"בשלב הזה של המלחמה, אנשים רבים מרגישים תחושות שונות: שמחה ותקווה, כאשר מתבשרים על חזרתם של השבים ארצה משבי החמאס, ולצידן דאגה לאלה שטרם שבו, כמו גם מתח, אבל ועצב על אובדנים שנחוו", מתריעות קרן קליגר סולומון, יעל מועלם ויעל וייסבך ענבר – פסיכולוגיות בכירות בשירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה.

פסיכולוגית על טראומת בשבי: אביגיל עלולה לסבול מההשלכות כל חייה
מתח וחרדה משפיעים על השיער שלכם: כך תטפלו בשש תופעות נפוצות

"מידת הפגיעה והשלכות המלחמה משתנות ממשפחה למשפחה, וכך גם רמות החשיפה למידע. בימים אלה, כולנו חווים את המלחמה ונחשפים למידע ברמה כזו או אחרת, המגיע באופנים שונים - בחדשות, בשלטים עם תמונות החטופים ברחבי העיר, בהיכרות עם אנשים שנפגעו או מגויסים כעת, ובהתעדכנות יומית לגבי השבים שחזרו ובחטופים שעדיין שם", הם ציינו. 

לדבריהן, ילדים רבים כבר מודעים כעת לסוגיית החטופים, מתוך שיח עם חבריהם לכיתה או לגן, משיטוט בעיר או משיחות המבוגרים סביבם. "במידה שילדכם נחשפו לסוגיית החטופים ומודעים לתהליך שובם ארצה, חשוב לשוחח על הנושא ולא להשאירם לבדם עם מידע בלתי מתווך", הן ממליצות – "כמו תמיד, חשוב להיות קשובים לשאלות הילדים ולהבין מדבריהם כיצד הם מבינים את המצב".

עוד הן ממליצות להימנע מלהציף את הילדים במידע מעבר לידוע להם. "יש צורך לתווך ולארגן את המידע ששמעו באופן בהיר ולאפשר מסר של חיזוק, עזרה ,הגנה ותקווה", הן מסבירות.  

"בשלב זה - אם הילד נחשף לסוגיית החטופים, על מנת לחזק את הביטחון ולהוריד את הבלבול, חשוב לשוחח עמו על כך אופן ישיר", הן ממליצות עוד – "אחרי בירור מה הילד יודע, יש לחזור ולספר במונחים פשוטים תוך שמירה על נרטיב המתייחס למה קרה, מה קורה עכשיו וכולל תקווה לעתיד". 

עוד הן מסבירות כי ניתן לומר (בהתאם לגיל ולהבנה של הילד) שהמלחמה התחילה בחג שמחת תורה, בתחילת המלחמה המחבלים מעזה לקחו איתם לעזה ישראלים ושמו אותם בשבי. 

"הצבא והחיילים שומרים עלינו עכשיו ואנשים רבים במדינת ישראל ומחוצה לה - עובדים מאוד קשה להחזיר אותם הביתה. כבר עכשיו חלק מהם מתחילים לחזור, הם מקבלים תמיכה ועזרה, ואנחנו נלחמים כדי שכולם יחזרו הביתה", הן ממליצות עוד, "בשלב זה ניתן לעצור, ולראות מה הילד חושב או מרגיש. שימו לב לא להציף את הילדים בפרטי מידע או בתמונות וסרטונים, עבור הילד הם עשויים להיות מציפים. כדאי לאפשר להם שאילת שאלות נוספות במידה שיש".

הן מציינות, כי ניתן במסר מחזק, הן ביחס לילד בבית (המבוגרים בישראל-המדינה, הצבא ואנחנו ההורים שומרים עליך כעת), והן ביחס לחטופים. "אנחנו עוזרים, מלווים ותומכים במי שחזר ובמי שנמצא כאן, ואנחנו מתפללים, מקווים ועושים כל מה שביכולתנו כדי שכולם יחזרו בקרוב הביתה בריאים ושלמים", הן מסבירות.

הן מדגישות כי במידה ובתקופה הקרובה, ובתקופת המלחמה בכלל עולים קשים רגשיים או התנהגותיים חריגים בבית, ניתן להתקשר ליעוץ און ליין של כללית, הזמין במשך השבוע.