הצלת חיים בצל המלחמה: בשנת 2023 נרשם שיא במספר חותמים על כרטיס אדי לתורמי איברים. מסיכום הנתונים של המרכז הלאומי להשתלות עולה שבשנת 2023 חתמו על הסכמה 39,020 ישראלים, לעומת 20,789 איש בשנת 2022. שיא נרשם במספר תורמי הרקמות, רובן מלוחמים שנפלו בלחימה.

הממשלה מתפרקת? גנץ ואיזנקוט נעדרו מישיבת הממשלה - וזו הסיבה
"מבין שאני מכונת הרעל": המהפך של אחד ממובילי המחאה נגד הרפורמה

מאז השבת השחורה שיעור ההסכמה לתרומת איברים הגיע ל-85%, לעומת ממוצע הסכמה לתרומת איברים בשנים האחרונות שעמד על כ-60% בממוצע. מספר ההשתלות דומה לזה של השנה שעברה, כשברקע דווקא חל גידול במספר הממתינים להשתלה בשל גידול מספר החולים החדשים שהצטרפו לרשימה: 815 איש ממתינים כיום להשתלה, לעומת 778 בשנה שעברה. 77 חולים נפטרו בעודם ממתינים להשתלה. 

מהנתונים עולה שחלה עליה קלה במספר המשפחות שנענו לפניה לתרום איברים: 107 לעומת 102 איש הסכימו לתרום את איברי יקירם שנפטר. בזכות תוכנית קדימות בתור לחותמים על כרטיס אדי, קיבלו 147 ממתינים להשתלה קדימות, ועוד 14 איש קודמו בתור להשתלה בזכות תרומה בפועל מתורם מת או חי של קרוב משפחתם.

עליה נרשמה גם בתרומות רקמות: 1,167 איש קיבלו בחזרה את מאור עיניהם בזכות תרומות קרנית, לעומת 993 אשתקד. 16 איש תרמו אונת כבד מתורם חי, לעומת 7 בשנה שעברה. בוצעו 86 תרומות עור למטופלים שסובלים מכוויות נרחבות. 70 חולי לב בהם גם ילדים זכו למסתם חדש בזכות תרומה, ובנוסף בוצעו 44 תרומות עצם או גיד.  

במרכז הלאומי להשתלות מדווחים גם על עליה בשיטת "השתלות כליה בהצלבה" בה מתבצע מעין מעגל תרומות – בן משפחה של ממתין להשתלה תורם לאדם אחר שבן משפחתו תורם אף הוא לממתין עצמו. בתוכנית זו בוצעו 61 השתלות בהצלבה בהשוואה ל-47 בשנה החולפת. 

השתלות בהצלבה בוצעו גם אל תורמים וממתינים מעבר לים: התוכנית מאפשרת למצוא זוגות של תורם ונתרם מקרב בני משפחה שלא נמצאה ביניהם התאמה ומתורמים אלטרואיסטים שנרשמו ישירות לתוכנית ההצלבות דרך המרכז להשתלות. הצלבה ראשונה כזו בוצעה עם קפריסין, והצלבות חוזרות בוצעו עם איחוד האמירויות ועם צ'כיה. 

"מאז השבת השחורה הייתה תקופה עמוסה ואינטנסיבית בתחום ההשתלות בישראל", אמר פרופ' רפי ביאר יו"ר ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות. "לא מעט מאנשי צוות בית החולים יצאו למילואים, אחרים נדרשו למלא מקום ביחידות עמוסות, ולמרות זאת צוותי ההשתלות עמדו בכל המשימות וכל ההשתלות בוצעו במועדן ובתנאים הנדרשים והמקובלים".

"שלושת החודשים האחרונים מאז פרוץ המלחמה הרחיבו את הנתינה והערבות הדדית בקרב הציבור הרחב", אמרה ד"ר תמר אשכנזי מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, "אלה התבטאו גם בשיאי חתימות על כרטיס אדי, וגם בשיעורי הסכמה גבוהים לתרומת איברים ורקמות, מקרב משפחות חללים ומקרב משפחות תושבי המדינה כאחד. אני מצדיעה למתאמות ההשתלה שטיפלו והכילו מצבים רגשיים שטרם פגשנו בעבר".

דבורה שרר (צילום: ללא)
דבורה שרר (צילום: ללא)