ט"ו בשבט הגיע – חג לאילנות וגם ה-חג לחובבי הפירות היבשים. רובנו נהנים מתמרים, צימוקים, משמשים, שזיפים, תאנים, אננס, חמוציות בננה צ'יפס ועוד. לפירות היבשים יתרונות ברורים של חיי מדף ארוכים, טעם מתוק וטעים ומהווים אופציית נשנוש מועדפת, כחטיף או כארוחת ביניים. 

"בט"ו בשבט, נהוג לאכול פירות הגדלים בישראל ובפרט מפירות שבעת המינים, כמו: גפן, תאנה, רימון ותמר. בנוסף נהוג לאכול שקדים ואגוזים שתזונתית אינם משתייכים לקבוצת הפירות. המנהג הגיע מיהודי הגלות שהתקשו להשיג פירות טריים מישראל כך שנאלצו להסתפק בפירות יבשים שהצליחו לשמר ולשנע למקומות רחוקים" מסבירה דורית שאלתיאל, דיאטנית 'טעם הטבע' מקבוצת שטראוס.

תמרים מיובשים (צילום: Pixabay)
תמרים מיובשים (צילום: Pixabay)

אז מה זה בכלל פרי מיובש? מה מפסידים ומה מרוויחים?

"פירות יבשים, כשמם כן הם - יבשים ממים - תהליך הייבוש של הפירות מוריד משמעותית את כמות המים בפרי ובכך מסייע בשימור הפרי לאורך זמן, דבר שבימי קדם נחשב ליתרון משמעותי ושיטה מוכרת לשימור מזון. אולם, הירידה בכמות המים בפרי מעלה בו את ריכוז הסוכר, ולכן פרי מיובש מכיל אחוז סוכר גבוה יותר מאותו פרי טרי. בנוסף, צריך לזכור שכיום חלק מהפירות היבשים מכילים תוספת של סוכר מעבר לסוכר הטבעי, כך שכמות הסוכרים עשויה להגיע לכ-50% מהפרי המיובש ואף יותר.

אננס מיובש (צילום: pikrepo)
אננס מיובש (צילום: pikrepo)

מעבר לתוספת הסוכר שיש בחלק מהפירות היבשים, לחלקם מוסיפים גם צבעי מאכל מלאכותיים, חומרי הזגה עבור מראה מבריק, חומר משמר ואפילו תוספת שמן שלעיתים מגיע מתהליך טיגון. חומרים אלו משפרים את צבעם של הפירות, מונעים חמצון וקלקול ומאריכים את חיי המדף שלהם.

תהליך הייבוש פוגע בחלק מהוויטמינים הקיימים בפרי, כמו ויטמין C, ובמיוחד באלו הרגישים יותר לחום. אם כי תהליך זה אינו פוגע בכמות הסיבים התזונתיים, המסייעים לתחושת השובע ולפעילות מערכת העיכול. בשורה התחתונה, כשאתם בוחרים את הפירות היבשים, העדיפו כאלו ללא צבעי מאכל מלאכותיים, חפשו את רשימת הרכיבים והטבלה התזונתית ובחנו אם יש תוספת סוכר ושמן".

משמשים מיובשים (צילום: Pixabay)
משמשים מיובשים (צילום: Pixabay)

ומה לגבי הערכים התזונתיים והקלוריות?

"פירות יבשים הינם עתירי קלוריות ביחס למשקלם, פי 5-7 מכמות הקלוריות שניתן למצוא בפירות טריים" אומרת תמר ידין, דיאטנית קלינית, יועצת לחברת הרבלייף. "במשמש המיובש למשל יש כ- 238 קלוריות ל- 100 גרם וזאת לעומת המשמש הטרי, המכיל 48 קלוריות ל- 100 גרם. זה אומר, כי בכמות זהה של פרי, כמעט נשלש (!) את כמות הקלוריות, אם נבחר בפרי מיובש, לעומת הטרי.  יש להוסיף לכך את אפקט המים. בפירות שאינם יבשים יש תכולת נוזלים גבוהה, שעוזרת לנו להתמלא מהר יותר. בפרי המיובש, כאמור, אין, כך שנתמלא לאט יותר".

כל שכן, פירות יבשים עשירים בסיבים וערכים תזונתיים, תורמים לתחושת השובע ובכך יכולים לסייע בשמירה על משקל בריא, תורמים להפחתת רמות הכולסטרול בדם, ולמניעת מחלות ודלקות במערכת העיכול ואף סוגים מסוימים של סרטן. בנוסף הם מהווים מקור מצוין לאשלגן ומגנזיום.

הדרך הנכונה ליהנות מפירות יבשים 

"שלבו אותם עם פירות טריים, כדי למקסם את אפקט השובע והיתרונות התזונתיים" מוסיפה ידין, "בחרו תמיד פירות יבשים ללא תוספת סוכר או חומרים משמרים, צרכו מנה של פירות יבשים ברמה היום יומית, כתחליף לממתק, אך אל תגזימו! תכולת הסוכר והקלוריות שבהם גבוהה, אז שמרו על מינונים נכונים. חופן פירות יבשים עם אגוזים או שקדים טריים, שקול לארוחה מזינה ממש". יניב גור אריה השף של שטראוס מציע לשלב פירות יבשים במנות מוכרות בשולחן החג ובכלל: 

  • הוסיפו פירות יבשים ואגוזים לסלט עלים ירוקים בתוספת רוטב ויניגרט.
  • שלבו פירות יבשים בתוך תבשילי בשר ועוף.
  • הוסיפו פירות יבשים במליות מלוחות כגון גבינה או בשר. מומלץ להוסיף גם אגוזים לתוספת טעם ולייצוב המלית.
  • שלבו פירות יבשים ואגוזים במליות לאפיה מתוקה של בצקי שמרים, פילו ועלים.
  • ביהדות צפון אפריקה נהוג להכין "טנזיה" – מנה מסורתית המורכבת ממעין ריבה מתוקה-מלוחה מפירות יבשים, אגוזים ובצל מטוגן, המוגשת לצד קוסקוס.
    סלט ירוק עם חמוציות ושקדים (צילום: באדיבות טעם הטבע (שטראוס))
    סלט ירוק עם חמוציות ושקדים (צילום: באדיבות טעם הטבע (שטראוס))