התנדבות מרגשת למען התינוקות: מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל התנדבו מאות נשים לתרום חלב אם למען פגים וילודים שאימהותיהם אינן יכולות להניק. חלב האם ידוע כמזון הטוב ביותר עבור התינוק, לפחות בחודשים הראשונים לחייו. מנות החלב מועברות מהתורמות לנשים לאחר בדיקות קפדניות.

זריקת ההרזיה היעילה ביותר בדרך לישראל - וזה יהיה מחירה | פרסום ראשון
לקראת שנה"ל האקדמית: פטריות המרפא שיעזרו לכם להצליח בלימודים

מנתוני סיכום שנת 2023 של מגן דוד אדום עולה כי הבנק הלאומי לחלב האם סיפק בשנה האזרחית החולפת כ-2,900 ליטר חלב לפגים נזקקים בפגיות ולכ-30 תינוקות שהתייתמו, שאימהותיהם נחטפו או נפצעו או לתינוקות של אימהות שגויסו לצה"ל. 

בשנת 2023 הצטרפו לבנק כ-700 תורמות חלב חדשות שעומדות בסטנדרטים הקפדניים כדי לספק חלק בטוח לפגים, כ-450 תורמות מתוכן הצטרפו בתקופת מלחמת חרבות ברזל.

היוזמה להקמת בנק חלב האם בישראל החלה בנובמבר 2017, כשמשרד הבריאות נעתר לבקשת מד"א להקמתו. זאת לאחר שישראל הייתה אחת המדינות הבודדות ב-OECD שלא הפעילה בנק חלב אם לאומי. בארה"ב בלבד קיימים 26 בנקי חלב אם, ועל פי ההערכות כ-25 מיליון ליטר חלב אם מסופקים לנשים האמריקניות בשנה. בנק חלב אם קיים גם ברוב מדינות מערב אירופה.

חלב אם מכיל מעל מאה מרכיבים שתעשיית הפורמולות אינה מסוגלת לשכפל. כך למשל, חלב אם מלא בנוגדנים המגנים על התינוק מפני מחלות ומסייעים לבניית מערכת החיסון. וישנם הבדלים נוספים - הפורמולות עשירות יותר בחלבון בהשוואה לחלב אם, בעוד שהחלבון בחלב אם מתעכל טוב יותר בתינוקות. 

חלב אם עשיר יותר בפחמימות מאשר פורמולות, ובעל כמות גבוהה יותר של הסוכר לקטוז המצוי בכמויות קטנות יותר בחלב פרה. מינרלים כמו ברזל נמצאים בכמויות קטנות יותר בחלב אם מאשר בפורמולה. עם זאת, המינרלים בחלב אם נספגים טוב יותר בתינוק. הבדלים אלה, כך סבורים מומחים, גורמים לשינוי בגדילת אוכלוסיות החיידקים במעיים, והתוצאה היא יציאות קשות יותר בילדים הניזונים מפורמולה בהשוואה לאלה הניזונים מחלב אם.

וכך מתבצע הליך התרומה: נשים מיניקות שהתינוק שלהן מתפתח היטב ועולה במשקלו, ומייצרות חלב בכמות מספקת, יפנו לבנק חלב האם. הן תוזמנה לראיון רפואי קצר, בדיקות דם לאיתור מחלות זיהומיות ובהן בדיקת דם ל-HIV הפטיטיס B והפטיטיס C.

הנשים שנמצאו בריאות יקבלו ערכות לשאיבת חלב. השקיות אליהן יישאב החלב יוקפאו עד לאיסוף המנות על ידי ניידת מד"א. מנות תקינות יאוחסנו בהקפאה ויועברו תוך מקסימום 3 חודשים לתינוק הזקוק לחלב אם.

"המחשבה לתת לתינוק חלב של אימא כשהאם נעדרת, חשובה לא רק להזנה שלו אלא גם מהווה נתינה מרגשת לתורמת עצמה" אומרת ד"ר שרון ברנסבורג-צברי, מנהל הבנק הלאומי לחלב אם של מד"א, "מאז הלחימה אנחנו מוצפות בפניות ומתרגשות מאוד מרוח ההתנדבות. נשים אחרי לידה שיש להן תינוק משגשג וייצור החלב שלה תקין, מוזמנת ליצור קשר דרך אתר מגן אדום".