לידה היא אחד הרגעים המאושרים בחיי היולדת, אבל עבור נשים רבות מדובר בתקופה קשה שעלולה אף לסכן את חייהן: מחקר חדש מראה שנשים עם דיכאון סביב הלידה נמצאות בסיכון גבוה יותר להתאבדות, במיוחד במהלך השנה הראשונה לאבחנתן. המחקר פורסם בכתב העת הרפואי "בריטיש מדיקל ג'ורנל".

נלחמת בסטיגמה: תוכנית ייחודית לסיוע לאמהות בדיכאון אחרי לידה

דיכאון סביב הלידה מופיע על פי הספרות הרפואית אצל כעשירית מהיולדות, ועד שנה לאחר הלידה. הוא עלול לפקוד כל יולדת בלי קשר לגיל, למוצא או למצב כלכלי. הדיכאון יכול להופיע לראשונה גם בלידה שנייה או שלישית, וגם כאשר אין מצב מצוקה מיוחד והיולדת לא סבלה מעולם מהפרעה נפשית כלשהי. אין זה נדיר לגלות שגם נשים אשר בדרך כלל מתמודדות בהצלחה עם עומס הדרישות בחיי היום־יום, מתקשות להתמודד עם הופעת תינוק בחייהן.

דיכאון סביב הלידה עלול לגרום לתחושת עצבות, ייאוש, חוסר תקווה, התפרצויות בכי, חוסר הנאה, עצבנות, הסתגרות ובדידות, לבעיות שינה, הפרעות בתיאבון, חוסר עניין ביחסי מין, ולעתים גם למחשבות שליליות כלפי התינוק, עד כדי הרצון לפגוע בו. בסיכון גבוה נמצאות אמהות לילד ראשון, נשים ללא מעגל תמיכה, סיבוכים רפואיים סביב הלידה ושל התינוק, הורים צעירים, מחסור בשעות שינה, דיכאון קודם, תינוק בעל צרכים מיוחדים, או אירוע טראומטי מהעבר.

במחקר החדש בחנו מדענים בשוודיה נתונים מהמרשם הלאומי בין השנים 2001־2018 ומצאו 86,551 נשים עם אבחנה של דיכאון סביב הלידה, ועוד כ־850 אלף נשים שלא סבלו מהתופעה. כל הנשים הנבדקות ילדו בערך באותה שנה, וסביב אותה קבוצת גיל. הממצאים הראו שלנשים עם דיכאון סביב הלידה היה סיכון גבוה פי שניים לתמותה מכל סיבה, בהשוואה לנשים ללא דיכאון. סיכון התמותה היה הגבוה ביותר במהלך השנה הראשונה לאחר האבחנה. עוד מצאו החוקרים כי שיעור מקרי האובדנות בקרב הנשים הללו גבוה פי שישה בהשוואה לנשים שלא סבלו מדיכאון. הנשים הללו היו גם בסיכון גבוה פי שלושה למות מתאונה.

"בישראל כמו ביתר מדינות העולם, שכיחות דיכאון במהלך ואחרי לידה היא תופעה משמעותית שעלולה להסתיים גם במחשבות אובדנות. חשוב לזהות בזמן דיכאון סביב הלידה ולתת מענה קהילתי וטיפולי מדויק כדי לצמצם את הסיבוכים, ולהפחית את הסבל והסכנה לאם ולתינוק", מסבירה ד"ר מרים פינק, מומחית לפסיכיאטריה ומנהלת בריאות הנפש בקופת חולים לאומית בירושלים.

"אפשר לסייע לאישה שסובלת מסימני דיכאון במהלך הלידה", מוסיפה ד"ר פינק, "כדאי לשתף את הרופא או האחות במרפאה, ואת הסביבה הקרובה, ברגשות הקשים. חשוב שהאם תקבל עזרה שתאפשר רצף שעות שינה ואכילה מספקת, עזרה עם הילדים האחרים וביצוע פעילויות שיכולות לשפר את מצב הרוח, כמו פעילות גופנית, זמן פרטי למקלחת והתארגנות, וגם שיחה עם חברה. אם מופיעים תסמיני הדיכאון, חשוב לפנות בהקדם לפסיכיאטר לקבלת הערכה ראשונית וטיפול נכון".