העולם יציין ביום ראשון הקרוב את יום הסרטן הבינלאומי, והנתונים בנושא זה מדאיגים: בתוך כ־16 שנים מהיום יאובחנו כמעט 29 מיליון בני אדם בגידול ממאיר. בשנת 2020 מספר חולי הסרטן בעולם עמד על כ־19.3 מיליון. מדובר בגידול של כ־50% בשיעור התחלואה.

הדסה הוכרה כמרכז המצוינות הראשון בישראל בתחום הקרדיו-אונקולוגיה
מצילים את שירה: התעקשה להתגייס למרות שהיא נאבקת בסרטן

על פי הערכות ארגון הבריאות בעולם, אחד מכל חמישה גברים ואחת מכל שש נשים ברחבי העולם יחלו בסרטן במהלך חייהם, ואחד מתוך שמונה גברים ואחת מתוך 11 נשים בעולם ימותו כתוצאה מהמחלה. מעל 40% ממקרי המוות מסרטן בעולם (4.4 מיליון מקרים) נגרמים משימוש בטבק, מצריכת אלכוהול ומהשמנה. על פי ארגון הסרטן הבינלאומי, מיליוני מקרי מוות מסרטן נגרמים מעישון טבק ומצריכת מוצרי מזון מעובדים ומוצרים מסרטנים אחרים.

כימותרפיה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
כימותרפיה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2023 אובחנו בישראל כ־31 אלף נשים וגברים עם סרטן וכ־11 אלף נשים וגברים נפטרו מהמחלה. בהשוואה בינלאומית, שיעור התמותה מסרטן נמוך ביחס לעולם - ישראל נמצאת במקום ה־89 הודות להיענות לבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן לצד טיפול נגיש בסל הבריאות.

"אנחנו קוראים לציבור לאמץ אורח חיים בריא, שכולל בדיקות רפואיות", אומר משה בר־חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, "בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן יכולות להפחית בכ־50% את הסיכון לחלות בסרטן".

אלה הבדיקות לאבחון מוקדם של גידולים ממאירים שעשויות להציל את חייכם

סרטן השד לנשים בסיכון רגיל: ממוגרפיה מגיל 50 אחת לשנתיים.
סרטן השד לנשים בסיכון גבוה: ממוגרפיה מגיל 40 בהתאם להמלצות הרופא או בדיקת אם־אר־איי לנשים בקבוצות סיכון נוספות.
סרטן המעי הגס: בדיקת דם סמוי בצואה אחת לשנה מגיל 50. בדיקת קולונוסקופיה לגברים ונשים בסיכון, על פי המלצת הרופא המטפל.
סרטן צוואר הרחם: חיסון נגד הנגיף מגיל 9 עד 45. משטח צוואר הרחם אצל הגינקולוג אחת לשלוש שנים לנשים מגיל 25.