוקדמת היא דרך יעילה להימנע מהידבקות בשפעת, וכיוון שהמבנה הגנטי של נגיפי השפעת משתנה יש להתחסן מדי שנה.

לפי המרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן בארצות הברית יעילות החיסונים במניעת תחלואת שפעת נעה בין כ40%- ל-60% באוכלוסייה הכללית, בתנאי שהחיסונים הזמינים תאמו לנגיפי השפעת הנפוצים. היעילות תלויה גם בגורמים נוספים ובהם גיל המתחסן ומצבו הבריאותי. יעילות החיסונים יאמנם יורדת בקרב בני 65 ומעלה, אך היא עדיין משמעותית.

בחורף הנוכחי עומד שיעור ההתחסנות על 10.4%, ובקרב בני 65 ומעלה – כ-41%, ירידה משמעותית ביחס להתחסנות בחורף הקודם, שהייתה כ-49%. הוא תהה האם לקופות החולים יש את כוח-האדם הנדרש לביצוע חיסונים, לאור המלחמה, וכיצד מחוסנים המפונים הנמצאים במקום עם מקדם-הדבקה גבוה - כמלונות. 

נחי כ"ץ, מנכ"ל קד"ם המייצג את בתי הדיור המוגן, הזהיר מחוסר-הנגישות המספיק לביצוע החיסון, ואילו פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל ביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, ציין את המחויבות ליזום חיסון המוני, כיוון שהציבור "עייף" מחיסוני הקורונה, ולא מודע דיו מעצמו לסיכון בשפעת.

ליאור ברק, סמנכ"ל משרד הבריאות, השיב כי חיסוני השפעת נמצאים בסל התרופות, וכי המשרד תומך תקציבית בקופות החולים – כדי שלא יגבו השתתפות-עצמית מהמחוסן. המשרד מעודד ומתמרץ את הקופות לחסן גם אוכלוסיות-שאינן-בסיכון, ומוקדם ככל הניתן.

המשרד מממן את החיסון ב-150 מיליוני ₪ לכל האוכלוסייה, וכל הקופות עוברות בין המלונות ומציעות למפונים להתחסן. ד"ר רועי סינגר, מנהל האגף לאפידמיולוגיה במשרד, הוסיף כי החיסון הנוכחי עדיין סביר, ואילו הפרופ' גליה רהב, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, טענה מנגד כי מומחים רבים בעולם ממליצים כבר על החיסון החדש, ומדינות רבות כבר משתמשות בו.

אודי עידן, אחיו של צחי השבוי עדיין בידי החמאס ושבתו נרצחה על-ידם, הזהיר בדיון כי מצב החטופים שנותרו קשה מאד, וכל יום עלול להחמיר את מצבם.

פרופ נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת בן גוריון וראש תחום מדיניות בריאות, מרכז טאוב: "אמרתי שיש ירידה בשעורי התחסנות שנובעת עוד מימי עייפות הקורונה ועכשיו עייפות המלחמה והעיסוק ביומיום המיידי, שצריך ניידות חיסונים והרבה יותר אקטיביות וגם להכניס לסל את החיסון שאושר לזקנים של מינון גבוה שהוכח בודאות שהוא יעיל יותר בגיל המבוגר".