"ערכה הקלורי של סופגנייה בסיסית שווה ל-400 קלוריות. סופגנייה עם תוספות נוספות, כגון שוקולד, בתוספת קצפת, ריבת חלב, או מספר תוספות מעלים עוד את הערך הקלורי שיכול לעלות עד ל-800-600 קלוריות", מתריעה מריאנה אורבך, מנהלת המחלקה לתזונה ודיאטה בשירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה.

מצעד הסופגניות: טעמנו בשבילכם וזה מה שחשבנו

"ערכה הקלורי של לביבת תפוחי אדמה שווה לכ-200-150 קלוריות", היא אומרת עוד וממליצה על שורת דרכים לתזונה נכונה לקראת חנוכה: "חנוכה מתקרב ועמו גם מתקפת הקלוריות ניתן לצמצם משמעותית את כמות הקלוריות ע"י אפיית הלביבות והסופגניות במקום טיגונם", היא אומרת ומפרטת את ערכן הקלורי של הלביבות והסופגניות:

לביבת תפוחי אדמה: 150 – 200 קלוריות.

סופגנייה עם מלית של ריבה: 400 קלוריות.

סופגנייה עם תוספות נוספות כגון: שוקולד + ריבת חלב + קצפת – כ-600 קלוריות ויותר. (תלוי בגודל הסופגנייה ובמספר התוספות). "חנוכה הוא חג העשיר בשמן", היא מציינת – "רוב מאכלי החג כלביבות וסופגניות הנן מאכלי חג המטוגנים בשמן רב וכידוע, כל מאכל מטוגן מכיל ערך קלורי גבוה בהרבה לעומת אותו מאכל אפוי וזאת בגלל הטיגון בשמן".

אורבך ממליצה, לא להתנזר לחלוטין מלביבות וסופגניות, אבל לדבריה, ניתן לצמצם בחצי את כמות הקלוריות על ידי הכנת הלביבות והסופגניות באמצעות אפייה.

לדבריה, לביבה שווה לשתי פרוסות לחם (ניתן בארוחה המכילה לביבה להשמיט את הפחמימות האחרות).

"בכדי לקצץ במספר הקלוריות, אכול רבע או חצי סופגנייה", היא ממליצה עוד – "טיגון (הלביבות או הסופגניות) בשמן עמוק עדיף על פני טיגון רגיל (במחבת) משום שהטיגון בשמן עמוק גורם  לספיגת שמן קטנה יותר לעומת הטיגון הרגיל".

לדבריה, בזמן הטיגון של הלביבות/ הסופגניות. השמן חייב להיות מספיק חם. שמן שאינו חם מספיק, נספג בכמות גדולה יותר.

לאחר הטיגון של הלביבות או הסופגניות, מומלץ לספוג את שאריות השמן בנייר סופג ולהפחית בכך את כמות הקלוריות.

בתוך כך, יעל חן-רביע, דיאטנית בכירה לילדים ונוער בשירותי בריאות כללית מפרטת את היתרונות הבריאותיים שיש לשמן הזית להציע ושבזכות מומלץ לשלבו בתפריט התזונתי:

"שמן זית הוא השמן המומלץ בדיאטה הים תיכונית, שידועה ביתרונות לשמירת אורח חיים בריא ומניעת תחלואה", היא מסבירה – "הוא נחשב לאחד השמנים הבריאים ביותר משום שמכיל אחוז גבוה של חומצה אולאית (אומגה 9)  - חומצת שומן חד  בלתי רוויה שתורמת להפחתת ה"הכולסטרול הרע" ומכאן להפחתת תהליכי חמצון".

לדבריה, מחקרים ארוכי טווח מצאו קשר בין צריכה קבועה של  שמן זית והפחתת הסיכון למחלות לב ותמותה ממחלות לב.

נמצא קשר בין צריכתו להפחתת  לחץ דם גבוה, שבץ מוחי וכולסטרול בדם", היא מסבירה – "ברפואה העממית מיחסים לו מגוון שימושים והשפעות – הקלה במקרים של בעיות עיכול כעצירות , שמירה על בריאות העור והשיער, הרגעת כאבי מפרקים ועוד". 

עוד היא אומרת, כי שמן הזית עשיר בפוליפנולים, וויטמין E ,נוגדי חמצון שתורמים להגנה ופעילות תקינה של תאי הגוף. "שמן הזית תורם לספיגת ויטמינים מסיסי שומן מהמזון", היא מבהירה – "שמן זית ניתן להפיק בכבישה קרה לעומת הפקת שמנים בחימום וזיקוק בטמפרטורות גבוהות ולכן ההרכב התזונתי נשמר. סוגי שמן זית ואיכותם נקבעים לפי דרגת החמיצות של השמן. ככל שדרגת החמיצות נמוכה יותר, כך איכות השמן גבוהה יותר". לדבריה, שמן זית "כתית מעולה" הוא המומלץ ביותר. דרגת החמיצות שלו מוגדרת עד 0.8%. בשמן זית "כתית" דרגת החמיצות בין 0.8%-2%.

"שמן זית מזוכך הוא בעל האיכות הפחותה מבניהם משום שעבר תהליכי זיכוך להורדת רמת החמיצות. חשוב לאחסנו במקום מוצל ובקבוק כהה מומלץ לשלב את שמן הזית בסלטים טריים של ירקות ולא רק, אלא גם בסלטי קטניות ודגנים אפשר להוסיף לשמן זית בבקבוק רוזמרין, שיני שום וגרגירי פלפל  לארומה וטעם מיוחדים מומלץ להכין רטבים וממרחים עם שמן זית למשל רוטב פסטו, רוטב עשבי תיבול לפסטה", היא אומרת. עם זאת, חשוב לציין כי בכל 10 מ"ל שמן זית יש כ-90 קלוריות. לפיכך, חשוב לצרוך במידה בשילובו במאכלים.