אם הילד מנוזל ומשתעל – אתם כבר לא חייבים להיעדר מהעבודה בהכרח: ההסתדרות הרפואית פרסמה מסמך הנחיות חדש הקובע מתי ניתן להחזיר ילד חולה לגן ולבית הספר. המסמך מדגיש שההנחיות מתייחסות רק לילדים שחשים בטוב למרות התסמינים הרפואיים, אך מחדש בכך שמעתה גם בעת מחלות זיהומיות קלות אין מניעה מהילד לשוב למוסד החינוכי.

לפני החיסול: כך סאלח אל-אערורי חלם "להפיל את ממשלת הימין המלא בישראל"
בישראל מעריכים: חיסול אל-עארורי סיכל עסקה לשחרור חטופים

את ההנחיות החדשות כתבו המומחים ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות פרופ' אפי בילבסקי, ד"ר אלכס גורי, ופרופ' גליה גריסרו. המסמך הוא עדכון של חוזרים והנחיות שכבר פורסמו בעבר, וכעת הותאמו להתפתחויות עולם הרפואה ולהמלצות האחרונות בספרות הרפואית העולמית.

ההנחיות קובעות כי על מוסדות הלימוד להקפיד על חינוך להיגיינה אישית בדגש על רחיצת ידיים, נקיון ותברואת המזון. על ההורים להקפיד על חיסוני השגרה שניתנים במועדם ללא דחיות או פיצולים, כולל חיסוני השפעת הניתנים היום גם בבתי הספר, וחיסוני הקורונה. הצוותים החינוכיים נקראים להקפיד על ביצוע החיסונים שניתנים בבתי הספר, ולהדגיש את חשיבותם גם בפני ההורים.

בראש המסמך החידוש שקובע שמחלות חורף הכוללות נזלת, כאב גרון, שיעול קל או דלקת אוזניים ושאינן מלוות בחום אינן מחייבות היעדרות ממוסד הלימודים, כל עוד הילד חיוני פעיל ועירני. המומחים מסבירים ששיעול קל הוא כזה שאינו מלווה בהתקפים תכופים או ממושכים, לא גורם להאדמה או הכחלה, אינן גורם להקאות, ולא מלווה בנשימה מהירה או קוצר נשימה.

הורים רבים מכירים גם את התופעה שבה גננות דורשות לשלוח את הילד לביתו וקוראות להורים לאסוף אותו בשל דלקת עיניים. ההנחיות קובעות בדומה להנחיות מהעבר, כי דלקת קלה של העין שאינה מלווה בהפרשות או כאבים בעין, ללא נפיחות בעפעפיים וללא חום, אינה מצריכה שחרור הביתה. 

מעתה גם פריחה שאינה מלווה בחום, אינה מתפשטת ואינה מלווה בשינוי בהתנהגות של הילד מאפשרת להמשיך ולפקוד את המוסד החינוכי. גם במקרה של זיהומי עור מסוימים כמו הזיהום "אימפטיגו" ניתן להמשיך בטיפול האנטיביוטי, לכסות את הנגע ולהחזיר את הילד מיד לאחר תחילת הטיפול למסגרת החינוכית.

המסמך עוד קובע שכינים אינן מצריכות הרחקה ממסרת הלימודים: אם נראו כינים, יש להמליץ להורים על טיפול וסירוק יומיומי, וחזרה ללימודים עם תחילת הטיפול. גם מצבים שכיחים כמו הרפס, הדבקה בתולעים, נגעים מסוג "מולוסקום קונטגיוזום" העלולים להישאר על העור חודשים ארוכים, וילדים החשים בטוב תחת טיפול אנטיביוטי ואינם סובלים עוד מתסמינים – יכולים לשוב לגן או לבית הספר. 

מנגד קובעות ההנחיות כי יש להוציא ילדים ממוסדות החינוך ומעונות הילדים עד ההבראה במקרה של מחלה שמונעת מהילד להשתתף בנוחיות בפעילות המוסד החינוכי, מחלה הדורשת מהצוות לטפל בילד במידה כזו שתיפגע ביכולת להמשיך ולטפל בשאר הילדים, או ילדים עם תסמיני מחלה מובהקים שכוללים חום  גבוה, קשיי נשימה, סימני התייבשות, כאבים, ישנוניות, אפטיות, אי שקט או בכי מתמשך ללא הסבר.

לא חייבים להיעדר מהעבודה (צילום: istockphoto)
לא חייבים להיעדר מהעבודה (צילום: istockphoto)

ההנחיות כוללות גם עדכון לגבי מחלות ספציפיות נוספות:

אבעבועות רוח: יש להוציא את הילד מהמוסד החינוכי עד שכל הנגעים יבשים, לרוב תוך שישה ימים מהופעת הפריחה.

קורונה: הילדים יכולים לחזור למסגרת 24 שעות לאחר שהחום חלף.

מחלת הפה והגפיים: מומלץ להוציא את הילד מהמסגרת עד חלוף החום והריור והילד שותה ואוכל היטב, גם אם הפריחה האופיינית למחלה נמשכת. 

דלקת שקדים: אם נמצא החיידק סטרפטוקוק A במשטח גרון ביתי או בקופת החולים, יש להוציא את הילד מהמוסד החינוכי עד שאין לו חום במשך 24 שעות לפחות, ועד שיחלפו לפחות 12 שעות מהתחלת טיפול אנטיביוטי מתאים. אם הדלקת אינה בשל החיידק סטרפטוקוק, והילד חש בטוב, ללא חום, שותה היטב ומתפקד כרגיל, אין מניעה להמשיך בלימודים.

הקאות: יש להוציא ילד מהמסגרת החינוכית אם הקיא פעמיים או יותר תוך 24 שעות, אלא אם רופא החליט שההקאות אינן תוצאה של מחלה מידבקת ושהילד אינו בסכנת התייבשות.