זה אחד החששות המרכזיים של כל אדם שמגיע לפאתי המיון ומתבשר כי המחלה חמורה ועליו להישאר לאשפוז: מזה מספר שנים ישראל מאפשרת אשפוזי בית למבוגרים, ועתה השירות ינתן גם לילדים. מסמך הנחיות חדש שנכתב בהסתדרות הרפואית קובע כיצד זה יתבצע הלכה למעשה, ולאחר פיילוט מוצלח בבית החולים לילדים שניידר, גם בית החולים רמב"ם יוצא לדרך עם אשפוזי הבית לילדים.

"הם בסכנת חיים מיידית": אלה המחלות הכרוניות של החטופים בעזה | בלעדי
עלייה חדה בהפרעות חרדה מה-7.10: "במצב הנוכחי, היצע המטפלים הוא בעייתי"

ישראל בין המדינות הבודדות בעולם שמבצעות באופן שוטף אשפוזי הבית למבוגרים. בתקופת הקורונה הגיע שיעור אשפוזי הבית לשיא, שעה שמחלקות בתי החולים היו עמוסות עד אפס מקום. אשפוזי הבית מאפשרים להמשיך בטיפול עבור מטופלים יציבים, לתת להם תרופות לווריד, להמשיך בניטור של לחץ הדם הדופק והאק"ג, כשאחת ליממה מגיעה הביתה אחות שמוודאת שהטיפול מתבצע כהלכה, ורופא שנמצא בקשר שוטף עם החולה.

אשפוזי הבית במבוגרים מתבצעים בהצלחה גדולה, וקופות החולים אף מעודדות את הרופאים לאפשר אותם במידה שהמצב הרפואי אינו קריטי, החולה לא צפוי להידרדר, וקיימת תמיכה מסביב של בני משפחה שיכולים להשגיח על החולה ולסייע לו בטיפול. האשפוזים הללו גם חוסכים כסף רב למדינה, מפנים מיטות במחלקות, מונעים הידבקות בזיהומים בחיידקים ונגיפים ומפחיתים משמעותית את העומס על צוותי הרפואה. 

מחקרים בעולם כבר הראו את יתרונות אשפוזי הבית ויעילותם. מחקר שנערך באנגליה בקרב 399 ילדים השווה בין בית חולים מסורתי לאשפוז ביתי במספר מחלות נפוצות כמו ברונכיוליטיס, אסתמה והתייבשות, והראה שיעילות אשפוז הבית שוות ערך ליעילות האשפוז במחלקה, ובתוך כך הן המטופלים והן ההורים היו מרוצים מהתהליך ודיווחו על העדפה לאופציה הביתית. התוכנית הזו נמשכת שם גם היום. במחקר בריטי אחר 90% מההורים ו-63% מהילדים ציינו העדפה ברורה לאשפוז הביתי, תוך תפיסה שהילדים מתאוששים מהר יותר בסביבה נוחה. תוצאות דומות עלו ממחקרים נוספים שנערכו גם בספרד. 

מסמך הנחיות חדש של ההסתדרות הרפואית שהופץ כעת לרופאים, קובע כיצד יתבצע המהלך: אשפוז הבית יתאים על פי ההנחיות לילדים בין גילאי חצי שנה ל-18, על פי בקשת ההורים, ובתנאי שקיימת תמיכה משפחתית רציפה כולל מטפל עיקרי נוכח, אפשרות לתקשורת זמנית ומהירה בין הורי הילד למוסד הרפואי האחראי על האשפוז, וקרבה גיאוגרפית של בית המטופל לאחד מבתי החולים במרחק של עד 30 ק"מ ולא יותר משעה של נסיעה.

המצבים שנקבעו כמתאימים לאשפוז הביתי כוללים דלקות ריאה, אסתמה או מצוקה נשימתית כשרמת רוויון החמצן (סטורציה) היא מעל 90%, במקרה של דלקות בדרכי שתן, זיהומים בעור וברקמות הרכות כדוגמת צלוליטיס, גסטרואנטריטיס, זיהומי שלד המצריכים קבלת תרופה לווריד, או טיפולים במחלות כרוניות שונות. 

אשפוז הבית לא יתאים כשיש חשד להזנחה או אלימות במשפחה, כשהתנאים הסניטריים בבית ירודים, כשאין אבחנה ברורה למצבו של הילד, כשיש צורך בבדיקות דם תכופות, במצב רפואי מסכן חיים כשקיימת סכנת הידרדרות, אי יציבות של מערכות הגוף, או במצבים פסיכיאטריים אקוטיים כמו חשש לאובדנות או מצב פסיכוטי.

בית החולים שניידר היה הראשון שהחל באשפוזי הבית בתקופת הקורונה, ולאחר הצלחת הפיילוט שם, המשיך בית החולים במתן השירות הזה. כעת יוצא לדרך פיילוט אשפוז ביתי עבור ילדים גם בבית החולים רמב"ם בשיתוף מכבי במסגרתו יועברו לאשפוז ביתי מטופלים שמצבם הרפואי מאפשר זאת. הילד ימשיך לקבל ליווי רפואי רצוף של הצוות הסיעודי של קופת החולים מכבי שיערוך ביקורים החל מרגע האשפוז ועד ההחלמה, ובנוסף רופא המחלה מבית החולים לילדים בו אושפז המטופל הצעיר, ימשיך לעקוב אחר החולה בשיחת טלפון או בשיחת וידאו.

"אשפוז בית, למי שמתאים להתוויות הרפואיות הוא בשורה גם לילד החולה, גם למשפחתו וגם לבית החולים" אומרת ד"ר ורדית גפשטיין, סגנית מנהלת בית החולים רות לילדים ברמב"ם "אשפוז ילד גם של מספר ימים מוגבל במחלקה בבית החולים עשוי להיות אירוע לוגיסטי מורכב למשפחה. אשפוז ביתי מאפשר לא רק להפחית מהעומסים על בתי החולים, אלא מעניק לילד סביבה מוכרת עם פחות סיכון להדבקה בזיהומים, וחזרה מהירה יותר לשגרה המוכרת".