אין כל הוכחה לכך שזריקות הרזיה גורמות למחשבות אובדנות או התאבדויות: כך קובע הערב (ה׳) מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA לאחר סקירה ראשונית של הספרות הרפואית. קביעת המינהל באה בעקבות דיווחים על קשר לכאורה בין הזריקות למטופלים שביקשו לשים קץ לחייהם או עשו זאת בפועל.

זריקת ההרזיה היעילה ביותר בדרך לישראל - וזה יהיה מחירה | פרסום ראשון

בהחלטתו קבע ה-FDA כי על סמך בדיקתו, לא קיים קשר ברור בין תרופות ההרזיה למחשבות אובדנות או התאבדויות. המינהל עוד קבע כי על רופאים לעקוב אחר מטופליהם הנוטלים את זריקות ההרזיה וסובלים מהחמרת דיכאון, מחשבות אובדנות או שינוי חריג בהתנהגות.

הזריקה אוזמפיק, שמיועדת לטיפול בסוכרת ושמשמשת באופן חריג גם לטיפול בהשמנת יתר, והזריקה וויגובי - מכילות את אותו חומר פעיל: סמגלוטייד. הן פועלות במנגנון משולב של דיכוי תיאבון ושיפור רמות הסוכר והשומנים. חששות מפני דיווחים על מחשבות אובדניות הקשורות לסמגלוטייד הובילו לחקירה של סוכנות התרופות האירופית וה־FDA האמריקאי.

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה בשנה שעברה שה־FDA קיבל 265 דיווחים על מחשבות או התנהגות אובדנית בקרב מטופלים הנוטלים את התרופה סמגלוטייד או תרופות דומות מאז שנת 2010. 36 מהדיווחים האלה מתארים תמותה של המטופלים כתוצאה מהתאבדות או חשד להתאבדות. דיווחים על תופעות לוואי כאלה אינם מוכיחים קשר בין התרופה למקרים עצמם, אך הם אותתו לרגולטורים על הצורך בחקירה. 

ניתוח הרשומות הרפואיות האלקטרוניות של יותר מ־1.8 מיליון מטופלים, שאותו ערכה היצרנית נובו נורדיסק, מצא כי בניגוד לדיווחים, נמצא סיכון נמוך יותר למחשבות אובדניות חדשות וחוזרות אצל המטופלים בזריקות, בהשוואה לאלה המשתמשים בתרופות אחרות לשם ירידה במשקל או לטיפול בסוכרת. 

ממצאי המחקר מומנו על ידי מכון הבריאות הלאומי של ארה"ב ופורסמו בכתב העת Narue. במחקר נסקרו נתונים לגבי 240,258 מטופלים אמריקאים, שקיבלו וויגובי או תרופות אחרות לירידה במשקל, וכמעט 1.6 מיליון עם סוכרת מסוג 2, שקיבלו את הזריקה אוזמפיק או טיפולים אחרים. 

החוקרים מצאו שבמהלך ששת החודשים הראשונים של השימוש, הסיכון למחשבות אובדניות היה נמוך ב־73% אצל המטופלים בוויגובי. אף מטופל בקבוצת הוויגובי לא דיווח על נסיון התאבדות, בהשוואה ל־14 משתמשים בתרופות האחרות. בקרב חולים עם היסטוריה של מחשבות אובדניות, הסיכון למחשבות אובדניות חוזרות היה נמוך ב־56% עם וויגובי מאשר עם תרופות אחרות להורדה במשקל.

דפוסים דומים נראו גם אצל המשתמשים באוזמפיק בהשוואה למשתמשים בתרופות אחרות לטיפול בסוכרת. הממצאים נותרו בעינם ללא קשר למין, גיל או מוצא אתני של המטופלים. 

"הפופולריות העולה של הזריקות להורדה במשקל מחייבת להבין את כל הסיכונים הפוטנציאליים שלהן", אמרה מחברת המחקר ד"ר פמלה דיוויס. "המחקר הראה שבקרב הנבדקים הזריקות לא עוררו מחשבות אובדניות".