אם אתם או ילדיכם מרותקים למשחקי מחשב, שימו לב: סקירה חדשה שסיכמה מחקרים שכללו עשרות אלפי מבוגרים וילדים מרחבי העולם הראתה שמשחקי וידיאו מגבירים משמעותית את הסיכונים לשמיעה, עלולים לגרום גם לטינטון – צפצופים באוזניים, ולנזקים בלתי הפיכים. המחקר פורסם בכתב העת "BMJ Public Health".

אירוע חריג ב"משען": אחד האחים שם חומר משלשל בשתייה של המטופלים
"הסוד של מערכת הבריאות": הנהלת ביה"ח שמואל הרופא מוקיר את צוותה המסור

משחקי מחשב הם אחת מפעילויות הפנאי הפופולריות בעולם, והשהייה של ילדים ובני נוער מול המסכים עלתה דרמטית במיוחד מאז מגיפת הקורונה והסגרים. 

המשתמשים לרוב משחקים במשך שעות בווליום חזק. בחלק מהמשחקים מתלווים צלילים פתאומיים חזקים כמו יריות או הפעלת מנועים. חלק מהגיימרים מגבירים את עוצמת הקול עוד יותר כדי להפחית את רעש הסביבה בבית. 

על פי ארגון הבריאות העולמי מעל מיליארד בני נוער ברחבי העולם נמצאים בסיכון לפגיעה בשמיעה עקב הרגלי הקשבה לא בטוחים. חשיפה ממושכת לצלילים חזקים פוגעת בתאי החישה באוזן שאינם מתאוששים, מה שמוביל לאובדן שמיעה קבוע. מחקרים רבים כבר הראו קשר ישיר בין האזנה באוזניות לסיכון מוגבר לפגיעה בשמיעה, לחירשות ולצפצופים באוזניים. 

על פי ההערכות, כ־12% מהצעירים בני 20 ומעלה מתקשים בשמיעתם, וכ־2.5% סובלים מלקות שמיעה חמורה. המספרים האמיתיים ככל הנראה גבוהים הרבה יותר, שכן רק חלק קטן מהלוקים בשמיעתם מגיעים לבדיקת שמיעה או מתלוננים על כך לרופא המטפל.

על פי הנחיות ארגון הבריאות העולמי החשיפה המותרת למבוגרים, אסור שתעבור את רף ה־80 דציבלים למשך 40 שעות בשבוע, עוצמה של פעמון דלת. חשיפה לעוצמה של תנועת מכוניות כבדה שעומדת על כ־85 דציבלים, אסור שתעבור את ה־12 וחצי שעות בשבוע. עוצמה של 90 דציבלים – שיחה בצעקות מותרת עד 4 שעות בשבוע מקסימום. בילדים החשיפה המותרת לעוצמות הקול המקסימליות נמוכה הרבה יותר.

החוקרים סקרו 14 מחקרים שכללו 54 אלף מבוגרים וילדים. בחלק מהמחקרים נמצא קשר ישיר בין עוצמת הקול לסיכון מוגבר לאובדן שמיעה, אצל אחרים דווחו גם צפצופים באוזניים טורדניים – טינטון. בחלק מהמשחקים נמדדו עוצמות הקול שבקעו מהאוזניות, ואלה הגיעו במשחקי ירי ל־88.5 עד 91.2 דציבלים, הרבה מעל העוצמה המקסימלית המותרת. 

מחקר אחר מצא שעוצמת הירי הגיעה ל־119 דציבלים. החוקרים סיכמו שעל תעשיית משחקי המחשב לעודד את המשתמשים להפחית את עוצמת הקול לגבולות הבטוחים. החוקרים המליצו גם להורים ולמחנכים להזהיר את הגיימרים מחשיפה לעוצמות קול גבוהות.